SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dziennikarska etyka w TVP

Dziennikarze TVP muszą składać oświadczenia, że znają zasady etyki

Prezes Zarządu TVP S.A. Jan Dworak zobowiązał dziennikarzy zatrudnionych w TVP oraz współpracujących z telewizją publiczną do złożenia pisemnych oświadczeń, że zapoznali się z Zasadami etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A.

Do zapoznania dziennikarzy z zasadami etyki dziennikarskiej i przyjęcia oświadczeń zostali zobowiązani dyrektorzy jednostek organizacyjnych TVP, w których dziennikarze są zatrudnieni. Dziennikarze, którzy będą zatrudniani w TVP lub będą zawierali z TVP umowy cywilnoprawne, złożą oświadczenia w Biurze Kadr.

Zasady etyczne dziennikarstwa w telewizji publicznej zostały przyjęte uchwałą Zarządu TVP w 1996 roku, były "nowelizowane" w 2001 r. Na ich straży stoi telewizyjna Komisja Etyki. Dokument określający zasady etyczne w TVP ma 15 rozdziałów. Jeden z nich poświęcony jest konfliktowi interesów. Mówi się o nim, gdy "prywatna działalność dziennikarza wchodzi w kolizję z jego pracą i obowiązkami wobec telewizji publicznej".

Według tego dokumentu, dziennikarze TVP nie mogą uczestniczyć w tworzeniu programów dla telewizji konkurencyjnych, a występując np. jako eksperci muszą na to uzyskać uprzednio zgodę przełożonych. Dziennikarz powinien oddzielać swoją pracę dziennikarską od działalności politycznej.

W rozdziale dotyczącym reklamy i kryptoreklamy powiedziano, że dziennikarze nie mogą występować w programach reklamowych. "O ile reklama jawna jest ujęta w wyraźne reguły i przepisy, o tyle kryptoreklama, reklama ukryta, wymyka się wszelkim regulacjom. Tym bardziej stanowczo należy podkreślić zakaz czerpania przez dziennikarza korzyści zarówno z rozpowszechniania - czyli właśnie kryptoreklamy, jak i zatajania informacji lub opinii, w zamian za uzyskanie korzyści jakiegokolwiek rodzaju, materialnych czy niematerialnych. W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z przekupstwem" - czytamy w dokumencie.

W styczniu Komisja Etyki zarzuciła kilku dziennikarzom TVP naruszenie zasad etycznych. Chodziło m.in. o Jolantę Pieńkowską, Kamila Durczoka, Dorotę Warakomską, Katarzynę Dowbor. Wszyscy oni wystąpili w reklamach czasopism lub magazynów handlowych (m.in. w "Twoim Stylu", "Dobrym Wnętrzu" czy magazynach reklamowych warszawskiego domu towarowego "Klif"). Potem Komisja zwróciła się do prezesa TVP o uregulowanie spraw związanych z pozaantenową działalnością dziennikarzy i prezenterów telewizyjnych.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziennikarska etyka w TVP

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl