SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Ponad połowa Polaków rozlicza się z fiskusem przez internet

W tym roku 56 proc. polskich podatników rozlicza się z urzędami skarbowymi przez interent - to wynik o 6 p.proc. lepszy niż w ubiegłym roku. Z elektronicznego wniosku o przygotowanie zeznania rocznego przez fiskusa (PIT-WZ) zamierza skorzystać zaledwie 5 proc. podatników - wynika z najnowszego raportu KPMG.

Article

Zdecydowana większość (94 proc.) osób składa zeznania roczne PIT w miejscu swojego zamieszkania. Dla 83 proc. podatników miejsce zamieszkania jest jednocześnie adresem zameldowania, a 11% proc. rozlicza się tam, gdzie faktycznie mieszka, ale nie ma meldunku. W miejscu samego zameldowania rozliczy się zaledwie 6 proc. Polaków.

Świadomość, że podatek PIT stanowi źródło dochodów samorządów rośnie wraz z poziomem wykształcenia. 40 proc. podatników z podstawowym wykształceniem zdaje sobie sprawę, że podatek PIT stanowi źródło dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku osób z wykształceniem wyższym odsetek ten wynosi 88 proc.

 

- Jak pokazuje nasze badanie, z roku na rok rośnie liczba podatników, którzy składają swoje zeznanie podatkowe PIT we właściwym dla nich urzędzie skarbowym tj. w urzędzie odpowiednim co do ich miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Na uwagę zasługuje również bardzo duży odsetek osób, świadomych, że podatek wykazywany w zeznaniach rocznych PIT stanowi źródło dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, w miejscu w którym dokonują oni rozliczenia. Niewątpliwie taki wynik jest efektem prowadzonych na szeroką skale kampanii i akcji informacyjnych przez poszczególne miasta, które starają się zachęcić podatników do rozliczania się w miejscu ich zamieszkania, co może przełożyć się na realny wzrost dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego - mówi Andrzej Marczak, partner i szef zespołu ds. PIT w KPMG w Polsce.

Polacy coraz chętniej samodzielnie wypełniają PIT

43 proc. ankietowanych przyznaje, że zeznanie podatkowe wypełnia samodzielnie - o 5 p. proc. więcej niż rok wcześniej. Prawie połowa (46 proc.) woli zlecić to zadanie innej osobie - najczęściej jest to ktoś z rodziny, księgowy lub znajomy. Trudności z wypełnieniem zeznania PIT zgłasza jedynie 11 proc. Polaków.

- Podatnicy dobrze znają zasady rozliczeń, bowiem już od ponad 25 lat obowiązuje ustawa PIT. Uzyskują dochody z jednego źródła i nie korzystają z wielu odliczeń, co upraszcza przygotowanie rozliczenia. Ponadto często korzystają z programów komputerowych i składają zeznania przez internet. To wszystko powoduje, że odczucia dotyczące składania zeznań podatkowych ulegają z roku na rok poprawie – mówi Grzegorz Grochowina menadżer w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce.

PIT przez internet

Z badania KPMG wynika, że już 56 proc. Polaków rozliczy się w tym roku z fiskusem za pośrednictwem internetu. 6 na 10 osób korzysta w tym celu  z systemu e-deklaracje, który udostępnia Ministerstwo Finansów.

Od zeszłego roku (tj. odnośnie zeznania podatkowego za 2016 rok) podatnicy mogą korzystać z nowego sposobu rozliczenia się przez internet. Podatnicy składając wniosek PIT-WZ wnoszą o sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy, który przygotowane zeznania podatkowe udostępnia do akceptacji lub odrzucenia zainteresowanym podatnikom na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów. To jednak wciąż mało popularna metoda rozliczeń podatków - korzysta z niej ledwie 5 proc. podatników. Wstępnie wypełnione przez urząd skarbowy zeznanie podatkowe (tzw. PFR, ang. pre-filled tax return), które podatnicy ewentualnie uzupełniają o ulgi i odliczenia czy dane do przekazania 1 procent podatku, wybrało 7 proc. osób.

W zeznaniu podatkowym PIT za 2017 rok 39 proc. podatników skorzysta z dostępnych ulg podatkowych. To o 2 punkty procentowe więcej w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania. Podobnie jak w poprzednich latach, Polacy zdecydowanie najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (67 proc. spośród podatników korzystających z ulg). Ulgę prorodzinną statystycznie częściej rozliczają kobiety (72 proc.) niż mężczyźni (59 proc.). Mężczyźni z kolei częściej od kobiet deklarują korzystanie z ulgi na internet (20 proc. vs. 7 proc.). 16 proc. podatników odliczyło bądź odliczy w swoim zeznaniu wydatki na cele rehabilitacyjne. Jedynie 5 proc. skorzysta z odliczenia dostępnego w ramach ulgi z tytułu darowizn.

82 proc. polskich podatników, o 3. p. proc. więcej niż rok wcześniej, zadeklarowało, że przekazało lub przekaże 1 procent podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Liczba takich osób rośnie wraz z uzyskiwanym dochodem. Niemal wszyscy (98 proc.) Polacy zdaje sobie sprawę, że przekazywanie 1 procenta podatku na rzecz wybranych OPP nie stanowi dodatkowego obciążenia podatkowego. Takiej świadomości nie mają najczęściej osoby najmłodsze, do 24. roku życia.

Blisko 7 na 10 respondentów przekazujących swój 1 procent przyznało, że dokonuje wyboru organizacji pożytku publicznego w oparciu o sugestię lub prośbę znajomych i rodziny. W dalszej kolejności OPP wybierane są losowo (18 proc. wskazań) lub na podstawie informacji z mediów (14 proc.).

Badanie KPMG w Polsce pt. ,,Roczne zeznania podatkowe Polaków PIT 2017” zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Na pytania odpowiedziały osoby mające obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym za rok 2017. W grupie badanych nie zostały uwzględnione osoby, za które zeznanie podatkowe przygotowuje i składa ZUS. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 21-28.03.2018 roku. Celem badania było poznanie, w jaki sposób Polacy rozliczają swój podatek dochodowy za 2017 rok.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ponad połowa Polaków rozlicza się z fiskusem przez internet

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing