Dwie dekady polskiej reklamy. Piotr Jagielski: Był taki czas…

Czas, w którym telewizja rządzi reklamą, a nami ekspaci, czas na polskiego klienta, czas butików kreatywnych, czas połączeń, czas przełomu i czas Polaków - ekspatów - tak „dwie dekady polskiej reklamy” w wydanej niedawno książce Piotra Wasilewskiego o takim tytule dzieli Piotr Jagielski.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Czas, w którym telewizja rządzi reklamą, a nami ekspaciPoczątek lat 90. charakteryzował się wiarą w siłę telewizji (media drukowane były w zdecydowanej niełasce). Przypominam sławne „wózki widłowe Zrembu na czasie”, emitowane w czasie największej oglądalności w publicznej telewizji ogólnopolskiej. Większość agencji, włącznie z tymi, w których pracowałem, miała po swojej stronie ekspatów, przede wszystkim w dziale obsługi klientów. Duzi zagraniczni klienci zatrudniali w tym czasie na stanowiskach szefów marketingu również cudzoziemców. I tak jakoś wychodziło, że cudzoziemiec bardziej ufał cudzoziemcowi. My byliśmy wyrobnikami... Choć były wyjątki od tej reguły.

Czas na polskiego klientaRównolegle (jesteśmy w połowie lat 90.) zaczyna się pojawiać sławne zjawisko, określane mianem „polski klient”. Mój pierwszy, to prezes bardzo dużej jak na te czasy polskiej firmy ubezpieczeniowej, który na prezentacji przywitał agencję w dresie, ociekając potem, z ręcznikiem na szyi i zaczął spotkanie od pokazania przez okno swojego najnowszego jaguara, mówiąc: „To mój!”. Byli też tacy klienci, którzy do agencji reklamowej przysyłali zepsute telefony komórkowe z prośbą o naprawę lub garnitury do prasowania (cóż modne wtedy było określenie agencja full service i rozumiane przez niektórych dosłownie). Ale z drugiej strony były to czasy, gdzie można było zbudować szczere relacje z klientem, nieskażone wynikami takich czy innych badań, a nawet uzyskać od niego szybką decyzję odnośnie śmiałej kreacji. Przykładem niech będzie klient Cussons agencji GGK i śmieszne spoty telewizyjne proszku E („Biedronki”, „Miś”).

Czas butików kreatywnychW 1995 roku powstał NoS (Nowakowski oraz Sorówka), pierwszy butik kreatywny, czyli dwóch dyrektorów kreatywnych opuszcza agencję (w tym wypadku sieciówkę GGK Warszawa) i zakłada swoją firmę. Zaraz po tym powstają Ad Fabrika, później Brain. I zaczyna się trend. Wiara w kreację i osobowości wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Zaczynają oni powierzać budżety również małym firmom, które konkurują z dużymi nie tylko ceną, ale przede wszystkim zaangażowaniem w projekty.

Czas połączeńDwa, trzy lata później (1998/1999), duże agencje sieciowe wchłaniają butiki kreatywne (na zasadzie: jak nie możesz zwalczyć konkurencji to ją kup). Tak powstaje NoS/BBDO, Ad Fabrika FCB. Kilka lat wcześniej z czysto polską agencją (o wdzięcznej angielskiej nazwie) Corporate Profiles łączy się DDB.

Czas przełomuRok 2000 to najważniejszy moment dla polskiej kreacji reklamowej. Agencja Leo Burnett Warszawa zdobywa w Cannes pierwszego dla Polski Złotego i Brązowego Lwa, rok później otrzymuje dwa następne (Srebrny i Brązowy). W ten sposób nawiązaliśmy „kontakt” ze światowym peletonem w dziedzinie kreacji. W tym czasie już w przeważającej większości sieciowych agencji mamy zatrudnionych polskich dyrektorów kreatywnych i polskich szefów obsługi klientów, a tzw. ekspaci stali się zjawiskiem zanikającym. Po stronie dużych, zagranicznych klientów pojawiają się coraz częściej na kluczowych stanowiskach polskie nazwiska. Teraz tzw. polski klient, jest w pełni przygotowany do zadań i kocha ogromnie wszelkie nowinki marketingowe oraz różnego rodzaju badania. Rok wcześniej powstaje agencja PZL, która stanowi osobny rozdział, sama dla siebie, w historii reklamy polskiej.

Czas Polaków - ekspatówTo nasze najnowsze osiągnięcie. Eksport dyrektorów kreatywnych na Wschód, czego sam byłem świadkiem i uczestnikiem, bowiem dwa lata spędziłem w Moskwie jako wiceszef agencji i jednocześnie dyrektor kreatywny. Ale był eksport nie tylko dyrektorów kreatywnych. Przykład Jarosława Ziębińskiego, który w 2009 roku został szefem Leo Burnett na region Azja-Pacyfik świadczy, że po tych dwudziestu latach dochrapaliśmy się pozycji dobrze rozwiniętego rynku reklamy w byłym regionie demoludów. Ale do światowej czołówki jednak wciąż nam bardzo daleko. Zwłaszcza pod względem kreacji. Mam nadzieję, że nie zajmie to następnych dwudziestu lat.

Piotr Jagielski

Rok rozpoczęcia pracy w reklamie: 1992Ścieżka w reklamie: Young & Rubicam (1992) - art director; GGK Warszawa (1994-1995) - art director; Lowe GGK Warszawa (1996–2000) - creative director; JWT Warszawa (2004-2005) - creative director; Maxima Communication Group Moskwa (2006-2008) - creative director/deputy general manager.Aktualnie: freelancerNajwiększy osobisty sukces w reklamie: w niecałe dwa lata przeprowadzenie kompleksowej zmiany filozofii agencji reklamowej Maxima w Moskwie, której efektem było jej wejście do grupy pięciu najbardziej kreatywnych agencji w Rosji.Nagrody w konkursach reklamowych: ostatnia na Golden Drum w 2007 w Portoroż.Udział w środowiskowych organizacjach: KTR, członek do 2005 roku.

Powyższy tekst pochodzi z książki „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” Piotra Wasilewskiego, pierwszego kompendium przedstawiającego i podsumowującego (na 468 stronach) dokonania branży reklamowej w pierwszych dwóch dziesięcioleciach III Rzeczypospolitej, zilustrowanego zdjęciami kilkuset reklam - nagrodzonych, popularnych, kontrowersyjnych (przeczytaj więcej o książce). 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"