SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cyfrowy Polsat z 9,7 mld zł wpływów i 1 mld zł zysku. Więcej abonentów, mniej klientów prepaidowych

W ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 9,73 mld zł wpływów ze sprzedaży, 8,07 mld zł kosztów operacyjnych i 1,02 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych jednostkowych usług abonamentowych firmy wzrosła o 5,1 proc. do 13,25 mln, a liczba usług prepaidowych - zmalała o 15,2 proc. do 3,27 mld zł.

Tobias SolorzTobias Solorz

Przychody Grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży zmalały z 9,82 mld zł z 2015 roku do 9,73 mld zł, koszty operacyjne - wzrosły z 7,87 mld zł do 8,07 mld zł, a zysk netto zmniejszył się z 1,16 mld zł do 1,02 mld zł.

Po stronie wpływów zmalały te detaliczne i hurtowe, a wzrosły te ze sprzedaży sprzętu. Jednocześnie zwiększyły się m.in. koszty kontentu, dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klientów, a zmalały wydatki techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie.

W samym czwartym kwartale Grupa Cyfrowy Polsat miała 2,54 mld zł wpływów ze sprzedaży, po wzroście w skali roku o 1,5 proc. w ujęciu pro forma (jeśli w wynikach z 2015 roku uwzględnić dane Grupy Midas, którą Cyfrowy Polsat przejął w lutym ub.r.). Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Polsat zwiększyły się o 7,1 proc. do poziomu 336 mln zł, a jej udział w rynku reklamy telewizyjnej wyniósł 27,2 proc. (o 1,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej).

Jednocześnie zysk netto Grupy Cyfrowy Polsat od października do grudnia ub.r. wyniósł 342 mln zł, o 84,2 proc. więcej niż rok wcześniej. - Jednorazowy wpływ na zysk netto miało rozpoznanie aktywa z tytułu podatku odroczonego dotyczącego transakcji eliminowanych w procesie konsolidacji. Rozpoznanie ww. aktywa miało pozytywny wpływ na skonsolidowany wynik finansowy netto Grupy Polsat w wysokości 104 mln zł - wyjaśnia firma.

- To kolejny rok, kiedy osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki finansowe całej Grupy. Stabilne przychody oraz kontrola kosztów operacyjnych skutkowały stabilizacją wyniku EBITDA oraz jego silną marżą. W ubiegłym roku konsekwentnie zmniejszaliśmy zadłużenie, co pozostaje także naszym priorytetem na ten rok. Cały czas silną pozycję w naszej Grupie stanowią stabilne i wysokie wolne przepływy pieniężne, które nie tylko pozwalają nam realizować cele biznesowe, ale także planowo zmniejszać zadłużenie naszej Grupy - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.


Na koniec ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,52 mln jednostkowych usług (RGU), o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

W modelu abonamentowym miała sprzedanych 13,25 mln usług (wzrost o 5,1 proc.,), głównie telefonii komórkowej (6,73 mln, po wzroście o 3,3 proc.) i płatnej telewizji (4,5 mln, po wzroście o 5,8 proc.). Z tych usług na koniec ub.r. korzystało 5,88 mln klientów, o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychód od abonenta (ARPU) zwiększył się o 2,7 proc. 90,7 zł, na klienta przypadło przeciętnie 2,25 usługi, a wskaźnik rezygnacji z usług (churn) zmalał do 8,3 proc.

W modelu prepaidowym firma miała sprzedanych 3,27 mln jednostkowych usług, o 15,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba usług telefonii komórkowej zmalała o 17,2 proc. do 2,97 mln. Średni przychód ze sprzedanej usługi zwiększył się o 3,8 proc. do 19,2 zł.

Firma podała, że do końca lutego br. zarejestrowano u niej (głównie w sieci Plus) 2,8 mln numerów prepaidowych. Spory spadek łącznej liczby sprzedanych usług tego typu wynika z faktu, że z spora część użytkowników ofert prepaidowych przeszła na abonament, ponadto na całym rynku zmalała mocno liczba nowych klientów prepaidowych.

- 2016 rok upłynął nam na konsekwentnym umacnianiu posiadanej, silnej pozycji na poszczególnych rynkach - telefonii komórkowej, płatnej telewizji i wideo online - oraz w obszarze usług multiplay. Podkreślenia wymaga wzrost liczby świadczonych usług kontraktowych aż o 640 tys., ponad 1,3 miliona klientów programu SmartDom oraz istotny spadek churn i konsekwentny wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego. Wskaźniki te świadczą o wzroście zadowolenia naszych klientów z usług, które im dostarczamy, co było i pozostaje dla nas priorytetem – podsumowuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu. - Naszym celem na ten rok pozostaje dalszy wzrost bazy usług, nasycenia bazy klientów usługami zintegrowanymi oraz średniego przychodu od klienta - zapowiada.


Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 9,7 mld zł wpływów i 1 mld zł zysku. Więcej abonentów, mniej klientów prepaidowych

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
conf
to niech jeszcze CP pochwali się ile z tego zysku to oszukani abonenci na "promocjach", za które ostatnio dostali kary od uokiku:)
odpowiedź
User
Tyrie
Brawo! A co na to na+?
odpowiedź
User
Michael
Jak wejdzie w życie ustawa zmuszająca operatorów platform cyfrowych do udostępniania Poczcie Polskiej danych o Abonentach, wszystkie te słupki polecą na łeb, na szyję. I w CP i w NC+.
odpowiedź