SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jaka jest przyszłość e-commerce? "Komfort użytkowników, szybkość i wygoda płatności elektronicznych"

Komfort użytkowników, szybkość i wygoda płatności elektronicznych to przyszłość e-commerce - uważają eksperci, z którymi rozmawiała PAP. Zwracają uwagę na zaawansowanie technologiczne polskich rozwiązań w e-płatnościach.

Jak powiedział PAP dyrektor ds. strategii na nowych rynkach w Polskim Standardzie Płatności (Operator Blika - PAP) Michał Szymański, płatności elektroniczne będą dążyć do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa użytkowników. Zwrócił przy tym uwagę, że szybko rosnącym rynkiem, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, są płatności mobilne.

Szymański wskazał, że szczególnie dynamicznie rozwijają się bezpośrednie rozliczenia natychmiastowe (P2P - Peer to Peer - PAP). "Widać to choćby po szybko rosnącej liczbie przelewów na telefon Blik, które stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich transakcji Blikiem" - wskazał.

Poinformował, że w okresie obejmującym miesiące wakacyjne 2023 r. użytkownicy systemu skorzystali z nich 109 mln razy – to o 68 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 15,6 mld zł, co oznacza wzrost o 90 proc. r/r, natomiast średnia wartość przelewu Blik na telefon w tym okresie to 151 zł. "Usługa P2P, która pozwala na błyskawiczne rozliczenia bez konieczności znajomości numeru konta bankowego odbiorcy zdobywa kolejnych zwolenników" - zaznaczył Szymański.

Blik planuje też ekspansję na inne kraje

Poinformował, że Blik planuje też ekspansję na inne kraje, Polski Standard Płatności przejął słowacką spółkę VIAMO (obecnie BLIK SK), która specjalizuje się na lokalnym rynku w płatnościach mobilnych, uruchomiono też spółkę w Rumunii (BLIK Romania). "W obu przypadkach prace zmierzają do udostępnienia klientom lokalnych banków możliwości płacenia Blikiem tak samo, jak ma to miejsce w przypadku Polski" - powiedział Szymański.

Jak wskazał dyrektor wydziału e-commerce w mBanku Mateusz Zemczak, wszystko zmierza do tego, by płatności e-commerce były dla płatników „przeźroczyste”, czyli sprowadzały się maksymalnie do jednego kliknięcia. "A może nawet i z tego uda się kiedyś zrezygnować" - przewiduje rozmówca PAP. Zwrócił uwagę, że bardzo dużą rolę odgrywać tu będzie cyberbezpieczeństwo.

"W tradycyjnych punktach sprzedaży klienci będą płacić raczej zbliżeniowo, jednak będzie widoczna migracja od płatności fizyczną kartą, „plastikiem”, w stronę jej cyfrowej wersji w smartfonach czy zegarkach" - oceniła dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO BP Edyta Tararuj. Chodzi tu o takie płatności jak np. Apple Pay, Google Pay czy Garmin Pay, a także możliwość płatności Blikiem zbliżeniowym, realizowanym za pośrednictwem smartfonów z Androidem - wskazała.

"Nie możemy wykluczyć, że obok płatności zbliżeniowej w tradycyjnym terminalu, będzie można płacić za pomocą kodów QR" - dodała Tararuj.

Jak zauważyła, w świecie online klienci również stawiają na wygodę płatności z pomocą 6-cyfrowego kodu Blik, choć coraz popularniejsze stają się także płatności Blikiem niewymagające przepisywania kodu (tzw. Blik One Click). Zwróciła jednak uwagę, że karty płatnicze nie oddają pola Blikowi; wprowadzane są na rynek nowe, prostsze rozwiązania.

Płatności inicjowane automatycznie

Przedstawicielka PKO BP przewiduje, że ważne będą również płatności inicjowane automatycznie. "Już nie karta czy kod Blik będą mogły rozpoczynać płatność, ale np. nasz samochód może być identyfikowany za pomocą tablicy rejestracyjnej, co zainicjuje płatność na stacji za tankowanie, paliwem lub prądem, czy za przejazd autostradą lub parkowanie" - wyjaśniła.

Zdaniem Mateusza Zemczaka z mBanku Polska zdecydowanie wyróżnia się na plus, jeśli chodzi o płatności elektroniczne. "To Polacy wymyślili szybkie przelewy online, Pay-By-Link, a także Blik. Gdy na świecie prym wiodły płatności kartami, w Polsce zaczęły się rozwijać inne metody, co sprawiło, że osoby nieposiadające karty lub niemające przekonania, by nią zapłacić w internecie, również zyskały komfort korzystania z zakupów e-commerce" - powiedział.

Podkreślił, że Polska nie ma się czego w tym obszarze wstydzić, a wręcz wnosi w e-commerce bardzo dużo. "I to nie tylko pod kątem technologii, ale również podejścia Polaków do korzystania z nowych rozwiązań czy też międzynarodowych marketplace’ów" - zauważył.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIK-a w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Dołącz do dyskusji: Jaka jest przyszłość e-commerce? "Komfort użytkowników, szybkość i wygoda płatności elektronicznych"

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl