SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co piąty Polak słyszał o NFT, co dziesiąty uważa je za oszustwo

Z pojęciem NFT (non-fungible token, niewymienialny token) zetknął się już co piąty Polak - wynika z raportu agencji public relations Hill+Knowlton Strategies. Najczęściej pojęcie to kojarzy się z kryptowalutami I kolekcjonerstwem, a w dalszej kolejności z możliwością inwestycji. Więcej niż co trzeci ankietowany uważa, że inwestycja w NFT wiąże się z dużym ryzykiem, 15 proc. uważa to za formę oszustwa.

Article

NFT, czyli non--fungible token – to certyfikat własności dowolnych aktywów cyfrowych zapisany w sieci blockchain. Jego podstawową funkcją jest weryfikacja oraz potwierdzenie własności prywatnej unikalnego dzieła cyfrowego, np. grafiki, muzyki lub posta na Twitterze. W NFT inwestują już takie marki jak Dolce&Gabbana, Instagram, Starbucks, a w Polsce - Legia Warszawa.

Rynkowi NFT i potencjałowi narzędzia w marketingu przygląda się agencja Hill+Knowlton Strategies w raporcie „NFT: wciąż szansa czy jednak pułapka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek”. Zdaniem autorów opracowania, potencjał tokenów w komunikacji marketingowej dopiero zaczyna się ujawniać.

- Na dojrzałych rynkach NFT są nowym, coraz ważniejszym elementem marketing mix. Nie brakuje opinii, że ich pojawienie się może być równie rewolucyjne dla marek i marketingu, jak powstanie wiele lat temu social mediów. Tak jak social media pozwalały tworzyć się społecznościom zakorzenionym w świecie realnym, tak NFT mają być wehikułem do angażowania społeczności w świecie wirtualnym – w tym m.in. w grach i Metaversum. Postanowiliśmy sprawdzić, na ile ten potencjał jest realny w Polsce, co lokalni konsumenci wiedzą o NFT i jakie mają na ich temat zdanie – mówi Magdalena Załubska-Król, director new economy practice Hill+Knowlton Strategies, której zespół pracował nad opublikowanym właśnie raportem.

Słaba adopcja NFT w Polsce

Jak wynika z badania Hill+Knowlton Strategies, z pojęciem NFT zetknął się już co 5. Polak. Jest to wartość zdecydowanie niższa, niż np. w USA, gdzie o tokenach nie słyszało tylko 7 proc. obywateli. Zdecydowanie częściej zaznajomieni z tematyką NFT są mężczyźni (23 proc. vs 14 proc. kobiet) i młodsi badani (33 proc. osób w wieku 18-24, 26 proc. wśród osób w wieku 25-34).

Na poziomie wiedzy również odstajemy od największych tokenowych rynków. Zdecydowana większość respondentów nie była w stanie wskazać podstawowej funkcjonalności tokenów niewymienialnych (czyli potwierdzenia własności do danego aktywa cyfrowego). Najczęściej wskazywane skojarzenia to kryptowaluty (13 proc.) i kolekcjonerstwo (11 proc.). Około 7 proc. Polaków kojarzy NFT przede wszystkim jako aktywo inwestycyjne. Podobnie liczna jest grupa tych, którzy uważają, że to po prostu za „grafiki z internetu”.
 

Jednocześnie wśród osób znających termin NFT już 8 proc. respondentów (czyli około 1 proc. całej grupy badawczej) kupiło już co najmniej jeden token niewymienialny.  Około 16 proc. tych, którzy nie posiadają NFT (ale o nich słyszały) planują kupić token w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

- Nasze badanie ewidentnie wskazuje na słabą adopcję NFT w naszym kraju. Z drugiej strony ta niska penetracja pokazuje, że technologia NFT dociera do Polski z opóźnieniem, a samo jej użycie wciąż może skutecznie wyróżniać markę na rynku – komentuje Magdalena Załubska-Król z Hill+Knowlton Strategies.

NFT inwestycją ryzykowną

37 proc. ankietowanych uważa, że  inwestycja w tokeny NFT jest obarczona wielkim ryzykiem. Aż 30 proc. sądzi, że tokeny NFT to jedynie chwilowa moda, która zaraz przeminie.

Według 15 proc. badancyh NFT to oszustwo służące do wyłudzania pieniędzy, z drugiej strony taki sam odsetek badanych uważa, że na tokenach NFT można dużo zarobić. Co piąta badana osoba nie wie, czym jest NFT,


 
- W ciągu zaledwie kilku lat NFT z technologicznej ciekawostki przerodziły się w fenomen kulturowy. W ubiegłym roku wydawało się, że nic nie zatrzyma tokenowej manii. Choć od tego czasu przyszło ostudzenie nastrojów, zasadnicza prawda o NFT pozostaje niezmiennie ważna dla marketerów – to wspaniałe narzędzie do budowania społeczności – przekonuje Michał Piątkiewicz, senior advisor i technology lead H+K. – Nie mamy  wątpliwości, że na świecie i w Polsce będą powstawać kolejne kreatywne kampanie oparte na NFT – dodaje ekspert.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 1070 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1–4 lipca 2022. Metoda: CAWI.

Dołącz do dyskusji: Co piąty Polak słyszał o NFT, co dziesiąty uważa je za oszustwo

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kasia
"Po kilku miesiącach NFT nie jest już jednym z najgłośniejszych tematów w kolejnych branżach, a obrót tokenami we wrześniu miał wynieść zaledwie 466,9 mln dolarów. Redakcja Bloomberg podaje, że wyniki spadły aż o 97%."

Źródło: ppe.pl
odpowiedź
User
TxT
NFT to oszukiwanie ludzi, zwykła hochsztaplerka.
odpowiedź