SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szefowie KRRiT nałożyli kary opiewające na 475 tys. zł. Najwięcej na kanały Polsatu

W 2022 roku przewodniczący Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski i Maciej Świrski nałożyli 25 kar na nadawców, których łączna wartość wynosi 475 tys. zł. Ze sprawozdania regulatora wynika, że grzywny dla kanałów Polsatu to 210 tys. zł. Kolejne miejsca zajęły Kino Polska TV i Stopklatka (110 tys. zł) i Telewizja Polska (76 tys. zł) - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Beata Olga Kowalska, gospodyni „Magia nagości. Polska 3”; fot. Krystian SzczęsnyBeata Olga Kowalska, gospodyni „Magia nagości. Polska 3”; fot. Krystian Szczęsny

Sprawozdanie dotyczące działalności KRRiT w 2022 roku dotyczy dwóch kadencji regulatora. Do początku października ub.r. jego pracami kierował Witold Kołodziejski. Później zastąpił go Maciej Świrski.

Przewodniczący KRRiT wydali w zeszłym roku 24 decyzje w sprawie tzw. rekoncesji naziemnych programów radiowych, 2 telewizyjnych programów naziemnych oraz 4 decyzje w sprawie rekoncesji telewizyjnych programów satelitarnych.

Wydane zostały 4 nowe koncesje na radiowy lokalny program i 1 nowa koncesja na telewizyjny program satelitarny. Szef KRRiT wydał 8 nowych koncesji oraz 8 koncesji na kolejny okres na rozpowszechnianie programów w sieciach telekomunikacyjnych (sieciach kablowych).

Na koniec okresu sprawozdawczego 2022 r. obowiązywało 321 koncesji radiowych (w tym 3 koncesje na rozpowszechnianie analogowe naziemne i satelitarne, 2 na satelitarne, 3 w sieciach telekomunikacyjnych i cyfrowo naziemnie w DAB+) oraz 307 koncesji telewizyjnych (w tym 21 na rozpowszechnianie naziemne, 78 na satelitarne, 205 w sieciach telekomunikacyjnych i 3 na rozpowszechnianie satelitarne i w sieciach telekomunikacyjnych). Do budżetu państwa wpłynęły dochody w wysokości prawie 37,360 mln zł z tytułów opłat koncesyjnych, opłat prolongacyjnych i odsetek, wpisów do rejestru kanałów rozpowszechnianych przez sieci kablowe i platformy cyfrowe oraz kar nałożonych na nadawców.

Najwięcej kar dla Polsatu

Najwięcej kar nałożono na Telewizję Polsat. Dotyczyły stacji Polsat Play (15 tys. zł, rozpowszechnianie przekazów mogących mieć zły wpływ na małoletnich), Polsat News (50 tys. zł, ukryte przekazy handlowe i przerwanie audycji informacyjnej w celu nadania reklam), Polsat Sport (30 tys. zł, brak emisji na ogólnodostępnej antenie meczu Polek w ramach Mistrzostw Europy Piłki Siatkowej Kobiet).

Dwie kary dotyczą głównej anteny Polsatu. 14 września ub.r. wymierzono grzywnę w wysokości 35 tys. zł za ukryty przekaz handlowy i przerwanie serwisu informacyjnego w celu nadania reklamy). Ze sprawozdania wynika, że tego samego dnia ukarano nadawcę identyczną karą, ale tylko za emisję ukrytego przekazu handlowego. Sprawa dotyczy autopromocji imprezy sylwestrowej Polsatu w programie informacyjnym „Wydarzenia”. Wcześniej regulator informował, że nałożono na stację 35 tys. zł kary, za nie 70 tys.

Kilka tygodni później ukarano także TV4  (20 tys.) za treści mogące uderzać w rozwój nieletnich. Pod koniec października nałożono grzywnę w wysokości 25 tys. zł za niewłaściwe zakwalifikowanie filmu na antenie Polsat Film. Zdaniem regulatora, produkcja została wyemitowana o zbyt wczesnej porze, czym mogła zagrażać nieletnim. Chodziło o komedię „Z księżyca spadłeś”. Wspomniana produkcja to amerykańska komedia science-fiction z 2000 roku. Opowiada o planecie zamieszkałej przez rozwiniętą cywilizację samych mężczyzn. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że Telewizja Polsat odwołała się od tej kary do sądu.

Często karane również Grupa Kino Polska i TVP

Z dokumentu opublikowanego przez KRRiT wynika, że grzywny o wartości 110 tys.  nałożono na stacje wchodzące w skład Grupy Kino Polska (Zoom TV, Stopklatka).

W lutym ub.r. wymierzono karę w wysokości 20 tys. zł wobec Zoom TV za treści, które mogą być szkodliwe dla nieletnich.

W czerwcu doszło do tego 30 tys. zł za „propagowanie postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym prowadzących do naruszenia godności ludzkiej obu płci”.

Identycznie tłumaczona jest kara z października wobec Zoom TV w wysokości 40 tys. zł.

Dodatkowo w grudniu szef KRRiT nałożył 20 tys. zł kary na kanał Stopklatka. Wówczas chodziło o niewłaściwe oznaczenia wiekowe filmu „Psy”.

Pozostałe kary są związane z emisją brytyjskiej emisji „Magii nagości”. Grupa Kino Polska TV raz skutecznie odwołała się od decyzji przewodniczącego KRRiT, dotyczącej tego programu. Budzące wątpliwości KRRiT odcinki były emitowane po godzinie 23. W związku z postawą KRRiT, nadawca postanowił wyciszyć wulgaryzmy podczas emisji kultowych polskich filmów w czasie chronionym.

W „czołówce” karanych nadawców znalazła się także Telewizja Polska. 10 tys. zł grzywny z lutego ub.r. dotyczy kanału TVP1, który miał dopuścić do wpływania przez sponsora na treść redakcyjną audycji, co doprowadziło to częściowej utraty autonomii programowej nadawcy. Ukarany (25 tys. zł) został także okolicznościowy kanał TVP 4K za emisję przekazów handlowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych z wykorzystaniem logotypu tożsamego z napojem alkoholowym. KRRiT powołuje się tutaj na ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Grzywnami w wysokości po 3 tys. zł ukarano TVP World i TVP Info za niezapewnienie udziału co najmniej 10 proc. audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych. Na TVP1 nałożono 35 tys. zł grzywny za przerywanie programu informacyjnego przekazem handlowym i lokowanie w nim produktu PGE – Polska Grupa Energetyczna. Chodzi o autopromocję „Sylwestra Marzeń”, którego jednym ze sponsorów była PGE. Zarówno TVP, jak i Polsat odwołały się do sądu.

Pozostali nadawcy z mniejszymi grzywnami

W lipcu zapadła decyzja o ukaraniu TVN kwotą 30 tys. zł za emisję ukrytego przekazu handlowego. Z kolei we wrześniu szef KRRiT zdecydował o grzywnie w wysokości 10 tys. zł dla firmy Michał Winnicki Entertainment za emisję przekazu handlowego napojów alkoholowych i bezalkoholowych z wykorzystaniem znaku towarowego tożsamego z napojem alkoholowym na antenie kanału Adventure.

Pod koniec 2022 roku szef KRRiT nałożył 25 tys. zł kary na Program 1 Polskiego Radia za nadanie ukrytego przekazu handlowego. Analogiczną grzywnę w wysokości 6 tys. zł nałożono na Radio Kraków. 3 tys. zł za to samo musiało zapłacić Radio Łódź. Radio Poznań musiało z kolei zapłacić tysiąc złotych za przerwanie audycji w celu nadania reklamy.

Szef KRRiT zdecydował, że Radio Nysa FM musi zapłacić 500 zł za sponsorowanie audycji będącej serwisem informacyjnym. Przewodniczący zdecydował też o karze w wysokości 3 tys. zł dla Eski Poznań za przekaz dyskryminujący ze względu na płeć. Radio Jutrzenka ukarano z kolei grzywną w wysokości 500 zł za emisję przekazów propagujących działania społeczne sprzeczna z polską racją stanu. Rozgłośnia wyemitowała audycję zgodną z prokremlowską narracją, za co potem przeprosiła, a redaktor naczelny zrezygnował ze stanowiska.

Dołącz do dyskusji: Szefowie KRRiT nałożyli kary opiewające na 475 tys. zł. Najwięcej na kanały Polsatu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bua
Świr świra podania w tej propagandzie hipokryzji.
odpowiedź
User
DX+
Karać ta władza to potrafii, bo sama głupia, więc ich mały rozumek, wszystko przetwarza na pieniądze i gdy mówisz tak, to 30tys tracisz, ale gdy nie, też.
odpowiedź