Agora: tylko kina w górę, radio 10 proc. w dół

Kina to jedyny sektor działalności Agory, w którym firma w trzech kwartałach br. zanotowała wzrost przychodów. Wpływy jej segmentu radiowego zmalały o 10,2 proc., outdoorowego - o 4,6 proc., a internetowego - o 1,6 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Od stycznia do września br. Helios i Next Film - spółki Agory działające w sektorze kinowym - zanotowały 152,8 mln zł przychodów, o 6,8 proc. więcej niż rok wcześniej, jednak w samym III kwartale wpływy zmalały w skali roku o 14 proc. (z 55 do 47,3 mln zł). Wynika to z pogłębienia się spadku wpływów ze sprzedaży biletów, który w trzech kwartałach wyniósł 6,1 proc., a tylko w III kwartale - aż 22,7 proc. Od stycznia do września br. w kinach Helios sprzedano 5,3 mln biletów (1,5 proc. mniej niż rok wcześniej), a od lipca do września - 1,7 mln (16,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Wyniki kin Helios są zgodne z podawanymi przez Agorę statystykami dla całego polskiego rynku kinowego: od styczna do września br. sprzedano 25,8 mln biletów, o 6,1 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast w samym III kwartale ten spadek wyniósł 19 proc.

Z drugiej strony przychody Agory z reklam kinowych w trzech kwartałach br. wzrosły o 29,5 proc. (z 12,9 do 16,7 mln zł), a tylko w III kwartale - aż o 45,9 proc. (z 3,7 do 5,4 mln zł). To wskaźniki przeciwne do tendencji rynkowych, bo według szacunków firmy od lipca do września br. wydatki na reklamę kinową zmalały w skali roku o 12,5 proc.

Ponadto w trzech kwartałach br. już 17 mln zł przychodów (wobec 5,8 mln zł rok wcześniej) przypadło na sprzedaż pozostałą, na którą składa się głównie dystrybucja filmowa realizowana przez spółkę Next Film.

grafika

Niewielki spadek przychodów od stycznia do września br. zanotował segment internetowy Agory - o 1,6 proc., do kwoty 81,4 mln zł, przy czym w samym III kwartale wpływy wzrosły o 6,4 proc. (z 24,9 do 26,5 mln zł). W trzech kwartałach wartość sprzedaży reklam minimalnie wzrosła (o 0,5 proc.), a sprzedaży ogłoszeń w wortalach - zmalała o 9,6 proc.

Według szacunków Agory wydatki na reklamę interntową w III kwartale wyniosły ok. 345 mln zł, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej, i stanowiły 23 proc. całego rynku reklamowego (2,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Przypomnijmy, że zgodnie z badaniem IAB AdEx w I połowie br. wydatki na reklamę w internecie osiągnęły sumę 1,205 mld zł (zobacz szczegółowe dane).

- W III kwartale na wzrost przychodów wpływ miała wyższa sprzedaż reklam internetowych w portalu Gazeta.pl oraz poprzez sieć reklamy internetowej AdTaily. Niższe wpływy ze sprzedaży łączonej oferty ogłoszeniowej w prasie i internecie zostały zniwelowane wyższymi przychodami ze sprzedaży ogłoszeń w serwisach rekrutacyjnych - informuje Agora w raporcie finansowym. Spółka dodaje, że negatywny wpływ na przychody segmentu internetowego miały zaprzestanie publikacji wydawnictw prasowych przez Trader.com (Polska) oraz zakończenie działalności serwisu zakupów grupowych HappyDay.pl.

Jednocześnie koszty w tym segmencie zostały zmniejszone w trzech kwartałach o 9,4 proc. (z 78,4 do 71 mln zł), głównie dzięki spadkom wydatków na amortyzację (o 16,7 proc.), wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (o 15,2 proc.) oraz reprezentację i reklamę (o 12,6 proc.). W efekcie EBITDA i EBITDA operacyjna wzrosły w skali roku o ok. 63 proc. - do kwot 13,9 i 14 mln zł.

grafika

Działająca w reklamie zewnętrznej Grupa AMS zanotowała w trzech kwartałach br. 110,1 mln zł wpływów, o 4,6 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym III kwartale ten spadek wyniósł 12,9 proc. Agora wyjaśnia, że wynika to z wysokich wydatków w III kwartale ub.r., kiedy marketerzy wykorzystywali budżety wstrzymane w związku z Euro 2012.

Ponad 95 proc. wpływów Grupa AMS pochodzi ze sprzedaży reklam. Według IGRZ wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce od stycznia od września br. zmalały o 14,6 proc., do sumy 352,8 mln zł (zobacz szczegóły).

Koszty AMS w trzech kwartałach zmalały w skali roku o 3,7 proc., a tylko w III kwartale - o 8,8 proc., do czego w największym stopniu przyczyniły się oszczędności na realizacji kampanii i utrzymaniu systemu. W efekcie EBITDA i EBITDA operacyjna spółki od stycznia do września br. zwiększyły się z roku na rok o 14 proc., a w samym III kwartale - o 40,9 proc.

grafika

Z kolei w segmencie radiowym wpływy Agory w trzech kwartałach br. wyniosły 57 mln zł, o 10,2 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym III kwartale spadek był nieco wyższy - 11 proc. Prawie wszystkie przychody pochodzą ze sprzedaży reklam.

Według szacunków Agory na całym polskim rynku wydatki na reklamę radiową w III kwartale wyniosły ok. 120 mln zł, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek swoich przychodów w tym zakresie spółka tłumaczy niższymi wpływami z pośrednictwa sprzedaży czasu antenowego w stacjach obcych oraz niższą wartością transakcji rozliczanych w barterze.

Mimo spadku wpływów segment w samym III kwartale nie zmniejszył swoich wydatków, które tak jak rok wcześniej wyniosły 19,1 mln zł. Wynika to głównie ze wzrostu z 2,8 do 5 mln zł kosztów reprezentacji i reklamy - związanych przede wszystkim z szeroko zakrojonymi kampaniami reklamowymi Radia Złote Przeboje (z udziałem Roberta Janowskiego - zobacz szczegóły) i Tok FM (więcej na ten temat).

W efekcie wskaźniki EBITDA i EBITDA operacyjna za III kwartał spadły w skali roku z -0,2 do -2,3 mln zł. Przy czym za całe trzy kwartały wyniosły 2,3 i 2,4 mln zł, wobec 1,7 i 1,8 mln zł rok wcześniej.

grafika
tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"