Krzysztof Czabański: nad zmianą modelu finansowania mediów publicznych pracuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych i poseł PiS, odpiera sugestię posłanki Elżbiety Kruk, jakoby pomysł finansowania mediów publicznych z budżetu państwa był jego prywatną inicjatywą. - Prace nad sposobem finansowania mediów publicznych toczą się w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego - mówi Wirtualnemedia.pl Czabański.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Krzysztof Czabański: nad zmianą modelu finansowania mediów publicznych pracuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański, Foto: Wojciech Kusiński/PR

Elżbieta Kruk, była przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, obecnie członek Rady Mediów Narodowych, kilka dni temu stwierdziła, że nic nie wie o tym, jakoby od początku 2019 roku media publiczne miały być finansowane bezpośrednio z budżetu państwa.

- Zasiadam w Radzie Mediów Narodowych, ale nic nie wiem o tym, żeby działania w tym kierunku były w tej chwili prowadzone - mówiła Kruk. - Czy to jest inicjatywa prywatna Krzysztofa Czabańskiego?. - Na to wygląda - odpowiedziała posłanka. Dodała, że mimo wszystko pewnym jest, iż abonament w tej formule, w jakiej obecnie istnieje, musi być zlikwidowany.

Zapytany przez nas czy - jak sugeruje Elżbieta Kruk - dotowanie z budżetu mediów narodowych jest jego prywatnym pomysłem, Krzysztof Czabański odpowiada: - Rzecz w tym, że Rada nie ma prawa do inicjatywy ustawodawczej. Prace nad sposobem finansowania mediów publicznych toczą się w rządzie, a konkretnie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tam radzę zasięgać informacji w kwestii tego, jakie będą proponowane rozwiązania.

Wiosną ub.r. Ministerstwo Kultury zgłosiło projekt nowelizacji obecnej ustawy abonamentowej, w ramach którego operatorzy płatnej telewizji mieliby przekazywać Poczcie Polskiej (która odpowiada za pobór abonamentu rtv) podstawowe dane swoich klientów i informować ich o obowiązku płacenia daniny. Resort szacował, że w efekcie tej zmiany abonament zacznie płacić ok. 2,8 mln użytkowników płatnej tv, co przyniesie mediom publicznym ok. 600 mln zł rocznie.

Projekt przeszedł pierwsze czytanie w Sejmie, po czym trafił do komisji sejmowej. Ostatecznie nie opuścił komisji i w połowie ub.r. prace nad nim utknęły w martwym punkcie.

W 2016 roku 750 mln zł z abonamentu rtv

W ub.r. abonament rtv zapłaciło 1,12 mln spośród 3,2 mln zobligowanych do tego gospodarstw domowych. Wpływy z tej daniny wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.

Pod koniec ub.r. w ramach nowelizacji zeszłorocznego budżetu przyznano mediom publicznym 980 mln zł rekompensaty za wpływy z abonamentu utracone w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej opłaty niektórych grup społecznych. Z tej puli 860 mln zł dostanie Telewizja Polska, 62,2 mln zł - Polskie Radio, a 57,8 mln zł - 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.

Dodatkowo Telewizja Polska pod koniec lipca ub.r. uzyskała 800 mln zł kredytu ze Skarbu Państwa.

Obecnie właściciele odbiorników telewizyjnych powinni płacić abonament wynoszący 22,70 zł miesięcznie. W przypadku radia taka opłata wynosi 7 zł miesięcznie.

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski