Axel Springer przegrywa w niemieckim Sądzie Najwyższym, korzystanie z adblockerów legalne

Niemiecki Sąd Najwyższy wydał wyrok, w którym oddalił pozew koncernu Axel Springer skierowany przeciwko firmie Eyeo, producentowi programu Adblock Plus. Trybunał orzekł, że programy do blokowania reklam nie naruszają uczciwej konkurencji, a korzystanie z nich przez internautów jest legalne.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Obecne orzeczenie niemieckiego Sądu Najwyższego w Karlsruhe jest następstwem apelacji wniesionej przez Axel Springer po niekorzystnym dla niego wyroku niższej instancji wydanego w połowie 2016 r.

Poprzednie orzeczenie stwierdzało, że wbrew argumentacji Axel Springer tworzenie i korzystanie z programów do blokowania reklam nie stanowi naruszenia konstytucyjnych praw wydawców do publikowania reklam w internecie. Niemiecki koncern medialny oskarżał firmę Eyeo, producenta wtyczki Adblock Plus o narażenie wydawcy na straty i działanie wbrew zasadom wolnej konkurencji.

Na podobnym stanowisku stanął także Sąd Najwyższy. Uznał, że korzystanie z adblockerów jest w pełni dozwolone i nie narusza równowagi rynkowej. Trybunał cofnął także postanowienie sądu niższej instancji mówiące o tym, że stosowanie w Adblocku Plus tzw. „białej listy” zawierającej wydawców, których reklamy nie są blokowane nie jest zgodne z prawem wówczas, gdy Eyeo pobiera opłaty od wydawcy w zamian za wpisanie na listę.

Po ogłoszeniu niekorzystnego dla siebie orzeczenia prawnicy Axel Springera zapowiedzieli apelację do niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego. Natomiast producent Adblocka Plus wyraził zadowolenie z wyroku, który bierze w obronę prawo użytkowników do walki z męczącymi i intruzywnymi reklamami wyświetlanymi przez wydawców na ich stronach internetowych.

Axel Springer nie jest jedynym niemieckim wydawcą walczącym przed sądem z adblockerami, choć to pierwszy przypadek wyroku wydanego przez tak wysoką instancję. W toku są także postępowania sądowe zainicjowane przez ProSiebenSat.1 Media, RTL, Sueddeutsche Zeitung oraz Spiegel Online.

Blokowanie reklam w internecie jest coraz popularniejsze. W Polsce przez wtyczki typu Adblock Plus jest blokowanych ok. 46 proc. odsłon reklam. W większości sondaży użytkownicy tego rozwiązania przyznają, że ich głównym motywem jest zmęczenie intruzywnymi formatami reklamowymi w internecie. Aby z nimi walczyć Google w swojej przeglądarce Chrome wbudował własny mechanizm blokowania reklam niezgodnych ze standardami Coalition for Better Ads. Jednocześnie Google udostępnił wydawcom (także polskim) narzędzie o nazwie Funding Choices pozwalające walczyć ze zjawiskiem blokowania reklam na ich stronach internetowych. Jednak z rozwiązania tego mogą skorzystać wyłącznie te media, które stosują u siebie reklamy spełniające odpowiednie wymagania i nie budzące irytacji internautów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia