Spadły wydatki na reklamę zewnętrzną w 2017 roku. 82 proc. dla AMS, Ströera, Cityboard i Clear Channel, tysiąc citylightów więcej (raport)

W ub.r. wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły 484,3 mln zł, po spadku o 1,7 proc. w skali roku. 82 proc. tych środków trafiło do firm AMS, Ströer Polska, Cityboard Media i Clear Channel Poland. Na koniec roku w całym kraju było 73,1 tys. nośników, o ponad 3 tys. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W 2017 roku wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły 484,3 mln zł, po spadku o 1,7 proc. w skali roku. W samym czwartym kwartale ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną wzrosły w skali roku o 5,7 proc. do 139,4 mln zł.

- Bardzo dobrym wynikiem w czwartym kwartale, który zawdzięczamy przede wszystkim reklamie tranzytowej i DOOH, nie udało się zrównoważyć słabszych wyników sprzedaży w trzecim kwartale i w konsekwencji cały rok notuje ujemną dynamikę - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

W całym 2017 roku 21 proc. łącznych inwestycji na reklamę outdoorową pochodziło z sektora handlowego, 16 proc. - z branży mediów, 12 proc. - z sektora żywności, 11 proc. - z branży telekomunikacyjnej, a 8 proc. - z segmentu określonego jako czas wolny.

Jeśli chodzi o właściciel nośników to według IGRZ 82 proc. wszystkich nakładów trafiło do czterech firm: MS, Ströer Polska, Cityboard Media i Clear Channel Poland, natomiast ponad 60 proc. - do AMS i Ströera.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nik-konserwatorzy-nie-chronia-zabytkow-przed-reklamami-w-zakopanem-i-wroclawiu-prawie-wszystkie-reklamy-w-pasie-drogi-nielegalne ##

AMS, należący do notowanej na giełdzie Agory, w pierwszych trzech kwartałach ub.r. zanotował 113 mln zł wpływów ze sprzedaży reklam (o 4,1 proc. mniej niż rok wcześniej) i 32,3 mln zł zysku EBITDA (wobec 30 mln zł w trzech kwartałach 2016 roku).

Według IGRZ kolejne miejsca pod względem pozycji na rynku reklamy zewnętrznej zajmują firmy Jet Line (ma nośniki przy najważniejszych szlakach komunikacyjnych) i Gigaboard (z nośnikami wielkoformatowymi i w centrach handlowych), a wśród firm regionalnych ponadprzeciętne udziały rynkowe mają Maik (działające w regionie lubelskim) oraz Outdoor3Miasto (na Pomorzu).

grafika

Wydatki reklamę tranzytową (obejmującą zarówno nośniki zewnętrzne, jak i wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej) wyniosły w ub.r. 35,1 mln zł, o 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Głównymi graczami w tej kategorii są Business Consulting i AMS, ponadto nośniki tranzytowe oferują Ströer Polska (od maja ub.r. zarządza nośnikami w wagonach Metra Warszawskiego), Synergic, Clear Channel Poland i Warexpo.

- Reklama tranzytowa znajduje się nadal w trendzie wzrostowym. Przede wszystkim dzięki innowacyjnym działaniom branży w postaci wprowadzania nowoczesnych i coraz wydajniejszych technologii. Nie bez znaczenia jest także zmieniające się nastawienie zakładów komunikacyjnych oraz zarządców komunikacji miejskiej, którzy stali się bardziej otwarci na innowacyjne rozwiązania - komentuje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.

grafika

Na cyfrową reklamę przeznaczono w ub.r. 26 mln zł, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 20,5 tys. nośników takiej reklamy obsługuje Screen Network, a innymi znaczącymi podmiotami w tej kategorii są AMS, Ströer Polska, Warexpo i Clear Channel Poland. W większości są to nośniki w centrach handlowych i usługowych.

- W odniesieniu do zewnętrznych nośników digital out-of-home nadal odnotowujemy niesprzyjające warunki dla rozwoju ich sieci. Liczba ekranów maleje. W końcu 2017 roku ich liczba wynosiła około 450 sztuk - czytamy w raporcie IGRZ.

Przybyło nośników outdoorowych, głównie małych i citylightów

Na koniec ub.r. firmy należące do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej miały łącznie 73 082 nośników, dokładnie o 3 183 więcej niż rok wcześniej.

IGRZ zwraca uwagę, że ten wzrost wynika głównie z coraz większe liczby powierzchni reklamowych na rowerach miejskich, klasyfikowanych jako nośniki małego formatu, których w ub.r. przybyło 3,1 tys. Zwiększyła się też, o 1 048, liczba citylightów. Natomiast ubyło standardowych tablic 12-metrowych, frontlightów 18-metrowych i backlightów. Według IGRZ wynika to głównie z działań administracyjnych w niektórych dużych miastach i aglomeracjach.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-outdoorowa-co-wydarzylo-sie-w-2017-roku-co-przyniesie-2018 ##

Izba zaznacza, że od wielu lat wskazuje na lepsze i efektywniejsze możliwości wykorzystanie profesjonalnych nośników reklamy w przestrzeni publicznej. - Zdajemy sobie sprawę, że rynek reklamy OOH jest podzielony. Część firm zgadza się na zmiany pod warunkiem bezwzględnego utrzymania swego stanu posiadania (zachowanie legalnych nośników reklamy). W tej grupie znajdują się także firmy regionalne, dla których liczy się przede wszystkim ich stan posiadania. Po drugiej stronie są firmy, które uważają zmiany za konieczne i są skłonne do kompromisów na rzecz uporządkowanego, ale przede wszystkim trwałego rozwoju. W tej grupie są także firmy miejskie, dla których zmiany mogą oznaczać nowy podział rynku - opisuje organizacja. - Należy pamiętać, że we wspólnym, racjonalnym działaniu nie chodzi o wymazanie reklamy oraz nośników reklamy z krajobrazu miast, a racjonalne wkomponowanie ich w możliwości danej przestrzeni miejskiej - podkreśla.

grafika

Według IGRZ w br. nakłady na reklamę zewnętrzną wzrosną o 3,5-5,5 proc. Przyczynią się do tego kampanie związane z piłkarskimi mistrzostwami świata, zimowymi igrzyskami olimpijskimi i zaplanowanymi na jesień wyborami samorządowymi.

- Wielkie imprezy sportowe zawsze wzmagają aktywność reklamodawców w reklamie OOH, a tegoroczne wybory samorządowe będą maksymalnie wykorzystywać jej lokalny potencjał (tak w dużych miastach i aglomeracjach, jak i w miastach powiatowych). Ten rok będzie również przełomowym w zakresie wprowadzania zintegrowanych form sprzedaży (spójne, łączne wykorzystanie wszystkich możliwości reklamy OOH w akcjach promocyjnych i reklamowych). Sądzimy, że część rynku jest już przygotowana na ten krok - ocenia organizacja.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji