SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polacy stawiają na tradycyjne sposoby korzystania z mediów

Polscy konsumenci nadal korzystają z mediów w tradycyjny sposób, w niewielkim stopniu wykorzystując pełnię możliwości nowinek technicznych - wynika z badania zrealizowanego przez Federację Konsumentów.

Article

Wyniki ankietowego badania "Zachowania konsumentów na rynku mediów i nowych technologii", zostały zaprezentowane w poniedziałek.

80 proc. ankietowanych ogląda filmy w telewizji, 27 proc. wypożycza lub kupuje książki w księgarniach, a 71 proc. słucha muzyki w radio. Prawnik Federacji Konsumentów Andrzej Bućko podkreślił, że im bardziej zaawansowana funkcja urządzenia tym rzadziej z niej korzystamy.

Badanie wykazało również praktyczne nastawienie polskich konsumentów na rynku mediów; Polacy używają komputerów głównie do pracy (ponad 50 proc. codziennie lub ponad 2 razy w tygodniu), komunikacji i czytania wiadomości (ponad 70 proc.).

Autorzy badania podkreślają, że komputery to dla Polaków urządzenia głównie użytkowe; rzadko korzystamy z nich dla rozrywki. 60 proc. pytanych deklaruje, że w ogóle nie gra w gry komputerowe, 73 proc. nie czyta książek ani e-booków; 37 proc. nie ogląda na komputerze filmów. Konsumenci korzystający z urządzeń mobilnych typu smartfon lub tablet, choć oferują one rozszerzone możliwości korzystania z rozrywki, nadal najczęściej wykorzystują je do tradycyjnych funkcji zwykłych telefonów jak połączenia telefoniczne (57 proc. użytkowników dzwoni codziennie) i SMS (46 proc.).

Najpopularniejszą rozrywką polskich konsumentów jest telewizja. 71 proc. ankietowanych ogląda ją codziennie, a dla 52,6 proc. jest ona najwygodniejszym nośnikiem treści. Dla porównania, najwięcej ankietowanych (34 proc.) uczęszcza do kina 2-4 razy w roku, a na koncerty nie chodzi w ogóle 36 proc.

Bardziej optymistyczne wnioski badacze wyciągają z danych dotyczących czytelnictwa. Po książkę codziennie sięga 11,9 proc. badanych, a jedynie 10,3 proc. nie czyta w ogóle, co autorzy raportu odebrali za pozytywny sygnał w świetle utartego przekonania o znikomej popularności książek w Polsce.

Aż 76,7 proc. ankietowanych posiada dostęp do internetu w swoich domach; 52 proc. loguje się do sieci codziennie. Spośród nieposiadających dostępu domowego 41 proc. bez problemu wskazuje inne miejsca, z których dostęp taki jest możliwy.

Niepokojąco duża pozostaje liczba osób, która takiego dostępu nie ma nigdzie (34,5 proc.) lub nie wie gdzie może z niego skorzystać (23,5 proc.). Innymi słowy około jednej dziesiątej przebadanych konsumentów należy do grupy wykluczonych cyfrowo.

Raport z badania w krytyczny sposób odnosi się do niskiego stanu wiedzy konsumentów na temat legalności konsumowania treści zamieszczonych w internecie. Zdaniem jego autorów, użytkownicy czują się zagubieni ze względu na skomplikowane ustawodawstwo i praktyczny brak dobrych źródeł informacji, dostarczanych w jasny i zrozumiały sposób. Uważają oni również, że w Polsce zbyt duży nacisk kładzie się na upowszechnianie dostępu do internetu, a za mały na upowszechnianie wiedzy dotyczącej legalnego korzystania z treści w nim zamieszczonych. "Jest potrzebna ogromna praca edukacyjna, by konsument na rynku nowych technologii funkcjonował bezpiecznie i legalnie" - powiedziała w poniedziałek wiceprezeska Federacji Konsumentów Olesia Frączek.

"Wykluczenie cyfrowe oraz słaba wiedza o tym co w sieci jest legalne, a co nie, prowadzi polskich konsumentów do wniosków, że legalne jest jedynie to za co płacą. Wielu ankietowanych zapytanych o legalność swoich działań w internecie odpowiada nie wiem lub zakłada, że to łamanie prawa" - podkreślił Bućko.

Badanie ankietowe "Zachowania konsumentów na rynku mediów i nowych technologii" zrealizowane przez Federację Konsumentów, odbyło się na przełomie października i listopada 2014r. w oddziałach organizacji w całym kraju, na próbie 1500 osób. Ankieta składała się z 22 pytań wielokrotnego wyboru odpowiedzi.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polacy stawiają na tradycyjne sposoby korzystania z mediów

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomik
W TV jeśli już to oglądam głównie piłkę nożną. Filmy wolę oglądać w internecie bo tu najszybciej pojawiają się premiery kinowe czy video. Telewizja do znudzenia powtarza filmy raz do roku czy półtora. Polsat niestety znów wyemituje na święta Kevina od którego się odcinam.
8 9
odpowiedź