SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kosztowne okienko bankowe

Opłaty za wpłaty gotówki na własny rachunek w kasie banku, to nadalczęsto wykorzystywane przez banki dodatkowe obciążenie finansowe -wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cieszyfakt, że do przeszłości należą opłaty za wypłatę gotówki z własnegokonta w oddziale banku

Kosztowne okienko bankowe

Rejestr klauzul niedozwolonych, prowadzony przez Prezesa UOKiK,zawiera ponad 30 postanowień odnoszących się do rynku usługbankowych - cztery z nich dotyczą pobierania dodatkowych opłat zawypłaty gotówkowe z własnego konta w kasie banku. Przeprowadzonaprzez Urząd analiza wzorców umownych stosowanych przez bankiwykazała, że wszystkie wycofały się z tej praktyki. W trakciekontroli stwierdzono jednak kilka innych nieprawidłowości.

W sześciu bankach naliczano konsumentom należności za wpłatębilonu - od 3 do 10 zł lub minimum 0,5 proc. wpłacanej sumy.Zdaniem Marka Niechciała, Prezesa Urzędu, działanie takie jestnieuzasadnione, ponieważ pieniądz w postaci monety jest takim samymśrodkiem płatniczym jak banknot. Obciążanie konsumenta dodatkowymikosztami za wpłatę gotówki w bilonie narusza dobre obyczaje. Klientponosi stratę finansową w wyniku rozróżnienia przez banki środkówpłatniczych na banknoty i bilon, a zatem jego interes ekonomicznyjest naruszony. Zdaniem UOKiK wpłaty gotówki - niezależnie od jejrodzaju - mieszczą się w ramach usług związanych z prowadzeniemrachunków bankowych, za które konsument uiszcza cyklicznienależności. Warto przypomnieć, że w listopadzie 2007 roku PrezesUOKiK wydał decyzję w podobnej sprawie. Wówczas zakwestionowanezostały praktyki stosowane w siedmiu oddziałach Banku PEKAO SA. Wwyniku działań podjętych przez Urząd, przedsiębiorca zaprzestałpobierania opłat.

Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziło również pobieranie przezprzedsiębiorców opłat za wpłatę gotówki na własne kontonieuporządkowanych banknotów, a także nieułożonych monet. Kontrolawykazała, że wpłacając pieniądze w większej ilości, bezposegregowania banknotów czy monet według poszczególnych nominałów,ułożenia ich w tę samą stronę, ujęcia w opaski banknotów danegonominału w ilości po 1000 sztuk - konsument naraża się naponiesienie dodatkowych kosztów. Zdaniem Prezesa UOKiK, takiedziałanie instytucji finasowej narusza dobre obyczaje. Ponadto wświetle prawa bankowego, to na przedsiębiorcy ciąży obowiązekprzeliczania i sortowania banknotów i monet pochodzących z wpłat narachunki bankowe.

Urząd kwestionuje także postanowienia przewidujące, że wsytuacji gdy dokonanie wypłaty gotówkowej z rachunku walutowego niebędzie możliwe w całości w walucie rachunku, bank wypłaci pozostałączęść w złotówkach, z zastosowaniem kursu ustalanego przez bank.Należy pamiętać, że kursy takie zawierają marżę. Dlatego też wopisanym przypadku konsument - nieponoszący przecież winy za brakodpowiedniej ilości gotówki w placówce banku, musiałby albozrezygnować z wypłaty, albo ponieść koszty wymiany waluty. ZdaniemPrezesa UOKiK konsument jest w ten sposób karany za uchybienie,które następuje z winy przedsiębiorcy. W opinii Urzędu w podobnychsytuacjach bank powinien przeliczać walutę na złotówki, stosująckurs średni Narodowego Banku Polskiego.

UOKiK skontrolował ogółem ponad 100 wzorców umownych stosowanychprzez 20 banków. Warto podkreślić, że część z przedsiębiorcówzadeklarowało chęć współpracy i dobrowolnie wycofuje się zestosowania stwierdzonych nieprawidłowości. Przeciwko czterem: INGBank Śląski, Getin Bank, Bank Zachodni WBK, Lukas Bank toczą sięjuż postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesówkonsumentów. Kolejne cztery w sprawie banków -PKO BP, BPH, BankuOchrony Środowiska oraz Fortis Banku zostaną wszczęte w najbliższymczasie.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia sięjakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzecznikówkonsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów,Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ponadto spory międzykonsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułuniewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygaćArbiter Bankowy - informuje Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowyUOKiK.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kosztowne okienko bankowe

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl