SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak zmiany cen paliwa wpływają na zwyczaje konsumentów

Rekordowo wysokie ceny benzyny sprawiły, że wielu konsumentów zmieniło swoje dotychczasowe zwyczaje.

Według najnowszych sondaży przeprowadzonych przez amerykańską agencję ACNielsen, zajmująca się badaniem zachowań konsumentów na rynku, wysokie ceny benzyny sprawiły, że konsumenci zmienili swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. Stopień tych zmian zależny jest od warstwy społecznej z jakiej wywodzą się badani. Zestawiając ze sobą gospodarstwa ubogie oraz zamożne, te pierwsze, według ACNielsen, o wiele częściej wykorzystują dostępne na amerykańskim rynku specjalne kupony rabatowe. Podobnie sprawa ma się z  kupnem tańszych produktów żywnościowych (ubogie - 20%,  zamożne - 10%) oraz gorszej benzyny (ubogie - 19%, zamożne - 12%). Jeszcze większe dysproporcje w wydatkach zauważyć można w przypadku kwoty zostawianej przez gospodarstwa domowe w wielkich hipermarketach ( ubogie - 9%, zamożne - 6%) oraz w przypadku zakupów przez Internet (ubogie - 7%, zamożne - 3%). Nie dziwi również fakt, że reprezentanci zamożniejszych gospodarstw domowych częściej twierdzili, że wysoka cena benzyny nie wywarła żadnego wpływu ani na sposób użytkowania samochodów ani na inne wydatki.

Todd Hale, prezes ACNielsen, zajmujący się analizą zachowań konsumentów, podkreśla, że ceny benzyny wzrosły bardziej niż zakładano w czerwcu czy lipcu bieżącego roku. Powiedział również, że biorąc pod uwagę czynnik niepewności jaki stanowią w ekonomi katastrofy naturalne, takie jak ta w Nowym Orleanie, można być pewnym, że coraz liczniejsza grupa ludzi zacznie szukać sposobu na oszczędzanie paliwa oraz redukcję dotychczasowych wydatków. Hale twierdzi, że huragan Katrina wywarł ogromny wpływ na ceny nie tylko benzyny, ale też innych dóbr. Podkreślił on, że żywioł zrewidował konsumencki koszyk dóbr (CPG) ofiar kataklizmu. Najważniejszą sprawą jest kontynuacja akcji dostarczania ofiarom huraganu niezbędnych dla nich produktów oraz pieniędzy. Oczywiście skutki Katriny będą miały długookresowy wpływ na małych sklepikarzy, jak i na właścicieli olbrzymich centrów handlowych, którzy chcąc kontynuować swoją działalność będą musieli sporo się natrudzić, aby przyciągnąć klientów i co najważniejsze, utrzymać się na rynku. Ostatecznie ogromne straty jakie poniosły tysiące ludzi zamieszkujących Nowy Orlean powinny jednak wywołać znaczny popyt na różnorakie dobra trwałego użytku, co zapewni sklepikarzom i producentom odpowiednie zyski.

Agencja ACNielsen oparła swoje wnioski na podstawie panelu badawczego, w skład którego weszło 37.000 uczestników będących reprezentantami gospodarstw domowych w USA. ACNielsen jest światowym liderem badań marketingowych dostarczających informacji o wielu różnorodnych rynkach. Swoje usługi ACNielsen oferuje w ponad 100 krajach, mierząc, badając i analizując dynamikę rynków oraz zachowania i nastawienie konsumentów.

Wybraliśmy przykładowe kategorie odpowiedzi na pytanie: "jaki wpływ miały ostatnie podwyżki cen paliwa, jeśli w ogóle, na prowadzenie gospodarstwa domowego oraz twoje wydatki?":

 

 

rodzaj gospodarstwa*

kategoria

biedne

przeciętne

średnio

zamożne

rzadziej odwiedzające restauracje

31%

33%

31%

23%

spędzające więcej czasu w domu niż poza nim

32%

32%

30%

24%

wybierające tańsze stacje benzynowe

31%

29%

29%

27%

kupujące w hipermarketach

6%

7%

9%

9%

korzystające z kuponów

23%

22%

20%

14%

cena benzyny nie wpłynęła na zachowania

10%

12%

17%

26%

 

 

klasyfikacja gospodarstwa domowego ( ze względu na jego wielkość i przychody)

 

 

 

 

 

 

rodzaj gospodarstwa

 

liczba osób

biedne

przeciętne

średniozamożne

zamożne

1

<$10,000

$10,000 - <$20,000

$20,000 - <$40,000

≥$40,000

2

<$12,000

 $12,000 - <$25,000

$25,000 - <$50,000

≥$50,000

3

<$15,000

 $15,000 - <$30,000

$30,000 - <$60,000

≥$60,000

4

<$20,000

 $20,000 - <$40,000

$40,000 - <$70,000

≥$70,000

5+

<$25,000

<$25,000 $25,000

 <$50,000 $50,000

≥$100,000

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jak zmiany cen paliwa wpływają na zwyczaje konsumentów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl