SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zapłacę Wam 20 złotych za wycinek...

Jedno z moich ostatnich spotkań z dyrektorem marketingu dużej polskiej firmy produkcyjnej miało dosyć zaskakujący przebieg.

Jedno z moich ostatnich spotkań z dyrektorem marketingu dużej polskiej firmy produkcyjnej działającej także na rynku międzynarodowym, ale mającej centralę poza Warszawą, miało dosyć zaskakujący przebieg.

Przed spotkaniem przeprowadziliśmy mały research w Google, z którego dowiedzieliśmy się, że dyrektor marketingu to osoba ze sporym doświadczeniem marketingowym i zawodowym. Pomyślałem - świetnie, będzie merytoryczna rozmowa. Zaprezentowałem Panu dyrektorowi agencję Ixel i zaproponowałem firmie konkretną ofertę stałej obsługi PR (miesięczna opłata zryczałtowana). Dyrektor marketingu z zainteresowaniem wysłuchał prezentacji, po czym zaproponował współpracę i wynagrodzenie nie na podstawie miesięcznej fee, ale w oparciu o efekty pracy. Tu cytuję: „Na przykład za wycinek na temat otrzymania przez naszą firmę jakiejś nagrody opublikowany w Rzeczpospolitej zapłacimy Wam 20 złotych”. Oczywiście nie podjęliśmy pracy na warunkach zaproponowanych przez Klienta, mimo jego gorących zapewnień, że na rynku jest sporo agencji PR, z którymi on współpracował według wspomnianych reguł (sic!). Międzynarodowe i polskie standardy PR nie pozwalają na wynagradzanie agencji PR na podstawie ilości wycinków. Spotkanie z Panem dyrektorem było naszym pierwszym i jednocześnie ostatnim…….Poniżej mała ściągawka z kodeksów:

KODEKS DOBRYCH PRAKTYK ZFPR,
Rozdział II, punkt 14.
Firmom nie wolno współpracować z klientami na podstawie umów i uzgodnień, które ustalają wynagrodzenie Firmy za pojedyńcze publikacje, które ukazały się w mediach.

KODEKS ETYKI PSPR, Punkt 10.
Pracownik public relations nie może zawierać żadnych umów, w których gwarantowałby osiągnięcie rezultatu uzależnionego od autonomicznych decyzji innych podmiotów, takich jak redakcje, instytucje publiczne itp., a jego wynagrodzenie nie może być uzależnione od osiągnięcia takich rezultatów.

EUROPEJSKI KODEKS POSTĘPOWANIA ZAWODOWEGO PR, Rozdział 3, punkt 11.
Pracownik public relations może przyjmować wynagrodzenie za swoje usługi tylko w formie stałej pensji lub honorariów. W żadnym razie nie wolno mu przyjmować korzyści finansowych bądź rzeczowych uzależnionych od osiągnięcia efektów, na które będą miały wpływ decyzje innych podmiotów.

Pracując dla firm warszawskich i pozawarszawskich zauważam niestety sporą różnicę w ich podejściu do nowoczesnych narzędzi komunikacji - PR, czy SEO. Z reguły rozmowy biznesowe w stolicy przebiegają dużo sprawniej. Ale poziom świadomości marketingowej mniejszych firm, zależy w dużej mierze od nas samych, agencji działających na tych rynkach. I od naszych twardych kręgosłupów…..Rynek usług PR, to nie tylko gracze typu Coca-Cola, Orange, itd., ale także wiele mniejszych, lokalnych firm. Rynek MiSP to spory rynek, który będzie się dynamicznie rozwijał.

Więcej na ten temat na moim blogu - kliknij.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Zapłacę Wam 20 złotych za wycinek...

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl