SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prywatyzacja TVP1 oraz Polskiego Radia?

Większość Polaków za prywatyzacją mediów państwowych - wynika z najnowszych badań

Jakie mają być media publiczne? - część V

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (więcej - część I, II, IIIIV) dzisiaj publikujemy piąty materiał prezentujących propozycje zmian w mediach publicznych autorstwa Jakuba Bierzyńskiego, Jacka Bochenka, Pawła Dobrowolskiego i Przemysława Schmidta. Za tydzień kolejny!!!

"W drugiej połowie października firma CASE przeprowadziła badania na 1867 osobowej reprezentatywnej próbce Polaków. Celem badania było m.in. poznanie poglądu Polaków na prywatyzację mediów państwowych. Oto wyniki odpowiedzi na pytanie o prywatyzację mediów państwowych:

1. Teraz chciałbym/łabym poznać Pani/Pana opinię dotyczącą prywatyzacji telewizji publicznej. Czy Pani/Pana zdaniem:
" Powinno sprywatyzować się całość telewizji publicznej - 15,4%
" Powinno sprywatyzować się tylko wybrane kanały - 34,7%
" Wcale nie powinno się prywatyzować telewizji publicznej - 39,9%
" Nie wiem - 10%

Większość Polaków jest również za prywatyzacją radia państwowego:

2. A jaka jest Pani/Pana opinia na temat prywatyzacji radia publicznego? Czy Pani/Pana zdaniem:
" Powinno sprywatyzować się całość radia publicznego - 13,5%
" Powinno sprywatyzować się tylko wybrane stacje - 34,2%
" Wcale nie powinno się prywatyzować radia publicznego - 39,1%
" Nie wiem - 13,1%.

Czy media państwowe potrzebują aż czterech kanałów telewizji i sześciu anten radia?

Media państwowe nie potrzebują aż czterech kanałów telewizji i sześciu anten radia, aby skutecznie realizować misję publiczną. Proponujemy prywatyzację TVP-1, oraz jednej lub dwóch anten radia.

Korzyści z prywatyzacji to m.in.:
" Możliwość sfinansowania Fundacji Misji Publicznej, która poniesie koszty finansowania misji
" Umożliwienie rzeczywistej restrukturyzacji TVP
" Zwiększenie konkurencyji na rynku mediów

Kapitał dla Fundacji Misji Publicznej:  Przychody z prywatyzacji mediów państwowych powinny zasilić "żelazny kapitał" Fundacji Misji Publicznej i finansować produkcję oraz emisję dobrych programów misyjnych przez następne dziesięciolecia. Kapitał żelazny to kapitał, który generuje przychody kapitałowe i nie jest przeznaczony na bieżącą realizację zadań fundacji.  Stworzenie takiego kapitału jest konieczne, aby stworzyć solidne podstawy finansowe działalności misyjnej.

Restrukturyzacja TVP:  rzeczywista restrukturyzacja nieefektywnej struktury nastawionej na generowanie przerostów zatrudnienia i marnotrawienie pieniędzy wymaga radykalnych decyzji zarządczych, które są mało prawdopodobne w podmiotach państwowych. Dziś media państwowe są trzecim najbardziej dotowanym sektorem gospodarki , a TVP zatrudnia 10 razy więcej pracowników niż którykolwiek z jej prywatnych konkurentów.

Zwiększona konkurencja:  Polski rynek telewizji to oligopol. Z jednej strony mamy TVP, która dzięki posiadaniu czterech kanałów dominuje na rynku telewizji.
Źródło: Biuletyn Informacyjny KRRiTV lipiec-wrzesień 2004

A z drugiej strony istnieją dwaj prywatni nadawcy, którzy cieszą się i korzystają z ograniczonej konkurencji. Aby zwiększyć różnorodność i jakość oferty programowej, oraz umożliwić spadek ceny reklamy (która jest wliczona w koszt produktów nabywanych przez wszystkich Polaków) należy dopuścić na rynek co najmniej jeszcze jednego nadawcę o zasięgu ogólnokrajowym.

Prywatyzować media państwowe należy wcześniej niż później:  Prywatyzacja nadawców państwowych zaczyna być rozważana w coraz większej liczbie państw. W Europie już dwa państwa  podjęły decyzję i rozpoczęły działania mające na celu prywatyzację nadawców państwowych. Decyzję taką należy podjąć i wykonać szybko. Za 5-10 lat wraz z zrealizowaniem możliwości cyfrowego nadawania programów TV zmniejszą się technologiczne bariery wejścia na rynek TV , wzrośnie konkurencja, i zapewne spadnie wartość dotychczas istniejących nadawców.  Pouczający dla nas powinnien być precedens TP S.A., którą sprzedano za późno gdy apetyt inwestorów na firmy telekomunikacyjne znacznie się zmniejszył."

Zapraszamy do dyskusji i komentowania propozycji zmian w mediach publicznych. Już za tydzień nowy tekst autorstwa  Jakuba Bierzyńskiego, Jacka Bochenka, Pawła Dobrowolskiego i Przemysława Schmidta, którzy wchodzą w skład zespołu ekspertów-wolontariuszy Platformy Obywatelskiej ds. deregulacji rynku mediów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Prywatyzacja TVP1 oraz Polskiego Radia?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl