SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marki na przełomie dekad: Huawei

Z początkiem 2021 roku weszliśmy w III dekadę XXI wieku. Dlatego też ruszamy z publikacją cyklu "Marki na przełomie dekad", w którym będziemy regularnie prezentować marki, ich dokonania i osiągnięcia w minionej dekadzie, kamienie milowe w ich rozwoju. Zakreślimy też wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wieku. O Huawei na przełomie dekad opowiada Dorota Natalia Haller, dyrektorka marketingu, komunikacji i digitalu w Huawei CBG Polska.

 

Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach

Innowacyjne produkty, nowe kategorie, wyjątkowy ambasador marki, skuteczne kampanie marketingowe, atrakcyjne oferty dla konsumentów, a także budowa własnego, autorskiego sklepu z aplikacjami i ekosystemu usług mobilnych – to najważniejsze elementy strategii, które pozwalały Huawei szybko urosnąć i utrzymywać silną pozycję na polskim rynku w ciągu ostatnich 10 lat, niezależnie od lokalnych i globalnych wyzwań.

„Make it possible” to motto marki stosowane w praktyce, w codziennej pracy. Pozwoliło firmie urosnąć z kilkunastoosobowego zespołu do przedsiębiorstwa zatrudniającego ponad 800 pracowników i stanowiącego centralę dla 28 krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej i krajów nordyckich. Huawei zbudował w Polsce pozycję firmy oferującej innowacyjną elektronikę użytkową. Stał się też ważnym partnerem dla polskich operatorów telekomunikacyjnych, sieci handlowych i sklepów, jak również uczelni wyższych, wspierając rozwój technologiczny, naukowy i gospodarczy kraju. W Warszawie otworzyliśmy centrum badań i rozwoju, również w Warszawie powstał pierwszy w regionie flagowy sklep stacjonarny marki, oferujący pełne portfolio produktów oraz pierwszy w tej części świata sklep online marki – huawei.pl.

W pierwszych latach ostatniej dekady, Huawei oferował konsumentom przede wszystkim zaawansowane technologicznie smartfony. Dziś portfolio marki to także laptopy, tablety, smartwatche, urządzenia wearable, głośniki i akcesoria. Dynamiczny rozwój tych nowych kategorii miał miejsce w ciągu kilku ostatnich lat. Nasze innowacyjne smartfony, w tym flagowe modele regularnie uznawane za liderów światowej fotografii mobilnej, stały się wizytówką firmy. Przełomowy okazał się rok 2015, kiedy wraz z wprowadzeniem na rynek smartfona P8, dołączyliśmy do grona liderów rynku i odważnie weszliśmy w nowy segment, wprowadzając pierwszy smartwatch, Huawei Watch. W tym samym roku ambasadorem Huawei w Polsce został Robert Lewandowski – od tamtej pory siła jego marki osobistej, połączona z siłą marki Huawei, wspiera rozwój naszego biznesu we wszystkich kategoriach produktowych.

Premiera smartfona Mate 10 Pro na jesieni 2017 roku, pierwszego na rynku smartfona z procesorem „uzbrojonym” w sztuczną inteligencję, umocniła wizerunek Huawei jako producenta, który wyznacza trendy w branży. Niedługo potem, innowacyjne funkcje, które wcześniej zarezerwowane były dla flagowych modeli, zaczęły pojawiać się w smartfonach Huawei ze średniej półki cenowej, co zostało docenione przez polskich konsumentów. W pierwszej połowie 2018 roku, smartfon Mate 10 lite był najlepiej sprzedającym się telefonem w Polsce. W drugim kwartale 2018 roku, co trzeci sprzedany w Polsce smartfon miał logo Huawei i był to najlepszy wynik w historii – co robi szczególnie duże wrażenie w zestawieniu z rokiem 2015, kiedy ten udział wynosił tylko 8 procent.

W 2019 roku przyśpieszyliśmy z budową własnego, niezależnego ekosystemu usług mobilnych Huawei Mobile Services. W polskim oddziale Huawei stworzono zupełnie nowy zespół dedykowany do prac nad rozbudową własnego sklepu z aplikacjami, AppGallery. Pierwszym smartfonem działającym w oparciu o autorski ekosystem był Mate 30 Pro, wprowadzony na rynek w grudniu 2019 roku. To był historyczny moment, w którym zaczęliśmy komunikować Huawei Mobile Services – komunikować poprzez media do opinii publicznej, ale także do potencjalnych partnerów, deklarując inwestycje i zapraszając ich do współpracy. Zgodnie z obietnicą, nieustannie inwestujemy w rozwój HMS. W 2020 roku wydatki na programy partnerskie dla polskich twórców i właścicieli aplikacji sięgnęły ponad 20 milionów złotych. Z dumą mogę powiedzieć, że po roku intensywnej pracy nad budową sklepu AppGallery, świadomość tej nowej na rynku marki wynosi aż 50%, co oznacza, że co drugi Polak wie o jego istnieniu. HMS to żywa materia, wciąż nad nią pracujemy, bo takie dzieło nie powstaje w miesiąc czy w pół roku. W tej chwili w naszym portfolio znajduje się już kilkanaście smartfonów opartych o HMS, zarówno flagowce, jak i telefony ze średniej półki cenowej. W AppGallery jest już ponad 4 900 aplikacji w języku polskim, z czego ponad 70% to najważniejsze aplikacje lokalne. Coraz więcej aplikacji, w tym bankowych, jest w pełni zintegrowanych z HMS, co oznacza, że są w pełni funkcjonalne na najnowszych urządzeniach. Stworzyliśmy własną wyszukiwarkę Petal Search, która pozwala dotrzeć do aplikacji niedostępnych jeszcze w AppGallery, rozwijamy też własną aplikację do nawigacji – Petal Maps i szereg innych rozwiązań. Tworzymy trzecią siłę na globalnym rynku, z ogromnym zaangażowaniem polskiego oddziału Huawei, i jestem przekonana, że to wyzwanie zakończy się sukcesem.

Trendy rynkowe minionej dekady w branży elektroniki, również w kontekście działań marketingowych
Elektronika użytkowa rozwija się w błyskawicznym tempie. Motorem tych zmian są oczywiście rosnące potrzeby konsumentów i dążenie producentów do ułatwiania im życia. Jednym z gorętszych tematów była i jest sztuczna inteligencja – potężna technologia już szeroko dostępna i również schowana w niedużych urządzeniach, wyręczająca użytkownika w wielu kwestiach, asystująca w codziennych zadaniach. Jesteśmy też świadkami niezwykłego rozwoju fotografii mobilnej. Wysokiej jakości aparaty z coraz większą liczbą obiektywów udaje się wkomponować w coraz smuklejsze smartfony – to efekt pracy inżynierów i designerów, dzięki której każdy z nas może robić telefonem zdjęcia konkurujące jakością z tymi robionymi przez profesjonalnego fotografa.

Znaczącym trendem ostatniej dekady jest dynamiczny rozwój e-commerce. Konsumenci wciąż chętnie kupują elektronikę w sklepach stacjonarnych, jednak udział sprzedaży online będzie rósł, wzmocniony dodatkowo „efektem pandemii”. Ograniczenia pandemiczne zmusiły konsumentów do przejścia w świat online – tam załatwiamy swoje sprawy, także zakupy. Niektórzy dopiero teraz odkryli zalety zakupów internetowych, wcześniej nie mieli takiej potrzeby. To wszystko nakłada się na zmianę pokoleniową – przybywa konsumentów urodzonych i wychowanych w erze internetu. Dlatego nowoczesny sklep online jest marce niezbędny – nasz sklep huawei.pl zyskał właśnie nową, odświeżoną formułę, pojawiły się w nim nowe funkcjonalności, takie jak dostawy do paczkomatów – pożądane właśnie w czasie pandemii. Wraz ze znaczeniem e-commerce jako kanału sprzedaży, rośnie też rola komunikacji marketingowej w tym obszarze. Konsumenci ruszają na łowy w internecie, więc trzeba na te poszukiwania odpowiadać. Nowością w naszej ofercie są „OkazjoWtorki”, cotygodniowe, jednodniowe promocje w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, które – uchylę rąbka tajemnicy – wyprzedają się w błyskawicznym tempie.

Co do działań marketingowych – na pewno zmienia się media mix. Pandemia „przesunęła” uwagę konsumenta w kierunku Internetu, bo siedzimy w domach, przez większość dnia w trybie online przed komputerem. Nie ma nas w sklepach, rzadziej patrzymy na reklamy na przystankach czy billboardach. Te trudne czasy wymagają od marketerów przemyślenia swoich strategii, tak, by były one adekwatne do nowych potrzeb konsumentów, zmienionych przez pandemiczne ograniczenia. Potrzeby konsumentów trzeba de facto zdefiniować na nowo. Nie zmienia się natomiast złota zasada mówienia do konsumentów językiem, który jest im bliski, zrozumiały i odpowiada na ich potrzeby.

Najważniejsze kampanie Waszej marki w minionym dziesięcioleciu
Kampania „To, co ważne” z końca 2019 roku, nagrodzona Złotym Effie w nowej kategorii konkursowej React&Sustain - z której to nagrody jestem niezwykle dumna - to właśnie przykład komunikacji opartej na szczerym, uniwersalnym przesłaniu. Że to, co w życiu ważne, nie zawsze przychodzi łatwo. To opowieść o przeciwnościach losu, które mogą stać się źródłem siły, z udziałem Roberta Lewandowskiego, którego osobista droga na szczyt, wcale niełatwa, dowodzi prawdziwości tych słów. Nawiązaliśmy do wartości bliskich marce, naszemu ambasadorowi i wielu odbiorcom. Dzięki temu kampania była skuteczna – mimo trudnych geopolitycznych wyzwań, pozwoliła nam utrzymać zaufanie konsumentów, wzmocnić więź emocjonalną między nimi a marką.

Kampania, która także trafiła do serc konsumentów – i również została nagrodzona w konkursie Effie, tym razem srebrną statuetką – to kampania świąteczna z 2016 roku #BePresent. Huawei zachęcał w niej do odłożenia na bok smartfonów na czas Świąt Bożego Narodzenia i poświęcenia pełnej uwagi najbliższym w bezpośrednim kontakcie. To było nowatorskie podejście – jesteśmy wszak producentem smartfonów i zależy nam, by ludzie z nich korzystali. Nie przeszkadza to jednak, by marka dostrzegała potrzeby i obawy konsumenckie.

Jest też jedna szczególna kampania, która wydarzyła się w roku 2013, ale została z nami na zawsze. To kampania „Make it possible”, wtedy promująca nowe smartfony i pierwszy raz komunikująca nie tylko produkty, ale też przesłanie marki. Dziś mówimy, że „Make it possible” to nasze DNA – zmienianie niemożliwego w możliwe dzięki połączeniu wiedzy z wyobraźnią. W 2018 roku Huawei został nagrodzony Złotym Effie w kategorii Long-Term Experience właśnie za wiarygodność i skuteczność tej strategii oraz jej spójność na przestrzeni lat.

Cele i wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w trzecią dekadę XXI wieku.

Być w głowach i sercach konsumentów, dostarczać im urządzenia i rozwiązania, które uczynią ich życie łatwiejszym i lepszym – to jest nasz cel. Będziemy powiększać i udoskonalać ofertę sklepu AppGallery, będziemy też kontynuować inwestycje w HMS i zapraszać kolejnych partnerów, by dołączali do świata usług mobilnych Huawei.

Jest to wyzywanie, ponieważ konsumenci mają silne przyzwyczajenia – nasza praca to udowodnić im, że większa konkurencja i większy wybór jest korzystny, i to korzystny przede wszystkim dla nich. Planujemy wprowadzenie kolejnych, innowacyjnych rozwiązań, o których na pewno będzie głośno już w tym roku. W nowej dekadzie nie zabraknie też nowych, innowacyjnych urządzeń, wejdziemy w zupełnie nowe kategorie produktowe. Chcemy nadal wyznaczać trendy w elektronice użytkowej, za którymi podążać będzie branża, i które dadzą użytkownikom nowe, wspaniałe doświadczenia.

Dołącz do dyskusji: Marki na przełomie dekad: Huawei

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl