1,63 mld zł na reklamę w I kw., internet 21 proc. w górę

W I kwartale br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 1,631 mld zł, czyli 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z szacunków Starlinka. Na reklamę w internecie wydano 20,9 proc. więcej w skali roku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

1,631 mld zł, na które Starlink szacuje wartość polskiego rynku reklamowego w I kwartale br., to mniej więcej tyle samo, co estymacje MPG, który wydatki reklamowe w tym okresie oszacował na 1,61 mld zł. Według danych Starlinka nakłady marketingowe rosły w skali roku w każdym z pierwszych trzech miesięcy br.: w styczniu o 5,9 proc., w lutym o 2,2 proc., a marcu o 1,3 proc. Wyhamowanie wzrostu w lutym i marcu firma uzasadnia podnoszeniem przez komercyjne stacje telewizyjne cenników reklamowych oraz szukaniem przez marketerów okazji do tańszych form reklamy w stacjach tematycznych. Relatywnie niższy wzrost w marcu to efekt wysokiej bazy z marca ub.r., kiedy przypadły święta Wielkanocne, w okresie których reklamodawcy z branż takich jak żywność, handel i produkty do użytku domowego zwiększają wydatki marketingowe.

Jednocześnie wydatki reklamowe w najważniejszym medium, telewizji, zwiększyły się w skali roku tylko o 1,8 proc., co przełożyło się na spadek udziału telewizji w całym rynku reklamowym z 53,1 proc. do 52,6 proc. Wzrost reklamy telewizyjnej jest zasługą stacji tematycznych, w których nakłady zwiększyły się rok do roku o 16 proc., oraz kanałów takich jak TVN7, TV4 i TV Puls (wzrost o 5,1 proc.). Tymczasem wydatki reklamodawców w stacjach głównych – TVN, Polsacie , TVP 1 i TVP 2 – były o 1,3 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Z kolei wydatki reklamowe w internecie wzrosły w skali roku o 20, 9 proc., głównie za sprawą inwestycji marketerów z branż takich jak finanse i handel, rozwoju zaawansowanych formatów reklamowych, np. rich media i wideo, oraz wzrostu – rok do roku wynoszącym ok. 30 proc. – nakładów na marketing w Google. Internet w I kwartale br. stanowił już 16 proc. rynku reklamowego, co stanowi rekordowo wysoki udział.

Wartość reklamy radiowej wyniosła 128,9 mln zł – głównie za sprawą wzrostu wydatków przez marketerów z branż handel, finanse i leki bez recepty – osiągając poziom z I kwartału 2008 roku. Natomiast wydatki na reklamę prasową, zewnętrzną i kinową były mniejsze niż rok wcześniej, przy czym dynamika spadku wydatków reklamowych w magazynach znacznie wyhamowała, co wynika m.in. z wprowadzonych przez niektórych wydawców podwyżek cenników. Reklama zewnętrzna traci na wartości w I kwartale nieprzerwanie od dwóch lat, co wynika z ograniczania budżetów na marketing outdoorowy przez reklamodawców z sektorów handlowego i telekomunikacyjnego.

„Na wzrost wartości rynku reklamowego w I kwartale br. największy wpływ miały sektory, które w ostatnich latach mocno zredukowały inwestycje ze względu na kryzys: finanse, motoryzacja, odzież i dodatki oraz czas wolny” – czytamy w raporcie Starlinka. Według szacunków firmy wydatki reklamowe zwiększyli też marketerzy z branży handlowej. Natomiast spowolnienie dynamiki tych nakładów nastąpiło w sektorze leki/farmaceutyki, a spadki – w branży żywnościowej i telekomunikacyjnej oraz w sektorach związanych z drogimi zakupami (AGD, komputery, meble).

Starlink prognozuje, że w całym br. wydatki reklamowe w Polsce będą o ok. 5 proc. większe niż w ub.r. – Nastąpi odrobienie tendencji spadkowej w sektorze żywność, związanej z przesunięciem Wielkanocy na II kwartał, a także w sektorze telekomunikacja, ze względu na planowane kampanie wizerunkowe Plusa i Ery – mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna firmy. – Na dodatnią dynamikę wydatków reklamowych w br. niewątpliwie będzie miał również wpływ dynamicznie rozwijający się internet – dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online