WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

comScore: ponad 17,8 mln Polaków korzysta z internetu

Gorący temat

Górniak, Kwiatkowski oraz Tomson i Baron trenerami „The Voice Kids”. Show poprowadzą Kammel, Kurdej-Szatan i Zdrójkowski

5

„Bezpieczniej w sieci” - Polacy coraz więcej czasu spędzają w internecie

2010-10-25 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W piątek ruszyła pierwsza edycja akcji „Bezpieczniej w sieci”. Kampania ma edukować użytkowników internetu w temacie zagrożeń, jakie wynikają z korzystania z sieci.

„Bezpieczniej w sieci” - Polacy coraz więcej czasu spędzają w internecie

W ramach projektu uruchomiono specjalną stronę – bezpieczniejwsieci.org, a także opublikowano raport „Polscy internauci 2010”, przedstawiający aktualny poziom wiedzy Polaków o bezpieczeństwie w internecie.

- Głównym zagrożeniem dla każdego użytkownika internetu jest brak wiedzy na temat samego medium, jakim jest ta sieć, jak również brak świadomości tego, co robimy i jakie czyhają na nas zagrożenia, kiedy przeglądamy strony internetowe, korespondujemy między sobą za pośrednictwem poczty elektronicznej itp. Brak podstawowej wiedzy na ten temat powoduje, że jesteśmy narażeni na chociażby zainfekowanie naszego komputera złośliwym oprogramowaniem, utratę naszych danych osobowych lub stanie się ofiarą oszustwa. Znając i rozumiejąc zagrożenia, jesteśmy w stanie ich uniknąć i skutecznie się przed nimi bronić – podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkom. Michał Zalewski z Wydziału Wsparcia Zwalczania Cyberprzestępczości w Biurze Kryminalnym Komendy Głównej Policji, która jest zaangażowana w akcję „Bezpieczniej w sieci”.

Opublikowany w ramach projektu raport wyraźnie pokazuje, że Polacy coraz więcej czasu spędzają w internecie. Najczęściej wykorzystujemy to medium do przeglądania stron internetowych (85 proc. badanych), wysyłania i odbierania poczty elektronicznej (60 proc.) oraz korzystania z serwisów społecznościowych (47 proc.).

Jedna trzecia polskich internautów przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy na portalach aukcyjnych, a prawie jedna czwarta robi w tym samym czasie zakupy w sklepach internetowych. Internauci, którzy nabywają towary na aukcjach, wydają średnio 167 zł miesięcznie. Niewiele mniej, bo 146 zł zostawia co miesiąc przeciętny klient w sklepach internetowych.

Wielu internautów nie zachowuje podstawowych reguł bezpieczeństwa w sieci. Dwie trzecie z nich wchodzi na potencjalnie szkodliwe witryny, ściąga pliki z mało wiarygodnych źródeł, nie sprawdza zabezpieczeń wpisując poufne dane oraz otwiera e-maile od nieznanych nadawców. Mniej niż połowa internautów stosuje różne hasła do różnych serwisów i tylko 27 proc. zmienia hasła regularnie.

Według internautów, najbardziej prawdopodobnym zagrożeniem jest przypadkowe zarażenie komputera wirusem oraz utrata danych spowodowana awarią dysku (wskazywane przez co piątego badanego jako bardzo prawdopodobne). Nieco mniej internautów obawia się oszustwa podczas zakupów przez internet, napaści na ulicy oraz kradzieży portfela.
Do najmniej prawdopodobnych zaliczają nękanie lub molestowanie przez sieć, włamania do bankowego konta internetowego oraz kradzieży karty płatniczej i wypłacenia za jej pomocą pieniędzy z konta.

Najczęstszym sposobem ochrony danych i komputera jest program antywirusowy (stosuje go dziewięciu na dziesięciu internautów). Dwie trzecie używa haseł dostępu do profili, czterech na dziesięciu korzysta z ochrony typu firewall, a 30 proc. tworzy kopie zapasowe danych.

Osoby korzystające z backupu najczęściej  tworzą kopię swoich danych na dyskach zewnętrznych lub nośnikach CD/DVD. 43 proc. tworzy kopie zapasowe na wbudowanych dyskach twardych komputerów, a 10 proc. korzysta z backupu on-line.

Połowie badanych przytrafiła się utrata danych z komputera, a 39 proc. przyznało, że sytuacja ta dotknęła kogoś, kogo znają. W aż 74 proc. przypadków, przyczyną utraty danych, była awaria. Zaledwie 4 proc. badanych otwarcie przyznała, że nie poniosła żadnych konsekwencji w związku z utratą danych, ponieważ była na to w odpowiedni sposób przygotowana.

Organizatorem akcji „Bezpieczniej w sieci” jest PayPal, a jego partnerami są: Ministerstwo Gospodarki, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Europejskie Centrum Konsumenckie. W akcję zaangażowane są także: Komenda Główna Policji, Nasza Klasa oraz Merlin.

Badania na zlecenie twórców kampanii „Bezpieczniej w sieci” przeprowadził TNS OBOP.

Autor: kl

Wiecej informacji: Polacy w internecie, bezpieczniej w sieci

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia