SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

UOKiK ukarał księgarnię Matras za odmowę zwrotu kosztów wysyłki towaru

Odmawianie konsumentom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru, gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sklepie internetowym - to jedna z zakwestionowanych przez prezes UOKiK praktyk spółki Matras. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 452 tys. zł.

<!-- 0.5092s -->

Matras to sieć księgarni, która zajmuję się także handlem na odległość. Wątpliwości urzędu wzbudziła treść regulaminu prowadzonej przez spółkę księgarni internetowej.

Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Matras w lipcu 2012 roku. W rezultacie stwierdzono, że w regulaminie określającym zasady dokonywania zakupów w sklepie internetowym znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia.

Przykładem zakwestionowanej praktyki było stosowanie postanowienia, zgodnie z którym gdy konsument decydował się na odebranie towaru kupionego na odległość w księgarni Matras, rezygnacji z zakupu mógł dokonać wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem zgodnie z prawem, dokonując zakupu w sklepie internetowym, konsument ma prawo zrezygnować z niego w ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie mu dostarczona pocztą, czy odbiera towar w lokalu przedsiębiorcy. W opinii urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógł zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.

Urząd zakwestionował także postanowienie zgodnie z którym, w razie rezygnacji z zakupu w księgarni internetowej przedsiębiorca nie zwraca konsumentowi kosztów wysyłki towaru. Tymczasem zgodnie z prawem w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument ponosi jedynie koszt odesłania produktu do przedsiębiorcy. Natomiast sklep powinien zwrócić konsumentowi zarówno zapłatę za towar jak i za dostarczenie przesyłki.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę Matras karę pieniężną w wysokości 452 664 zł.

Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK ukarał księgarnię Matras za odmowę zwrotu kosztów wysyłki towaru

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kamil
Więc skoro coś kupię świadomie i nagle sobie zwrócę to koszty wysyłki mojego zakupu ponosi sprzedający? UOKiK właśnie podsunął wszystkim pomysł jak wykończyć konkurencję:)
19 4
odpowiedź
User
Xard
Takie prawo chroni tylko konsumenta, a przedsiębiorca nie dość, że nie zarobi to jeszcze straci to co zapłacił pocztowcom.
17 4
odpowiedź
User
boby
to jak dokonam zwrotu towaru w zwykłym sklepie , sprzedawca musi mi oddać koszt jaki poniosłem na zakup benzyny do mojego samochodu?
9 7
odpowiedź
User
UK
Dokładnie, Xard, to prawo zostało wprowadzone, żeby chronić konsumenta.
4 5
odpowiedź
User
privat
@kamil - mylisz się. Musisz odesłać towar na własny koszt. Więc wykańczając konkurencję, nie wykluczone, że wcześniej siebie wykończysz :) Taka ochrona jest konieczna, bo często się zdarza, że nieuczciwy sprzedawca wysyła buble za małe pieniądze, licząc na to, że klientowi nie będzie się opłacało odsyłać towaru.
5 7
odpowiedź