W czerwcu br. strony Grupy Wirtualna Polska odwiedziło 18,47 mln użytkowników (74,1 proc. wszystkich polskich internautów), o 652,6 tys. więcej niż miesiąc wcześniej, dzięki czemu wyprzedziły one serwisy Grupy Onet-RASP, które po spadku liczby odwiedzających w skali miesiąca o 75,4 tys. zanotowały ich 18,05 mln. Duży wzrost Grupy WP wynika z tego, że do jej wyników po raz pierwszy dodano ruch z Grupy NextWeb Media, kupionej przez wydawcę na początku czerwca za ok. 20 mln zł, a także z kupionych pod koniec maja serwisów Open.fm i Polskastacja.pl.
Tym samym Grupa WP wróciła na pierwsze miejsce wśród polskich wydawców, na które pierwszy raz wskoczyła w grudniu ub.r., po kupnie Grupy Money.pl. Jednak od lutego znów wyprzedzała ją Grupa Onet-RASP, po tym jak sfinalizowała przejęcie NK.pl.
Grupę WP oraz Onet i RASP wyprzedzają pod względem zasięgu trzy globalne podmioty. Strony Google odwiedziło w czerwcu 23,66 mln użytkowników (94,9 proc. wszystkich polskich internautów), Facebooka - 20,11 mln (80,6 proc.), a YouTube’a - 18,7 mln (75 proc.).

Wśród czołowych polskich wydawców, których strony są objęte w Megapanelu audytem site-centric, na czele są Grupa Wirtualna Polska i Grupa Onet-RASP, wyprzedzając o ok. miliona użytkowników Grupę Allegro-GG, która w czerwcu zanotowała 17,22 mln odwiedzających. Dalej są dwaj inni wydawcy portali horyzontalnych: Grupa Interia.pl (z 14,34 mln użytkowników) i Grupa Gazeta.pl (z 12,58 mln).
Większość czołowych grup serwisów zanotowała spadki zasięgu w skali miesiąca - najwięcej, 744,4 tys. użytkowników, straciła Grupa TVN, co wynika głównie z końca wiosennego sezonu telewizyjnego. Za to Filmweb.pl zyskał 205,5 tys. użytkowników, a Bezuzyteczna.pl - 228,1 tys.

Porównywanie liczby użytkowników z czerwcem ub.r. jest niemiarodajne, ponieważ statystyki Megapanelu od maja br. są oparte na dużo wyższych niż wcześniej szacunkach dotyczących łącznej liczby polskich internautów (wzrosła ona z 19,41 mln do 23,08 mln), co wywołało kilkunastoprocentowe wzrosty liczby użytkowników wszystkich serwisów (zobacz szczegóły).
Adres Google.pl odwiedziło o 74,1 tys. polskich internautów mniej niż w maju, a Google.com - o 263,1 tys. więcej. Facebook zyskał 102,2 tys. użytkowników, a YouTube stracił 259,8 tys.

Wśród czołowych polskich serwisów przeważają spadki: Onet.pl stracił 370,2 tys. użytkowników, WP.pl - 198,2 tys., a Interia.pl - 143,7 tys., przy czym Gazeta.pl zyskała 198,3 tys. Bardzo duży spadek Wikipedii (o 1,1 mln odwiedzających) jest związany z końcem roku szkolnego.
Pozostałe wyniki na drugiej podstronie

Strony największych polskich wydawców zanotowały też sporo mniej odsłon krajowych niż w maju. Grupa Allegro-GG zanotowała spadek o 460 mln (czyli 10,4 proc.), Grupa Wirtualna Polska - o 77,6 mln (2,1 proc. w dół), Grupa Onet-RASP - o 370,7 mln (10,2 proc.), Grupa Interia.pl - o 110,5 mln (9,1 proc.), a Grupa Gazeta.pl - o 82,9 mln (10,8 proc.).
W czołowej dwudziestce wzrosty osiągnęły jedynie Filmweb.pl (o 2,9 mln, czyli 1,7 proc.), Cda.pl (o 9,5 mln, czyli 7,6 proc.) i Bezuzyteczna.pl (o 16,9 mln, czyli 15,4 proc.).
Porównywanie tych statystyk rok do roku jest mało miarodajne z uwagi na wprowadzoną w połowie ub.r. nową definicję odsłony, z której zaczęli korzystać wszyscy najwięksi polscy wydawcy (w tabelce oznaczono ich dwoma gwiazdkami).

Spadki w skali miesiąca zanotowały też najpopularniejsze programy internetowe. Skype miał o 472,6 tys. uruchomionych aplikacji mniej niż w maju, Windows Media Player - o 555,5 tys., a Winamp - o 125,2 tys. Komunikator GG mimo nieznacznego wzrostu liczby uruchomionych aplikacji zanotował niewielki spadek zasięgu procentowego.
Spore wzrosty osiągnęły natomiast TeamViewer (o 172,5 tys. uruchomionych aplikacji) i Outlook (o 107 tys.)

Liczebność próby: N=6 918. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.











