SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

VoD i wideo w internecie według portali, nadawców i mediowców: jaki był 2017 rok, co zdarzy się w 2018?

O najważniejszych wydarzeniach 2017 roku i prognozach na nowy rok w segmencie wideo internetowego mówią dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych nadawców i operatorów telewizyjnych (TVP, TVN, Cyfrowego Polsatu), wydawców internetowych (Grupy Onet-RASP, Interii, Gazeta.pl), a także domów mediowych i firm doradczych (Carat, MediaPlus, Media4Fun), IAB Polska i Akademii Leona Koźmińskiego.


Tomasz Gaweł, dyrektor zarządzający segmentem VoD.pl w Grupie Onet-RAS Polska

Wydarzenie roku
W 2017 roku obserwowaliśmy przełomowe zmiany w dystrybucji treści i poszerzaniu zasięgu przez dużych graczy na polskim rynku. Ważnym wydarzeniem jest niedawna akwizycja kanałów z Grupy ZPR oraz udziałów w Netii przez Grupę Cyfrowy Polsat. W obszarze VOD to z pewnością integracja najlepszych treści w jednym serwisie VoD.pl w partnerstwie z serwisami Ipla i Player.

Na uwagę zasługuje także wprowadzenie przez HBO w czterech krajach naszego regionu możliwości subskrypcji usługi HBO GO bezpośrednio od HBO.

Na arenie międzynarodowej wydarzeniem jest niewątpliwie zakup studia 20th Century Fox przez Disneya.

Sukces roku
Film „Twój Vincent” - nominowana do Oscara polsko-brytyjska koprodukcja w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana, która jest pierwszym w historii od początku do końca namalowanym filmem pełnometrażowym.

Porażka / rozczarowanie roku
Polska: Brak zmian legislacyjnych pozwalających szybko, skutecznie i trwale usuwać filmy, seriale i transmisje live z serwisów pirackich działających bez licencji

Upadek legendy Harveya Weinsteina, który po trzech dekadach sukcesów w przemyśle filmowym spada z piedestału po nagłośnieniu seksafer z jego udziałem. Upadek, jakiego w Hollywood do tej pory nie było.

Człowiek roku
Katarzyna Kieli i jej awans na stanowisko szefowej Discovery Networks w 140 krajach na świecie.

Projekt roku
Stworzenie na polskim rynku internetowym nowej kategorii, jaką jest wysokiej jakości oferta programów premium wideo i ugruntowanie ich pozycji w 2017 roku.

Premiera, nowość roku
Showmax - premiera serwisu w Polsce oraz towarzysząca jej kampania reklamowa.

Trend roku
Na szczególną uwagę zasługuje e-sport i jego rosnąca popularność. Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków na świecie i to widać choćby we wskaźnikach dotyczących naszego kraju. W 2018 roku w Polsce będzie ponad milion fanów e-sportu, a wartość całego rynku ocenia się na 40 mln zł. Największe imprezy e-sportowe, jak choćby PGL Major Kraków, czyli mistrzostwa świata w „Counter Strike”, generują ponad 100 tys. streamów jednocześnie. To wartość porównywalna z największymi wydarzeniami sportowymi w naszym kraju, jak choćby mecze reprezentacji Polski w piłce nożnej.

Dynamika wzrostu Amazon Prime i Netflixa, który przekroczył w tym roku 100 mln abonentów na świecie.

Prognoza na 2018 rok
Wzrost wydatków na reklamę online w 2018 r. Najważniejszym trendem w reklamie online będzie reklama wideo, coraz większe znaczenie zyskiwać będzie także reklama na urządzenia mobilne, co jest konsekwencją dużych wzrostów konsumpcji wideo właśnie na tej platformie.

 


Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN

Wydarzenie roku
Na polskim rynku na pewno jest to start Player+ oraz współpraca z nc+, która zaowocowała najbogatszą ofertą na rynku premium OTT. Doceniam też debiut Showmaxa. W skali globalnej na uwagę zasługuje rozwój oferty Amazon Channels.

Sukces roku
Jeden z najlepszych debiutów jesiennej ramówki TVN, czyli serial „Diagnoza”. To produkcja, która zanotowała rekordowe wyniki w telewizji oraz w online - kilkadziesiąt tysięcy sprzedanych subskrypcji. Do grona tegorocznych sukcesów zaliczam także „Ucho Prezesa” i wysoką jakość tej produkcji, robionej początkowo wyłącznie na YouTube’a.

Porażka / rozczarowanie roku
Zacznę od świata - bardzo niepokojące jest to, że w USA przegłosowano ograniczenie neutralności sieci. Istnieje zagrożenie, że dostawcy internetu uzyskają władzę, której mieć nie powinni.

W Polsce dużym rozczarowaniem jest brak rozwiązania problemu interpretacji przepisów must carry w internecie. Poza tym to kolejny rok, w którym wciąż nie rozwiązano problemu piractwa.

Człowiek roku
Robert Iger i David Zaslav za odważne decyzje biznesowe, które zmienią rynek telewizyjny.

Serwis / kampania / projekt roku
Serwis i kampania – to na pewno Player w nowej odsłonie, który uzyskał rekordowe wyniki (ponad 5 mln realnych użytkowników w październiku). Na świecie - doskonały interfejs Netflixa.

Premiera, nowość roku
Na polskim rynku będzie to wspomniana już wcześniej „Diagnoza” oraz „Ucho Prezesa”. Globalnie - „Start Trek” i jego premiera online.

Trend roku
Produkowanie kontentu z myślą o premierze i widowni online. Już dzisiaj widzimy, że umiejętne dotarcie do użytkowników internetu pozwala na finansowanie części dobrych produkcji, także na polskim rynku.

Prognoza na 2018 rok
Konsolidacja. W 2018 roku sfinalizowane zostaną dwie gigantyczne transakcje (Discovery przejmuje grupę SNI, a Disney część 21st Century Fox). To samo czeka internet. Finansowanie jakościowych treści będzie wymagać skali.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: VoD i wideo w internecie według portali, nadawców i mediowców: jaki był 2017 rok, co zdarzy się w 2018?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl