Adidas sprzedaje na Litwie ubrania z symboliką Związku Radzieckiego

Adidas wypuścił na rynek litewski limitowaną serię koszulek i sukienek z napisem USSR oraz godłem Związku Radzieckiego. W ten sposób sieć chce uczcić zbliżający się piłkarski Mundial w Rosji. - Trudno domyślać się, co znajduje się w mózgu tego chorego człowieka, który to wymyślił. Trzeba być naprawdę chorym, aby używać w marketingu symbolu, który używany był w związku z systemem, który ma na rękach krew setek milionów ludzi - komentuje Zbigniew Lazar, manager i ekspert ds. komunikacji i PR, prezes i założyciel Modern Corp.

jd / nb
jd / nb
Udostępnij artykuł:
Adidas sprzedaje na Litwie ubrania z symboliką Związku Radzieckiego

Nowości od Adidasa kosztują 90 dolarów. Są dostępne w wersji damskiej i męskiej. Na ubraniach widoczny jest symbol sierpa i młota - elementów godła i flagi Związku Radzieckiego, do którego Litwa należała przed upadkiem mocarstwa w 1991 roku.

- Dla uczczenia spotkania z Rosją w 2018 roku (w ramach piłkarskich mistrzostw świata - przyp. red.) Adidas sięgnął do archiwów i przygotował dokładne repliki koszulek, noszonych przez znane zespoły z lat dziewięćdziesiątych - czytamy w opisie ubrań na stronie sklepu. - Bawiąc się oryginalnymi szczegółami, letnia sukienka ozdobiona jest haftowanym logo, nadrukiem USSR i liczbą "11" z tyłu - brzmi opis.

grafika


Kolekcję skrytykowały na Twitterze władze Litwy. - Niektórzy wciąż jeszcze cierpią na nostalgię za imperium - czytamy w tweecie, udostępnionym m.in. przez ministra spraw zagranicznych Litwy Linasa Linkeviciusa.

Oburzenia na Twitterze nie kryją także sami Litwini. - To bardzo niewłaściwe i niewyobrażalnie lekceważące wobec osób, które ucierpiały przez sowiecki reżim. Jeśli Adidas będzie postępował tak dalej, to wkrótce zobaczymy [symbole] nazistowskich Niemiec i włoskich faszystów... - pisze jeden z użytkowników. - Do osób odpowiedzialnych za marketing Adidasa - odwiedźcie naszą wystawę - zachowuje żywą pamięć o tych, którzy przeciwstawiali się Związkowi Radzieckiemu, wielu z nich za ten opór zapłaciło własnym życiem - czytamy we wpisie niemieckiego muzeum Mauermuseum.

Lazar: Trzeba być naprawdę chorym

- Trudno domyślać się, co znajduje się w mózgu tego chorego człowieka, który to wymyślił. Trzeba być naprawdę chorym, aby używać w marketingu symbolu, który używany był w związku z systemem, który ma na rękach krew setek milionów ludzi. Patrząc jednak na niski poziom świadomości historycznej tzw. elit zachodnich, mnie to nie dziwi. Przykładem jest choćby niedawne wystąpienie Jean-Claude’a Junckera w związku z rocznicą urodzin Karola Marksa. Takie postępowanie wynika z nieświadomości tego, co stoi za tymi symbolami - komentuje Zbigniew Lazar, manager i ekspert ds. komunikacji i PR, prezes i założyciel Modern Corp.

- Dobrze jest wywołać poruszenie w przypadku marki, która chce zaistnieć na rynku. Tak było na przykład z United Colors of Benetton, która początkowo wzbudzała duże kontrowersje. W tym przypadku chodzi raczej o nieświadomość i brak wiedzy, co te symbole reprezentują. Ktoś chyba pomyślał, że i jedno i drugie - czyli komunizm i Mundial - mają związek z  Rosją i dobrze jest to powiązać. Zachodowi wmówiono, że jedynym zbrodniarzem podczas II wojny światowej był Hitler i faszyzm, a tymczasem oba te zbrodnicze systemy powinny być oceniane na równi. To nieświadomość, myślenie krótkowzroczne. Działanie takie to pokłosie tego, że od wielu dziesiątek lat edukacja historyczna w szkołach jest taka, a nie inna - dodaje Lazar.

Marek Skała, medioznawca i ekspert PR ocenia sprawę jeszcze ostrzej. - Dobrze, że koszulki nie nawiązują do 1952 roku, wtedy można by wydrukować na koszulkach Stalina i wyszłaby z tego jeszcze głupsza kampania. To ewidentna prowokacja z jednej strony, a z drugiej postawienie na zysk. Podejrzewam, że te koszulki będą się cieszyły popularnością w Rosji. Jednych to może urażać, innych nie. W moim odczuciu to połączenie chciwości i braku wrażliwości na to, że ten system jest winien śmierci milionów ludzi, a z drugiej strony wrażliwości, bo wiadomo że dzisiejsza Rosja patrzy na to inaczej, tam koszulki mogą być hitem - twierdzi.

Adidas to kolejna marka sportowa, nawiązująca w swoich działaniach marketingowych do czasów istnienia Związku Radzieckiego i ustroju komunistycznego w naszej części Europy. Kilka tygodni temu Nike przygotowało nietypową sesję zdjęciową, prezentującą koszulki reprezentacji Polski w stylistyce tzw. "soviet-chic", nawiązującej do późnego socjalizmu i klimatu wielkich blokowisk. Sesja spotkała się z falą krytyki, komentatorzy zwracali uwagę m.in. na kontekst historyczny i trudny, skomplikowany charakter relacji Polski i Rosji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"