SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa 4fun Media z 15,3 mln zł straty. Mocno nierentowny e-commerce, wpływy z reklamy tv i Bridge2Fun ponad 30 proc. w dół

W ub.r. grupa kapitałowa 4fun Media zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 3 proc. do 58,84 mln zł, zysku EBITDA z 3,01 do 12,2 mln zł oraz wyniku netto z 7,92 mln ł zysku do 15,28 mln zł straty. Pion e-commerce firmy przy 7,18 mln zł wpływów miał 5,47 mln zł straty EBITDA, wpływy z reklamy telewizyjnej zmalały o 32 proc., a agencji FCB Bridge2Fun - o 36 proc.

Przychody grupy 4fun Media z reklamy telewizyjnej zmalały w ub.r. z 20,93 do 14,26 mln zł (czyli o 32 proc.). Cały pion telewizyjny firmy zanotował spadek wpływów w 23,74 do 15,32 mln zł, a przy zmniejszeniu kosztów operacyjnych z 21,77 do 16,94 mln zł zysk EBITDA skurczył się z 3 mln zł do 180,2 tys. zł.

W sprawozdaniu finansowym firma tłumaczy to spadkiem oglądalności jej stacji telewizyjnych. Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. udział 4fun.tv zmalał z 0,129 do 0,073 proc., w przypadku 4fun Dance - z 0,052 do 0,042 proc., a 4fun Gold Hits - z 0,033 do 0,032 proc.

Procentowo jeszcze bardziej zmniejszyły się przychody agencji reklamowej Bridge2Fun - z 10,62 do 6,83 mln zł (36 proc. w dół). Jej koszty zmalały z 8,86 do 6,74 mln zł, a zysk EBITDA - z 1,8 mln zł do 199,7 tys. zł. Wynika to głównie z utraty przez agencją wiosną ub.r. obsługi T-Mobile Polska, przejętej przez DDB Warszawa.

Mocno nierentowny e-commerce

Pion reklamy zewnętrznej grupy 4fun Media, obejmujący głównie spółkę Screen Network, zanotował spadek przychodów z 27,24 do 25,37 mln zł, a przy niewielkim wzroście kosztów operacyjnych jego zysk EBITDA zmalał z 8,3 do 8,09 mln zł.

Przy czym w układzie bez wyłączeń konsolidacyjnych przychody firmy z e-commerce zwiększyły się z 21,71 do 23,34 mln zł.

Segment e-commerce, którzy grupa 4fun Media mocno rozwinęła przez serię przejęć rozpoczętych w połowie 2018 roku, osiągnął wzrost wpływów z 2,29 do 7,18 mln zł. Jednocześnie jego wydatki operacyjne podskoczyły z 3,82 do 12,36 mln zł, przez co strata EBITDA pogłębiła się z 1,61 do 5,47 mln zł.

Jesienią ub.r. grupa 4fun Media zapowiedziała, że w związku z niezadowalającymi wynikami pionu e-commerce przeprowadzi tam restrukturyzację. Pod koniec października zamknęła e-sklep NaImpreze.pl, a na początku marca br. zgodziła się na sprzedaż swojemu większościowemu akcjonariuszowi Epicom Limited 59,84 proc. udziałów spółki Print Logistic za 925,6 tys. zł. - Prowadzenie projektu w obecnej formie będzie generować kolejne straty oraz wymagać będzie dalszych nakładów inwestycyjnych - uzasadnił zarząd 4fun Media.

Przychody firmy z działalności produkcyjnej poszły w górę z 1,14 do 5,11 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych z 1,23 do 6,25 mln zł strata EBITDA powiększyła się z 18 do 874,3 tys. zł.

Koszy wzrosły o 20 proc., strata większa wskutek odpisów

Wydatki grupy 4fun Media w ub.r. wyniosły 61,1 mln zł, co wobec 50,97 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 19,9 proc.

Nakłady na usługi obce zwiększyły się z 33,12 do 34,59 mln zł, a na wynagrodzenia - z 5,92 do 7,88 mln zł. Z kolei koszty amortyzacji podskoczyły z 2,9 do 5,53 mln zł, na materiały i energię - z 2,74 do 3,78 mln zł, a pozostałe koszty - z 1,06 do 2,28 mln zł.

Wynik operacyjny grupy 4fun Media poszedł w dół z 9,29 mln zł zysku do 2,52 mln zł straty. Natomiast na jeszcze większy spadek wyniku netto wpłynęło odpisy dokonane w ostatnim okresie przez firmę

W drugiej połowie kwietnia 4fun Media poinformowała, że dokona odpisu w związku z utratą wartości przez jej spółki zależne: 5,7 mln zł na Program, a 2 mln zł na Cupsell.

Natomiast w styczniu Screen Network zapowiedział, że dokona odpisu wartości udziałów w spółce zależnej PRN Polska o ok. 3,2 mln zł na koniec ub.r. Wynika to z faktu, że współpracę z PRN Polska zakończyła sieć hipermarketów Carrefour.

Redukcje w pionie tv i FCB Bridge2fun

W liście do interesariuszy Aneta Parafiniuk, członek zarządu 4fun Media, podsumowała, co złożyło się na spadki zanotowane przez firmę w ub.r. - Kolejne kwartały ubiegłego roku, w których następował stopniowy spadek oglądalności kanałów muzycznych, w tym telewizji należących do 4fun Media S.A., zapowiedź zakończenia współpracy z dwoma istotnymi klientami agencji reklamowej oraz wolniejszy niż zakładano wzrost przychodów segmentu e-commerce, spowodowały konieczność weryfikacji założeń na 2019 rok, a w konsekwencji wdrożenia planu naprawczego - wyliczyła.

Zaznaczyła, że restrukturyzacja objęła nie tylko segment e-commerce. - Znaczące redukcje kosztowe objęły segment telewizyjny, których celem było utrzymanie rentowności, zakładając dalszy, negatywny trend rynkowy oraz niższe przychody ze sprzedaży reklam. Redukcje zatrudnienia dotknęły także agencji reklamowych, których skala była proporcjonalna do spodziewanego portfolio klientów - opisała.

Efekty planu naprawczego miały pojawić się w pierwszych kwartałach br. - Systematyczny wzrost sprzedaży segmentu e-commerce przy jednoczesnym przekroczeniu progu rentowności, stabilizację przychodów pochodzących z reklam telewizyjnych przy utrzymaniu niższej bazy kosztowej, odbudowę pozycji rynkowej przez agencje reklamowe, a przede wszystkim dynamiczny wzrost spółki Screen Network - stwierdziła Aneta Parafiniuk.

- Niestety, pojawienie się koronawirusa COVID-19 wpłynie na konieczność weryfikacji planów zarządu 4fun Media S.A. na 2020 rok. Zarząd ocenia, iż branża reklamowa, stanowiąca główne źródło przychodów grupy kapitałowej w istotny sposób odczuje kryzys spowodowany pandemią. Spowolnienie wzrostu gospodarczego wpłynie na znaczące ograniczenie budżetów reklamowych i marketingowych co będzie miało negatywny wpływ na aktywność reklamodawców i w efekcie skutkować będzie spadkiem przychodów w branżach związanych z reklamą - opisała członki zarządu 4fun Media.

Wstrzymano inwestycje, scenariusze oszczędnościowe

W tej sytuacji zarząd firmy zdecydował o przesunięciu lub zamrożeniu wydatków inwestycyjnych oraz przeprowadził ponownie analizy kosztów.

- W tym celu opracował długoterminowe scenariusze oszczędnościowe, których wprowadzenie uzależnione będzie zarówno od czasu trwania pandemii jak i jej skutków dla polskiej gospodarki. W związku z zaistniałą sytuacją, zarząd 4fun Media S.A. dokonał przeglądu prognoz przepływów pieniężnych uwzględnionych w testach na utratę wartości udziałów w spółkach zależnych i postanowił dokonać odpisu wartości niektórych z nich - opisała Aneta Parafiniuk.

Cięcia inwestycji obejmą m.in. sieć nośników Screen Network. W ub.r. firma zawarła umowę leasingową o wartości 11 mln zł umożliwiającą finansowanie zakupu ekranów wielkoformatowych LED. - Wystąpienie pandemii koronawirusa COVID-19 zweryfikuje te zamierzenia, w szczególności w zakresie inwestycyjnym. Na dzień sprawozdawczy trudno oszacować jaka będzie skala redukcji budżetów reklamowych i marketingowych przewidzianych na 2020 rok, co będzie miało bezpośredni wpływ na przychody Screen Network - zaznaczono w sprawozdaniu grupy 4fun Media.

Spółka 4fun Media jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W czwartek na koniec sesji kurs firmy wynosił 3,98 zł, co daje kapitalizację w wysokości 16,87 mln zł. Przez ostatni rok akcje spółki potaniały o 68 proc., spadając z poziomu ponad 12 zł, indeks WID stracił w tym okresie 24,2 proc.

Głównym akcjonariuszem 4fun Media jest firma Epicom (ma 57,88 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu) należąca do Rossa Newensa. W październiku ub.r. w związku z reorganizacją Newens odszedł ze stanowiska prezesa spółki, a Rafał Baran i Mateusz Górecki z jej zarządu (obaj pozostali szefami firm zależnych 4fun Media).

Dołącz do dyskusji: Grupa 4fun Media z 15,3 mln zł straty. Mocno nierentowny e-commerce, wpływy z reklamy tv i Bridge2Fun ponad 30 proc. w dół

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rema
rany boskie, wszystkie segmenty masakra, ktoś to w ogóle ogarnia?
odpowiedź
User
Nick
Sukces goni sukces - jak oni ogarną tę euforię?
odpowiedź
User
Someone
Dobra ale żeby zwalić eCommerce to trzeba być mistrzem
odpowiedź