SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP chce pokonać Playera i być liderem rynku serwisów VoD nadawców

Podczas posiedzenia Rady Mediów Narodowych prezes Telewizji Polskiej Mateusz Matyszkowicz i jego współpracownicy przedstawili plany firmy w zakresie streamingu. Członek RMN Robert Kwiatkowski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl twierdzi, że nadawca publiczny chce być liderem rynku B-VoD (Broadcaster Video on Demand).

Serwis streamingowy TVP VODSerwis streamingowy TVP VOD

Podczas posiedzenia prezes TVP przedstawił informację na temat perspektywy rozwoju telewizji publicznej w związku ze zmianami w konsumpcji mediów na świecie.

- Prezes Matyszkowicz i jego współpracownicy mówili, że Telewizja Polska chciałaby zostać liderem rynku B-VoD, czyli Broadcaster VOD. Przedstawili analizę, z której wynikało, że absolutnym liderem na rynku platform streamingowych jest w Polsce Netflix, który ma ponad połowę udziału w rynku. Pytałem jaki mają plan prześcignięcia w Polsce Netfliksa. Okazało się, że Netflix jest w innej kategorii, czyli Subscription VoD (S-VoD), a oni chcą być liderem w kategorii B-VoD. Chcą się zmierzyć z Playerem i Polsat Box Go i temu podobnymi serwisami - informuje Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski z Rady Mediów Narodowych.

TVP posiada aż trzy marki streamingowe. Z TVP VOD można korzystać na telewizorach Smart TV, urządzeniach mobilnych i komputerach. To serwis z wideo na żądanie, ale z czasem ma zostać rozszerzony o kanały linearne.

Z TVP Go mogą korzystać odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej z funkcją HbbTV, których telewizory są podłączone do internetu oraz posiadacze smartfonów.

Za pośrednictwem tej aplikacji można oglądać kanały linearne i odtwarzać treści VoD. Z poziomu komputerów jest dostępny serwis TVP Stream, który oferuje jedynie wybrane stacje telewizyjne.

Player z  przewagą

B-VoD to treści wideo produkowane i publikowane w formie wideo na żądanie przez tradycyjnych nadawców. Choć z Playera jeszcze do lutego 2021 roku można było korzystać za darmo, to wprowadzanie płatnych pakietów nie skończyło się spadkiem zainteresowania serwisem streamingowym TVN Warner Bros. Discovery. Niespełna rok temu informowaliśmy, że ma 1,5 mln płacących subskrybentów.

Nielsen niedawno podzielił się też danymi za pierwsze trzy tygodnie stycznia 2023 roku odnośnie popularności poszczególnych aplikacji Smart TV na ekranie telewizorów. Spośród serwisów B-VoD w pierwszej dziesiątce znalazł się tylko Player (1,394 mln widzów). W TOP 10 zabrakło więc odświeżonej jesienią aplikacji TVP VOD i Polsat Box Go, którego wzmocnienie jest jednym z priorytetów nowego dyrektora programowego Polsatu Edwarda Miszczaka.

Z danych Mediapanelu za styczeń br. wynika, że Player jako stronę internetową i aplikację mobilną odwiedziło 3,767 mln internautów. Dalej uplasowały się TVP VOD (3,166 mln) i Polsat Box Go (1,841 mln). W listopadowym badaniu Wavemaker poproszono użytkowników serwisów streamingowych o wskazanie platform, za pośrednictwem których oglądają filmy, seriale i inne programy. Player spośród serwisów tradycyjnych nadawców poradził sobie najlepiej (28 proc.). Dalej znalazły się TVP VOD (18 proc.), Polsat Go (12 proc.) i Polsat Box Go (11 proc.).

Mniej kanałów tematycznych TVP?

TVP jest w czołówce nadawców publicznych na świecie, jeśli chodzi o liczbę nadawanych kanałów tematycznych. Podczas posiedzenia RMN Kwiatkowski pytał o sens istnienia wszystkich stacji. - Nie odpowiedzieli po co im tyle kanałów tematycznych, skoro widzą zmianę technologiczną  i chcą kusić programami w wideo na żądanie. Zdaje się, że to było trafione pytanie. Oni sami zauważają, że mają za dużo tych kanałów tematycznych. Spodziewałbym się decyzji w bliżej nieokreślonej przyszłości, zmierzających do redukcji liczby tych kanałów. To moje przypuszczenie - relacjonuje Kwiatkowski.

Członkowie Rady Mediów Narodowych odwiedzili nowe studio TVP World, które zostało przeniesione z obiektu ZPR do centrali nadawcy publicznego. - Rada wreszcie spotkała się fizycznie. To było pierwsze spotkanie od czasu mojego wyboru do Rady Mediów Narodowych (przyp. red. w grudniu 2020 roku). Każdego z osobna spotykałem, zwłaszcza w Sejmie. Fizycznych posiedzeń RMN nie było. W najbliższym czasie odbędą się analogiczne posiedzenia w Polskim Radiu i związane z Audytorium 17 – zapowiada Kwiatkowski.

Dołącz do dyskusji: TVP chce pokonać Playera i być liderem rynku serwisów VoD nadawców

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jurek
Dość propagandy smarowanie TVP! Wszystko udają
odpowiedź
User
Seba
Wystarczy odrobina promocji a mając tyle kanałów to dużo nie trzeba
odpowiedź
User
Lexbutton
Ciekawe jak to zrobią, może pisaną na kolanie sejmową ustawą ?! Już widzę wymuszenie, aby po odpaleniu przeglądarki, był odnośnik do serwisu TVP, a na pilotach smartTV, specjalny przycisk TVPstream.
odpowiedź