SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawca "Super Expressu" pozywa wydawcę Faktu

Media Express, wydawca "Super Expressu", złożył w Sądzie Okręgowym w Warszawie (Wydział XV Gospodarczy) pozew przeciwko Axel Springer Polska o zaniechanie czynów nieuczciwej konkurencji

Media Express zaskarżył sprzedaż gazety "Fakt" po cenie dumpingowej (poniżej kosztów wytwarzania) oraz stosowanie przez Axel Spriger Polska reklamy sprzecznej z dobrymi obyczajami i wprowadzającej czytelników w błąd, z wykorzystaniem osoby ministra finansów Andrzeja Raczki.

W części pozwu dotyczącej utrudniania dostępu do rynku poprzez stosowanie antykonkurencyjnych praktyk cenowych przez wydawcę "Faktu", Media Express domaga się zakazania pozwanemu kontynuowania tego rodzaju praktyk, opublikowania stosownych co do treści i formy oświadczeń na łamach "Gazety Wyborczej" i "Rzeczpospolitej" oraz zapłaty 100 tys. złotych na rzecz Muzeum Powstania Warszawskiego.

"Fakt" za cenę 1 zł ukazywał się od końca października 2003 r. do kwietnia 2004 r., kiedy to wydawca zmienił cenę gazety podwyższając ją do kwoty 1.20 zł tylko w wybranych wydaniach. Okres bliski 6 miesiącom sprzedaży gazety ogólnopolskiej za cenę 1 zł, która można przypuszczać nie pokrywała kosztów jej wytworzenia, miał doniosłe skutki rynkowe, które wpłynęły na rynku prasy na ograniczenie konkurencji i nieuczciwie oddziaływało na warunki jej rozwoju. W tej sprawie wydawca "Super Expressu" złożył wcześniej wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prowadzenie równolegle obu postępowań jest nie tylko w pełni dopuszczalne, ale również zasadne. Tylko w ten sposób można doprowadzić do skutecznej ochrony interesu publicznego, przedsiębiorców, a zwłaszcza konsumentów - informuje "Media Express".

W zakresie nieuczciwej reklamy żądania pozwu dotyczą działań prowadzonych w lutym bieżącego roku, kiedy to pod pozorem prowadzenia "akcji edukacyjnej" zachęcającej do wypełniania PIT-ów. "Fakt" reklamował się na bilboardach i w telewizji. Reklama była skonstruowana w ten sposób, by czytelnicy i widzowie odnieśli wrażenie, że minister finansów wspiera nie akcję informacyjną, ale samą gazetę "Fakt". Z punktu widzenia przepisów prawa działania Axel Springer Polska można ocenić jako niezgodne z zapisem ustawy z dnia 16.04. 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która takie postępowanie kwalifikuje jako reklamę sprzeczną z dobrymi obyczajami ( art. 16 ust.1 pkt 1) oraz reklamę ukrytą (art. 16 ust.1 pkt 4). Spot telewizyjny wykorzystany w kampanii przez Axel Springer Polska sprawiał wrażenie neutralnej informacji, a w istocie był reklamą "Faktu" wykorzystującą nawet te same, co w innych reklamach slogany promujące gazetę. Polskie prawo, zarówno ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jak i ustawa o radiofonii i telewizji wyraźnie zakazują tego rodzaju praktyk - informuje Grażyna Bukowska, rzecznik prasowy Media Express.

W związku z tym Media Express domaga się od Axel Springer Polska opublikowania na łamach dzienników "Rzeczpospolita" i "Gazeta Wyborcza" przeprosin za stosowanie reklamy niezgodnej z dobrymi obyczajami, oraz przeprosin na antenie telewizji TVN, w tym samym czasie antenowym , w którym była emitowana reklama będąca przedmiotem pozwu.

Media Express poinformował jednocześnie, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie z dnia 7 kwietnia 2004 poinformował Media Express iż " w związku z koniecznością zebrania dodatkowego materiału dowodowego postępowanie wyjaśniające w sprawie wstępnego ustalenia, czy działania Axel Springer Polska mogą stanowić naruszenie ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o ochronie konkurencji i konsumentów, ulega przedłużeniu do 30 kwietnia 2004 r.". Oznacza to, że po 3 maja należy się spodziewać decyzji UOKiK w tej sprawie.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydawca "Super Expressu" pozywa wydawcę Faktu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl