Od stycznia do czerwca br. cennikowe wydatki na reklamę telewizyjną (bez autopromocji i rabatów udzielanych przez stacje) wyniosły 8,1 mld zł, o 125,9 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 1,5 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Przypomnijmy, że w I kwartale br. faktyczne nakłady reklamowe w telewizji (według szacunków Starlinka) wyniosły 831,7 mln zł, o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły), natomiast ZenithOptimedia prognozuje, że w całym 2014 roku wzrosną o 2,1 proc. (więcej na ten temat).
W I półroczu wśród czołowych kanałów spadek cennikowych wpływów reklamowych zanotowały tylko TVN i Polsat. Przychody pierwszego kanału zmalały aż o 624,4 mln zł, czyli o 32,5 proc. Tak duży spadek wynika częściowo z nowej polityki sprzedażowej, wprowadzonej przez biuro sprzedaży stacji z początkiem br. (przeczytaj o tym więcej).

Z kolei Polsat cennikowo zarobił o 103,2 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 6,3 proc.). Pozostałe z głównych kanałów - TVP1 i TVP2 zanotowały natomiast niewielkie wzrosty. Wpływy pierwszego zwiększyły się o 24,9 mln zł (czyli o 2,6 proc.), a drugiego - o 30,7 mln zł (4 proc. w górę).
W efekcie cennikowe przychody czterech głównych stacji zmalały z 5,28 mld zł do 4,607 mld zł, czyli o 672 mld zł (to 12,7 proc. w dół). Ich udział w rynku zmniejszył się z 64,2 proc. do 56,9 proc.
Pozostałe kanały z czołowej dziesiątki zarobiły z reklam więcej niż przed rokiem. Zdecydowanie największy wzrost zanotował TVN7, którego przychody podskoczyły o 38,8 mln zł (to 26 proc. w górę).
Cennikowe wpływy Discovery Channel wzrosły o 19,7 mln zł (czyli o 10,2 proc.), TVN24 - o 13,4 mln zł (6,2 proc. w górę), Disney Channel - o 11,9 mln zł (wzrost o 7,5 proc.), AXN - o 9 mln zł (4,2 proc. w górę), a TV4 - o 4,1 mln zł (czyli o 2,3 proc.).












