SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

1,91 mld zł na reklamę telewizyjną, „wielka czwórka” 4 proc. w dół

W I połowie br. wydatki na reklamę telewizyjną wyniosły 1,908 mld zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Aż o 38,4 proc. wzrosły nakłady na spoty w kanałach z naziemnej telewizji cyfrowej, przy czym cztery czołowe stacje zanotowały spadek o 4 proc.

1,908 mld zł to wartość inwestycji w minionym półroczu na wszystkie formy marketingowe w telewizji: spoty, lokowanie produktu, sponsoring i ogłoszenia. To o 91,3 mln zł więcej niż rok wcześniej.

- Od początku kryzysu budżety telewizyjne marketerów przesuwane są na tradycyjnie tańsze miesiące: styczeń i luty. W tym roku dodatni wynik lutego wzmocniła dodatkowo olimpiada. Spadek w marcu wywołały z dużą dozą prawdopodobieństwa przesunięcia budżetów na kwiecień, w związku z terminem Świąt Wielkanocnych. W kolejnych miesiącach na dodatni wynik złożyły się: wybory do parlamentu europejskiego oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej - opisują analitycy Starlinka.

Przypomnijmy, że cennikowe nakłady na same spoty zmalały w I połowie br. o 1,5 proc. (według danych Kantar Media - zobacz szczegóły).

- W pierwszym półroczu mieliśmy do czynienia z dużym wzrostem ogłoszeń emitowanych poza blokami reklamowymi, co miało związek z kampanią wyborczą do europarlamentu. Popularnością wśród reklamodawców cieszą się szyte na miarę połączenia sponsoringu i lokowania produktu. Jednak dynamika wzrostu  tego segmentu spowolniła: nadawcy staranniej zarządzają przestrzenią reklamową, którą można wykorzystać jako kanał branded content - dodają analitycy Starlinka.

>>> „Wielka czwórka” z najniższym udziałem w historii - poniżej 40 proc. Mecze MŚ w Brazylii hitami lipca

Od stycznia do czerwca br. aż o 39,9 mln zł więcej niż rok wcześniej na spoty telewizyjne wydały firmy z branży farmaceutycznej (to wzrost o 16,9 proc.). O 11,3 mln zł (to aż 55,2 proc. w górę) zwiększyły się inwestycje sektora czas wolny, o 9,6 mln zł (5,8 proc. w górę) - branży finansowej, a o 4,2 mln zł (2,3 proc. w górę) - sektora telekomunikacyjnego. Natomiast o 9,4 mln zł (czyli o 3,2 proc.) zmalały nakłady producentów żywności. Według Starlinka ogólne wydatki na emisję spotów wzrosły o 70,2 mln zł (czyli o 4,3 proc.).

>>> Polsat liderem w grupie wiekowej 16-24. TV Puls i Puls 2 z dużymi wzrostami (raport)

Cztery główne kanały (Polsat, TVN, TVP1, TVP2) ze sprzedaży bloków reklamowych zarobiły o 5,6 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym uwzględniając wpływy z innych form reklamowych ten spadek wyniósł 4 proc., bo złagodził go wzrost przychodów ze sponsoringu i branded contentu.

Za to przychody wszystkich kanałów dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej (w I połowie br. nadawanie w ten sposób rozpoczęły TV Trwam, Stopklatka TV i Fokus TV) zwiększyły się w skali roku aż o 38,4 proc., a ich udział w rynku reklamy wzrósł o 4 pkt proc., do 16,5 proc.

Liczba punktów GRP wygenerowanych przez „wielką czwórkę” zmalała w skali roku o 7 proc., w przypadku wszystkich stacji z naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyła się 31,4 proc. Dla całego rynku telewizyjnego ten wzrost wyniósł 3,9 proc.

Dołącz do dyskusji: 1,91 mld zł na reklamę telewizyjną, „wielka czwórka” 4 proc. w dół

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl