12,7 mld USD na rozrywkę i media w Polsce w 2016. Reklamodawcy stawiają na internet

Do 2016 roku globalne wydatki na rozrywkę i media przekroczą 2 bln USD. Polski rynek będzie w nadchodzących latach będzie rósł szybciej niż Europa Zachodnia i osiągnie wówczas wartość 12,7 mld USD - prognozuje firma doradcza PwC w raporcie “Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016”.

km
km
Udostępnij artykuł:

Według PwC, w najbliższych pięciu latach najszybciej rozwijającym się regionem pod kątem wydatków na rozrywkę i media będzie Ameryka Łacińska, której prognozowana skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) wyniesie 9,7%, co oznacza wzrost z 84 mld USD w 2011 roku do niemal 134 mld USD w roku 2016.

Drugie miejsce ma należeć do regionu Europy Środkowo-Wschodniej, ze stopą wzrostu CAGR na poziomie 8,1% i wzrostem z 56 mld USD do 83 mld USD. Region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) ma rosnąć w tempie 4,3% CAGR, zwiększając w latach 2011-2016 wartość z 549 mld USD do 677 mld USD, a rynki Europy Zachodniej w tempie 3,1% CAGR (wzrost z 453 mld USD do 528 mld USD w 2016).

Rynek mediów i rozrywki w Polsce ma w nadchodzących latach rozwijać się szybciej niż Europa Zachodnia, tj. w tempie 4,9% CAGR, osiągając wartość 12,7 mld USD w 2016 roku, w porównaniu do 9,9 mld USD w roku 2011.

W skali globalnej korzystanie z treści poprzez urządzenia mobilne staje się coraz popularniejsze – w nadchodzących latach spodziewany jest wzrost z 1,1 mln użytkowników w 2011 roku do 2,9 mln w roku 2016. Największy wzrost jest prognozowany w Ameryce Łacińskiej (30%), podczas gdy Polska ma szansę być na drugim miejscu (26%) – z prognozowanym wzrostem w latach 2011-2016 z 4,4 mln do 14,5 mln użytkowników.

Patrząc z perspektywy udziału poszczególnych segmentów rynku mediów w całkowitych wydatkach konsumenckich na przestrzeni lat 2011-2016, w Polsce widać wyraźny wzrost wydatków na dostęp do internetu (w tym głównie mobilnego) oraz reklamę w internecie. Ma to się odbyć kosztem wydatków na stacjonarny dostęp do internetu, wydatków na książki (zwłaszcza dystrybuowane w modelu tradycyjnym) oraz na zakup czasopism.

grafika

 Wartość poszczególnych segmentów rynku mediów i rozrywki w Polsce oraz prognozowana stopa wzrostu CAGR (dane w mln USD, 1 USD= 2,95 PLN)

grafika

 Prognozowana zmiana udziałów poszczególnych segmentów rynku reklamy w Polsce

Płatna telewizja

PwC w swoim raporcie prognozuje, że w regionie EMEA liczba abonentów płatnej telewizji wzrośnie ze 187 mln w 2011 roku do 224,8 mln w roku 2016. Wartość rynku płatnej telewizji w regionie EMEA ma w tym samym czasie wzrosnąć z 52 mld USD do 68,3 mld USD, przy wzroście na poziomie 5,6% CAGR. Z kolei odsetek gospodarstw domowych korzystających z wielokanałowych prognoz PwC ma zwiększyć się z 60% do prawie 70%.

W zeszłym roku Francja - dzięki wzrostowi o 76% liczby gospodarstw domowych podłączonych do telewizji internetowej - wyprzedziła Wielką Brytanię i Niemcy, stając się drugim za USA największym rynkiem abonentów telewizyjnych na świecie.

Wartość polskiego rynku płatnej telewizji (wykluczając wpływy z publicznego abonamentu) - siódmego w regionie EMEA w 2011 r. - ma wzrosnąć z 1,8 mld USD do 2,4 mld USD w 2016 r.

Reklama TV

Po doskonałym roku 2010, kiedy wydatki na reklamę telewizyjną w Europie urosły o ponad 10%, dynamika rynku w roku 2011 spadła do 1,8%. Było to związane przede wszystkim ze słabnącą sytuacją makroekonomiczną na większości rynków europejskich. Malejąca dynamika wydatków na reklamę telewizyjną sprawi, że już w 2014 roku dominującym medium reklamowym w Europie Zachodniej stanie się internet.

W najbliższych pięciu latach motorem wzrostu w Europie ma być przede wszystkim rynek Europy Środkowej i Wschodniej, ze stopą wzrostu CAGR na poziomie 9,3%. Krajami, które napędzą rozwój tego segmentu maja być w dużej mierze Rosja i Turcja. Na tym tle polski rynek reklamy telewizyjnej ma przypominać raczej kraje zachodnie, z prognozowanym wzrostem 3,8% CAGR w latach 2012-2016.

Pomimo dużych imprez sportowych (Euro 2012, igrzyska olimpijskie Londyn 2012), które tradycyjnie przyczyniają się do wzrostu wydatków na reklamę, prognozowana dynamika rynku reklamy telewizyjnej w Europie Zachodniej w roku 2012 oscyluje w przedziale 1-2%. Podobny wynik (1%) spodziewany jest dla rynku polskiego. Wśród reklamodawców inwestujących swoje budżety reklamowe na rynku polskim, zaobserwowane ma zostać wyraźne przesuwanie kampanii reklamowych do internetu, kosztem w szczególności telewizji, ale także wszystkich innych mediów tradycyjnych.

Dostęp do internetu

Liczba abonentów mobilnego dostępu do internetu - główny czynnik napędzający wartość tego segmentu rynku - ma w ciągu najbliższych pięciu lat wzrosnąć ponad dwukrotnie, do 2,9 mld w 2016 r. (blisko miliard w Chinach). Najszybciej rosnącym rynkiem mają być Indie.

Wydatki na dostęp do internetu na świecie mają wzrosnąć z 317 mld USD w 2011 roku do 493 mld USD w roku 2016. Stopa wzrostu CAGR 9,3% zakłada utrzymywanie się obecnych kosztów jednostkowych ponoszonych przez konsumentów w zamian za dostęp do internetu o szybkim wzroście przepustowości, przy zwiększającej się liczbie urządzeń z dostępem do internetu w przeciętnym gospodarstwie domowym. Względnie dojrzały rynek europejski ma rozwijać się nieznacznie wolniej, w tempie 8,8% CAGR, do 169,3 mld USD w 2016 roku.

Z perspektywy rynku polskiego rok 2016 ma być tym, w którym ponad połowa Polaków uzyska dostęp do szerokopasmowego internetu (obecnie ok. 43%). Odbędzie się to za sprawą ustabilizowanego i umiarkowanego wzrostu wydatków na internet stacjonarny (2,9% średniorocznie, z 1,3 mld USD do 1,5 mld USD w latach 2011-2016) oraz znacznie bardziej dynamicznego wzrostu wydatków na internet mobilny (20,9%). W konsekwencji spodziewana penetracja mobilnego dostępu do internetu ma wzrosnąć w Polsce z obecnych 11,7% do 38%, budując rynek o wartości 1,2 mld USD. Oznacza to, że już za 4 lata 14 mln Polaków ma przeznaczać ponad 20 zł miesięcznie na korzystanie z internetu przez urządzenia mobilne.

Reklama internetowa

Rosnąca popularność tabletów i smartfonów oraz malejące stawki za transfer danych powinny pomóc rozwojowi rynku internetowej reklamy mobilnej w nadchodzących latach. Prognozowany przez PwC średni roczny wzrost wydatków w tym segmencie w tempie 32% pozwoli osiągnąć w Polsce 68 mln USD w 2016 r.

W Europie Zachodniej reklama w wyszukiwarkach stanowi obecnie blisko połowę (48%) wydatków na reklamę w internecie. Pozostała część rynku jest mniej więcej po równo podzielona pomiędzy reklamę graficzną (np. banery reklamowe) oraz ogłoszenia.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w Europie Środkowej i w Polsce. PwC szacuje, że w Polsce na reklamę w wyszukiwarkach przeznacza się niewiele ponad 1/3 wydatków, a w najbliższych pięciu latach wzrost w tym segmencie ma wynieść średnio 16% rocznie.

Skumulowany roczny wzrost wydatków na reklamę w internecie w Polsce (CAGR) prognozowany do roku 2016 ma wynieść 17%, kiedy to rynek reklamy online ma osiągnąć wartość 1,428 mld USD. Rynek reklamy internetowej w 2016 roku pod względem wielkości ma w naszym kraju nieznacznie wyprzedzić rynek reklamy telewizyjnej.

Branża kinowa

Po kilku latach malejących wpływów z reklamy, branża kinowa w Europie odnotowała w 2011 r. blisko 3% wzrost - głównie dzięki postępującej cyfryzacji, ułatwiającej dystrybucję reklam. PwC przewiduje, że ta tendencja w państwach Europy Zachodniej utrzyma się w kolejnych latach z 2,4% średnią stopą wzrostu. Z kolei polski rynek reklamy kinowej w latach 2012-2016 z dynamiką 5,8% rocznie powinien być trzecim pod względem tempa wzrostu w regionie, po Czechach i Rosji.

W nadchodzących latach w Polsce spodziewane jest wzrost przychodów kin ze sprzedaży biletów w średniorocznym tempie 5,1% CAGR - do 312 mln USD w roku 2016. Do tej dynamiki w większym stopniu przyczyni się wzrost cen niż liczby sprzedanych biletów. Jednocześnie polski rynek ma rosnąć znacznie szybciej od rynków zachodnich, gdzie prognozowane tempo wzrostu w latach 2012-2016 to średnio 3,8% rocznie.

Prasa

Wartość globalnego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w 2011 r. wyniosła 168 mld USD, co oznacza spadek w porównaniu do roku poprzedniego o 0,7%. W kolejnych latach spodziewane jest odwrócenie tendencji spadkowej i wzrost na poziomie CAGR 1,5% do 2016 r.

Segment publikacji prasowych jest przykładem rozbieżnych trendów w gospodarkach dojrzałych i wzrostowych. Spadki mają być kontynuowane w niektórych krajach, takich jak USA (spadek o 1,4% CAGR do 2016 r., czyli o 43,8% pomiędzy rokiem 2007 a 2016), ale kraje gdzie infrastruktura cyfrowa jest mniej rozwinięta odnotują silne wzrosty, np. Argentyna (składana stopa wzrostu rocznego 11,9% do 2016 r.), Indonezja (11,2%) czy Indie (9,6%).

Po krótkim okresie ożywienia w roku 2010, rynek prasy w regionie EMEA odnotował po raz kolejny spadek - w 2011 r. na poziomie 2,5%. Szacuje się, że tendencja spadkowa utrzyma się jeszcze w bieżącym roku, zaś wzrostu można oczekiwać dopiero od 2013 r., co oznacza CAGR na poziomie 0,3% w całym okresie prognozy. Wartość rynku w regionie EMEA ma tym samym wzrosnąć nieznacznie - z 60,2 mld USD w 2011 roku do 61,3 mld USD w roku 2016.

W ujęciu wartościowym w 2011 r. region EMEA po raz pierwszy musiał ustąpić z pozycji światowego lidera rynku prasy na rzecz regionu Azji i Pacyfiku, który w 2016 r. ma osiągnąć wartość 75,4 mld USD.

Prognozowana wielkość całego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w Polsce w 2016 r. wyniesie 275 mln USD, co oznacza spadek o 37 mln USD w porównaniu do 312 mln USD w roku 2011.

W Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży prasy drukowanej w prognozowanym 5-letnim okresie mają pozostać na niemal niezmienionym poziomie, osiągając 2,6 mld USD w 2016 r.

W Polsce w nadchodzących latach ma zostać zaobserwowany spadek przychodów ze sprzedaży prasy drukowanej - ze 146 mln USD w 2011 roku do 137 mln USD w roku 2016 (CAGR: -1,3%), spowodowany głównie dalszą migracją czytelników do internetu.

Wydatki na reklamę prasową w Ameryce Północnej – jako jedynym regionie na świecie z tak znaczącymi spadkami - mają być mniejsze w 2016 r. w porównaniu do 2011 r. o ponad 9%. Dla regionu EMEA szacuje się wzrost wartości reklamy prasowej na poziomie CAGR 0,5% - z 29,6 mld USD w 2011 r. do 30,4 mld USD w 2016 r, głównie dzięki cyfrowej reklamie prasowej, która skompensuje spadki związane z reklamą na tradycyjnych nośnikach papierowych. W Europie Środkowo–Wschodniej rynek reklamy prasowej ma osiągnąć wartość niemal 2 mld USD w 2016 r. (w porównaniu do 1,6 mld USD w 2011 r., CAGR 4,4%).

Na tle krajów regionu, w Polsce spodziewane są w tym zakresie największe spadki. W nadchodzących miesiącach już piąty rok z rzędu w naszym kraju ma zostać odnotowany spadek przychodów z reklamy prasowej. W kolejnych latach oczekuje się dalszych spadków - do poziomu 132 mln USD w 2015 r. Pierwszy wzrost spodziewany jest dopiero od roku 2016, co oznacza CAGR -4,0%.

Prognozowany wzrost rynku reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych w Polsce szacuje się z 7 mln USD w 2011 r. do 10 mln USD w roku 2016 (CAGR 7,4%). To ciągle niewiele w porównaniu z prognozami dla krajów Europy Zachodniej, takich jak np. Niemcy (526 mln USD), Wielka Brytania (484 mln USD) czy Włochy (232 mln USD).

Książki

Prognozowany średnioroczny wzrost wydatków konsumenckich na książki w formacie cyfrowym sięga globalnie 30% i ma w 2016 roku osiągnąć wartość 20,8 mln USD. Tak szybki wzrost odbywa się kosztem rynku książki tradycyjnej, której udział w globalnych wydatkach w tej kategorii ma spaść z 95,1% w 2011 roku do 82,1% w roku 2016.

W Polsce spodziewany jest spadek wydatków na książki tradycyjne o 1,4% rocznie do 2016 roku, przy jednoczesnym wzroście wydatków na książki elektroniczne - z 10 mln USD w 2011 roku do 106 mln USD w roku 2016.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+