SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklama ma słabe znaczenie

Reklama, spośród różnych czynników wpływających na decyzje o zakupie telewizora, ma najmniejsze znaczenie.

Tak wynika z badań Kinoulty Trade, działu agencji badawczo-doradczej Kinoulty Research, specjalizującego się w badaniach handlu.

W badaniu zostało zastosowane narzędzie badawcze „Recommendor” Kinoulty Trade, wykorzystujące metodologię Mystery Shopper. Ankieterzy udawali klienta o określonych preferencjach zakupowych: wielkość ekranu od 25 do około 29 cali, budżet do 2000 zł (ale chętnie ok. 1500 zł, jeśli uda się za taką sumę kupić „porządny” telewizor), przedstawiali się jako regularni telewidzowie, posiadający kablówkę, którzy jednocześnie nie chcą kupić „byle czego” i planują w najbliższych miesiącach również zakup odtwarzacza DVD.

Wywiady zostały przeprowadzone w czerwcu 2005 roku w sklepach sieciowych. Z 30 wizyt 15 przeprowadzono w specjalistycznych sklepach RTV/AGD (RTV Euro AGD, Media Markt, Avans, Saturn), a 15 w hipermarketach.

Jak pokazało badanie, osoba dysponująca budżetem w granicach 1500-2000zł znajdzie w dużym mieście (badania zostały zrealizowane w warszawskich sklepach) szeroką ofertę. Średnia ilość oferowanych przez sklepy telewizorów w tym przedziale cenowym wynosi aż 15 modeli. Są to telewizory przeciętnie siedmiu różnych marek.

Niejeden klient, mając tak duży wybór i zbliżone parametry użytkowe, poczuje się zagubiony. Doradzą mu zapewne znajomi ale przede wszystkim sprzedawca w sklepie. Sprzedawcy twierdzą, że grupa pytających i słuchających rad jest liczna – zależnie od kategorii produktu nawet do 70%. Wpływ na zakup mają też promocje, dotyczy to niemal 40% decyzji zakupowych w kategorii RTV. Najczęściej rekomendowane są Panasonic (50 % sklepów sprzedających te marki), LG oraz Philips (polecane odpowiednio w 45% i 37% sklepów).

Jeśli osoba kupująca telewizor ogranicza się do wizyt w sklepach, to w większości przypadków jest skazana na informację tylko ze strony sprzedawcy, gdyż zaledwie w ok. 20% sklepów są dostępne ulotki czy też katalogi prezentujące ofertę producentów telewizorów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklama ma słabe znaczenie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl