SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Budowa wizerunku koncernu Energa

Jakimi internetowymi narzędziami posłużono się podczas realizacji serwisu Energa do budowania wizerunku firmy m.in. innowacyjnej?

Abstrakt

Opracowanie opisuje, jakimi internetowymi narzędziami posłużono się podczas realizacji serwisu ENERGA.pl do budowania wizerunku Koncernu Energetycznego ENERGA SA jako firmy  odpowiedzialnej społecznie, innowacyjnej i aktywnie komunikującej się z otoczeniem.


Cele i założenia

Strategicznym celem realizowanego projektu było przybliżenie Koncernu Energetycznego ENERGA do klientów spółki oraz szeroko rozumianego otoczenia, w którym działa. Założyliśmy, że zamierzenie to zostanie zrealizowane poprzez budowanie wizerunku koncernu ENERGA jako firmy szeroko informującej o swoich działaniach, dającej swoim klientom komfort życia i pracy oraz spółki odpowiedzialnej społecznie. Należało także podkreślić nowoczesność firmy i jej wiodącą pozycję na rynku dystrybucji energii elektrycznej. Do realizacji tych celów optymalnym medium jest Internet, medium komunikacyjne pozwalające nawiązać dwustronny kontakt z użytkownikiem, jak żadne inne zachęcające do swobodnej komunikacji.

Przy tworzeniu założeń komunikacji internetowej dla ENERGI wzięliśmy pod uwagę pozycję lidera rynku, od którego oczekuje się propagowania nowoczesnych rozwiązań oraz spełniania światowych standardów, zarówno technologicznych, jak i informacyjnych. Stąd dbałość o dostępność serwisu m.in. dla osób niepełnosprawnych oraz wielokanałowa dystrybucja informacji dla klientów i dziennikarzy.

Projekt graficzny serwisu oparliśmy o branding ENERGI. Oparty jest on głównie na wartościach przekazywanych w strategii marki oraz elementach tożsamości wizualnej spółki. Logotyp nawiązuje do globalnego charakteru firmy. Pomarańczowy oddaje cechy takie jak dynamika, ciepło i nowoczesność. Zielony buduje obraz bezpiecznej i godnej zaufania firmy ukierunkowanej ekologicznie.
Analiza obecnego brandingu przekonała nas, że globalny przekaz marketingowy koncernu będzie spójny z działaniami prowadzonymi w sieci.

Strategia internetowa

Na podstawie wyżej opisanych założeń opracowaliśmy 5 strategii marketingowych. Wybrano tę z nich, która najefektywniej doprowadzi do realizacji celów.

Wybrana koncepcja bazuje na minimalistycznym podejściu i stworzeniu serwisu, który odróżnia się niebywałą prostotą i lekkością. Częste aktualizacje oraz lekkość budują obraz firmy informującej obiektywnie o wszystkim w co się angażuje i która ma za sobą etap budowania bezpośredniego wizerunku.  Tego typu koncepcja najbardziej przypomina formę internetowego portalu informacyjnego, którego siłą muszą być częste aktualizacje.

Ustalono trzy główne grupy docelowe do której skierowany zostanie przekaz:

  • klienci korporacyjni,
  • klienci indywidualni
  • media.


Koncepcja ta nie pozwala tak silnie skupić się na konkretnej grupie, co niosło z sobą zagrożenie iż użytkownik trafiający do serwisu WWW może mieć trudności w identyfikacji przekazu dla siebie. Ważna staje się w takim przypadku architektura informacji oraz ergonomia przekazu.


Serwis WWW

Przy opracowywaniu architektury serwisu ENERGA.pl użyto narzędzi mających na celu zaprojektowanie optymalnej struktury serwisu dla użytkowników. Serwis podzielono na 6 głównych działów: Dla Domu, Dla Biznesu, O Firmie, Pozytywna Energia, Centrum Informacji, Kontakt. Utworzono także 9 lokalnych serwisów dla każdego z oddziałów Koncernu. Podział według fizycznej lokalizacji miał ułatwić klientom dotarcie do swych oddziałów. Dla każdego z oddziałów utworzono odrębną subdomenę (np. http://www.gdansk.energa.pl).

Główna strona serwisu (zgodnie ze strategią) jest nastawiona na informowanie o działaniach koncernu, zwłaszcza w obszarze rozwiązań pro-klienckich, sponsoringu i odpowiedzialności społecznej. Znajdują się tutaj zatem głównie aktualności oraz  informacja z biura prasowego. Na podstawie analizy statystyk poprzedniego serwisu WWW oraz analizy potrzeb użytkowników stworzono też punkty startowe ułatwiające dostęp do najczęściej poszukiwanych informacji.

 Rysunek 1 - Punkty startowe serwisu ułatwiają dostęp do najczęściej poszukiwanych informacji

Przezroczysta firma - biuro prasowe i centrum informacji

Dzięki zastosowaniu technologii Java i XML serwis internetowy koncernu bez trudu współpracuje z zewnętrzną aplikacją internetowego biura prasowego. Aplikacja dostarczona przez firmę netPR.pl umożliwia publikowanie informacji prasowych, które po publikacji na ENERGA.pl trafiają także wprost do skrzynek pocztowych zainteresowanych dziennikarzy, do kanałów RSS oraz na poziomie integracji baz danych do wiodących mediów tradycyjnych, serwisów internetowych i agencji prasowych. Dzięki temu uzyskano najszybszą z możliwych wielokanałową dystrybucję informacji prasowych.

Rysunek 2 - Biuro prasowe umożliwia błyskawiczną propagację informacji prasowych

Biuro prasowe zostało umieszczone pod odrębną domeną (http://media.energa.pl),  ale informacje z biura są też importowane na stronę główną ENERGA.pl. Publikacja informacji prasowych na stronie głównej jest ważnym elementem realizacji założeń określonych w strategii.

Rysunek 3 - Bloczek "Dla mediów" umieszczony na stronie głównej serwisu podkreśla informacyjny charakter serwisu

Stworzono także specjalną sekcję serwisu, skupiającą wszystkie informacje w jednym miejscu - Centrum Informacji. Centrum jest kluczowym miejscem serwisu. Poprzez publikowane w nim wiadomości z różnych dziedzin (dla klientów, z życia firmy, oferty pracy, zamówienia publiczne i cywilne, planowane wyłączenia) realizowana jest polityka odpowiedzialnej polityki informacyjnej.

Rysunek 4 - Sekcja "Centrum Informacji" składa się z wielu bloczków przypominających szpalty gazety

Dbamy o każdego internautę - dostępność

Bardzo ważnym aspektem odpowiedzialności społecznej jest zapewnienie serwisowi pełnej dostępności. Dostępność to pojęcie opisujące jakie warunki musi spełniać serwis WWW by mogli z niego korzystać wszyscy użytkownicy. Skupiliśmy się na spełnieniu rygorystycznych standardów i uregulowań by serwis ENERGA.pl mógł być dostępny dla każdego. Zapewniliśmy zgodność serwisu ze standardami organizacji W3C (World Wide Web Consortium) oraz wytycznymi dyrektywy eEurope 2002. Dzięki temu z serwisu korzystać mogą użytkownicy dowolnych urządzeń (w tym przenośnych komputerów PDA, MDA, telefonów komórkowych, systemów Linux i MacOS).

Co ważne, zapewniliśmy też pełną zgodność serwisu z wymogami dostępności dla osób niewidomych. Osoby takie używają specjalnego oprogramowania, które odczytuje dla nich treści zawarte w serwisie. Takie oprogramowanie posiada każda niewidoma osoba, naszym zadaniem było dostosowanie serwisu do wymogów tych aplikacji.

Rysunek 5 - Przedstawiciele mediów i biznesu bardzo doceniają możliwość dostępu do treści z nowoczesnych urządzeń przenośnych

Przygotowaliśmy także materiał edukacyjny dotyczący kwestii dostępności, który publikujemy na stronach ENERGI w sekcji „O serwisie".

Uzupełnieniem działań związanych z dostępnością serwisu była promocja samej idei dostępności. Przygotowaliśmy film, którego bohater pokazuje jak osoby niewidome korzystają z Internetu na przykładzie serwisu ENERGA.pl. Film na płytach DVD oraz w formie pliku do pobrania jest dystrybuowany do ludzi mediów, dziennikarzy i twórców serwisów. Pokazuje tym samym troskę ENERGI o wszystkich swoich klientów. Film został już zaprezentowany na IV Kongresie PR w Rzeszowie. Film zostanie opublikowany też przez serwisy takie jak Osiołki.net (serwis zajmujący się dostępnością Internetu), Szorty.pl (serwis prezentujący krótkie formy filmowe) i Kursusability.pl (poradnik dobrego projektowania serwisów WWW). Dając internautom możliwość czerpania z filmu wiedzy i swobodnego dzielenia się nim, wywołujemy efekt marketingu wirusowego, jednocześnie budując wizerunek odpowiedzialnej społecznie firmy.


Wygoda użytkowników – kanały RSS i personalizowany newsletter


Dbając o wygodę użytkowników zaproponowaliśmy im maksymalizację dostępności do informacji ale także swobodny wybór tego w jakiej formie informacje chcą otrzymać. Na podstawie większości informacji dostępnych w serwisie generowane są kanały RSS oraz newslettery. Nie zmuszamy zatem użytkowników do odwiedzania stron ENERGI - wychodzimy z założenia, że liczy się ostateczna efektywność kontaktu, dobre poinformowanie i zadowolenie użytkowników.

Kanały RSS same przesyłają informacje wprost na pulpit użytkownika. Ma on poczucie bycia informowanym na bieżąco a jednocześnie nie musi obawiać się zasypania mailami.

Pozytywnie dla dzieci - Eryk Świetlik


Sekcja „Pozytywna Energia" zawiera elementy, które mają budować wizerunek firmy bliskiej odbiorcom korporacji. Zadaniem tego etapu prac było wykreowanie postaci, która będzie bohaterem stron serwisu skierowanych do dzieci. Znając gusta najmłodszych i ich fascynacje (Shrek, Gdzie jest Nemo) postawiliśmy na nowoczesną formę przekazu. Tradycyjne rysunki zastąpiliśmy komputerową animacją 3D i stworzyliśmy postać Eryka Świetlika. Eryk oprowadza dzieci po tajnikach energii elektrycznej, uczy bezpiecznego posługiwania się prądem oraz zachęca do wspólnej zabawy.

 

Rysunek 6 - Eryk Świetlik został wykreowany na potrzeby komunikacji z najmłodszym odbiorcą

Dzieci uczą się z Erykiem i po zaznajomieniu się z wszystkimi lekcjami, mają szansę na pozytywne rozwiązanie testu i zdobycie Certyfikatu Przyjaciela Energii. Mogą także wziąć udział w konkursie rysunkowym i wygrać upominki.

Na bazie trójwymiarowego modelu postaci powstały także gadżety związane z Erykiem: breloczki,  maskotki itp.

Klienci sami będą nas szukać i znajdować - optymalizacja pod wyszukiwarki


Zdecydowana większość użytkowników Sieci jest nastawiona na wyszukiwanie przydatnych informacji. Z tego powodu skuteczność reklamy internetowej ciągle spada. Użytkownicy uczą się omijać i ignorować reklamy.

Wychodzimy zatem z założenia, że należy maksymalizować liczba użytkowników bezpośrednio zainteresowanych oferowanymi usługami. Z tego powodu podczas realizacji serwisu przyłożyliśmy bardzo dużą uwagę do optymalizacji serwisu pod wyszukiwarki internetowe.

Rysunek 7 - Dla wszystkich słów kluczowych serwis znajduje się na pierwszej stronie wyników

Odpowiednie mechanizmy systemu CMS (np. fizyczne adresy stron, możliwość opisywania poszczególnych stron) oraz szkolenie dla redaktorów serwisu (około 30 osób) umożliwiło uzyskanie bardzo dobrej i stabilnej pozycji serwisu ENERGA.pl dla kluczowych dla spółki haseł w polskich i globalnych wyszukiwarkach.

Dzięki wysokiemu priorytetowi, jakie ustalono dla pozycjonowania już na etapie projektowania serwisu, nie ma potrzeby kosztownego co miesięcznego pozycjonowania. Serwis jest skonstruowany w optymalny sposób i w naturalny sposób współpracuje z wyszukiwarkami.

Uruchomienie serwisu


Do budowania wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie, wrażliwej  na opinie swoich klientów,  wykorzystaliśmy także sam fakt uruchomienia serwisu. Zorganizowaliśmy z tego powodu okres testowy w którym internauci byli proszeni o zgłaszanie uwag i pomysłów do serwisu.

Oczywiście użytkownicy zostali nagrodzeni za swój wkład w rozwój serwisu. Przy okazji wiele osób zapoznało się z serwisem i firmą oraz wiele osób poczuło się współtwórcami serwisu. Kolejny raz zbliżyliśmy się do naszych użytkowników i klientów.

Podsumowanie


Projekt realizowała agencja interaktywna Janmedia w ścisłej współpracy z Biurem Informacji i Promocji oraz wieloma pracownikami innych wydziałów i oddziałów ENERGI. Wynikiem prac jest stworzenie serwisu nowoczesnego i zgodnego ze światowymi standardami, przez co ENERGA buduje wizerunek odpowiedzialnej społecznie i innowacyjnej firmy.

Dopasowanie przekazu do różnych grup docelowych pozwoliło każdej z nich poczuć się w centrum zainteresowania spółki. Zastosowanie nowoczesnych technologii umożliwiło zaś poszerzenie grupy odbiorców oraz wygodę w korzystaniu z serwisu.

Reakcje użytkowników podczas publicznych testów serwisu były przychylne. Serwis został odebrany jako przejrzysty i łatwy w obsłudze. Z ciepłym przyjęciem spotkały się też działania promujące dostępność serwisu dla osób niepełnosprawnych. Sekcja edukacyjna serwisu, przeznaczona dla dzieci będzie popularyzowana poprzez wizyty Eryka Świetlika w szkołach (udostępnianie lekcji z Erykiem także na CD).

Statystyki pokazują, że sekcje informacyjne serwisu (na które położono najsilniejszy nacisk) cieszą się największym powodzeniem. Najczęściej odwiedzane jest „Centrum Informacji".  W pełni sprawdziła się zatem koncepcja budowania wizerunku firmy dbającej o dobre poinformowanie swojego otoczenia, a przez to odpowiedzialnej społecznie.

Dzięki dobrej optymalizacji serwisu pod wyszukiwarki internetowe udział wejść do serwisu z wyszukiwarek ustawicznie się zwiększa. W statystykach wyszukiwarek można zauważyć także zwiększone zainteresowanie internautów ENERGĄ. W tym kontekście inwestycja w internetowy kanał komunikacji wydaje się szczególnie ważna w budowaniu wizerunku spółki.

Rysunek 8 - Zainteresowanie internautów marką ENERGA wzrasta

Kolejnymi działaniami związanymi z budowaniem wizerunku odpowiedzialnej społecznie firmy będzie akcja promująca w mediach dostępność serwisu. Posłużymy się tutaj głównie narzędziami Internet PR dla efektywnego dotarcia do mediów.

www.energa.pl

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Budowa wizerunku koncernu Energa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl