SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Młodzi ludzie z Europy coraz krócej oglądają telewizję, zyskują płatne serwisy VOD

Czas oglądania telewizji odnotowuje kilkuprocentowe spadki wśród młodych. Są one mocno skorelowane z rozwojem subskrypcyjnych serwisów na życzenie - wynika z analizy MEC czasu oglądania telewizji wśród osób w wieku od 13 do 29 lat w wielu krajach Europy.

Article

Czas oglądania telewizji wśród millenialsów (osób w wieku 13-29 lat) z rynków Europy Środkowo-Wschodniej skurczył się od 3 do 6 proc. Podobnie zmniejszył się też odsetek przedstawicieli młodej grupy codziennie włączających telewizor. W Polsce w 2016 roku osoby w tym wieku korzystały z telewizji przez 2 godziny i 13 minut dziennie, czyli o 7 minut krócej niż rok wcześniej.

 

Polska, z 5 proc. spadkiem ATV (średni dzienny czas oglądania) w grupie 13-29 lat, ma zbliżone statystyki do innych państw regionu. Ze 133 minutami spędzanymi wciąż przez millenialsów na oglądaniu telewizji jest zaś w ścisłej czołówce rankingu krajów o najwyższym czasie oglądania. Dotyczy to zresztą wszystkich grup wiekowych.

W regionie wyprzedzają nas jednak Węgrzy, gdzie 13-29 latkowie siedzieli w ub.r. przed telewizorami 166 minut dziennie, a także Rumuni, u których czas oglądania sięgał 185 minut. Najkrócej - 79 minut dziennie - oglądali telewizję millenialsi z Litwy. Niespełna co trzeci telewidz z tej grupy włączał tam telewizor codziennie przynajmniej na 5 minut (dla porównania – w Polsce, Czechach i Słowacji robiło to ok. 46 proc. widzów w tym wieku).

13-proc. spadek czasu oglądania wśród litewskich 13-29 latków zbliżony jest do statystyk m.in. z rynków skandynawskich, czy Holandii, gdzie ekspansja serwisów subskrypcyjnych (SVOD) osłabiła w ostatnich latach tradycyjną telewizję. W Szwecji czas oglądania millenialsów skurczył się w ub.r. o 17 proc. (do 64 minut dziennie), a Norwegia i Holandia odnotowały 14 proc. spadki. O czas oglądania na tych rynkach wyjątkowo skutecznie konkurują z tradycyjną telewizją płatne serwisy z wysokiej jakości treściami na życzenie (np. Netflix).

Spadek popularności telewizji nie jest tak wyraźny w tych krajach Europy Zachodniej, w których serwisy SVOD nie zrobiły oszałamiającej kariery. Francja i Niemcy plasują się poniżej zachodnioeuropejskiej średniej pod względem odsetka subskrypcji VOD wśród internautów (średnia ta wynosi 14 proc. wg danych Digital TV Research za 2016 r.) i tam czas oglądania wśród millenialsów w ub.r. nie spadł (Niemcy), a we Francji skurczył się o 6 proc., czyli podobnie jak np. na Słowacji.

- Młodzi ludzie zawsze oglądali telewizję krócej, ale wraz z założeniem rodzin wracali na kanapy i przed telewizory. SVOD wydaje się jednak najpoważniejszą konkurencją, jaką tradycyjna telewizja kiedykolwiek miała i może zmienić bieg wydarzeń w przypadku obecnej młodej generacji. W młodych grupach następuje też zmiana wzorców związanych z oglądaniem i zanikanie barier, które dla starszych użytkowników wiążą się z korzystaniem z serwisów na życzenie - komentuje Anna Lubowska, regionalna szefowa MEC odpowiedzialna za rynki CEE, Rosji oraz CIS.

W polskim badaniu MEC VideoTrack agencja MEC sprawdzała kilka miesięcy temu różne konteksty i sytuacje kojarzone przez widzów z oglądaniem telewizji lub oglądaniem VOD. Grupa 15-24 latków niemal we wszystkich badanych sytuacjach stawiała na oglądanie w sieci. Był to jedyny segment wiekowy, w którym wideo na życzenie okazało się pierwszym wyborem nawet w sytuacji, gdy wracają zmęczeni ze szkoły lub z pracy lub w czasie prac domowych. Pozostałe grupy wskazywały wówczas na oglądanie telewizji - medium kojarzonego z bardziej pasywnym odbiorem.

Analiza MEC uwzględnia czas oglądania tradycyjnej (linearnej) telewizji. Dane pochodzą z firm monitorujących oglądalność na różnych rynkach regionu CEE oraz Zachodniej Europy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Młodzi ludzie z Europy coraz krócej oglądają telewizję, zyskują płatne serwisy VOD

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
A kogoś to w ogóle dziwi? Telewizor dla mlodych to już zwykły mebel, który można mieć albo nie mieć. A to co proponują nam kanały w Polsce to kompletne dno.
24 3
odpowiedź
User
Maciej konserwatywny
A kogoś to w ogóle dziwi? Telewizor dla mlodych to już zwykły mebel, który można mieć albo nie mieć. A to co proponują nam kanały w Polsce to kompletne dno.

Zgadzam się, że większość kanałów telewizyjnych to dno i wodorosty, ale na szczęście są też kanały o dużej wartości merytorycznej. :D Na przykład TVP Info - obecnie najlepszy (nie mylić z najbardziej oglądanym, bo to nie to samo!!!) kanał informacyjny w Polsce. :D Wielu konserwatywnych prowadzących to gwarancja wysokiej jakości. Również TVP Kultura i TVP Historia prezentują się bardzo ciekawie. :D TVP1 i TVP2 to może za dużo komercji, ale nawet tutaj znajdzie się sporo misyjnych pozycji programowych. :) Dzięki telewizji publicznej nie jest najgorzej z poziomem telewizji w Polsce. :D

Współczuję młodym ludziom, którzy oglądają treści wideo na małym ekraniku smartfona i słuchają muzyki przez głośniczek smartfona. To muszą być "niesamowite" doznania. :twisted: :lol: Całe szczęście, że młodym nie jest się wiecznie i jest nadzieja, że tym ludziom kiedyś wzrosną wymagania i dojrzeją do czegoś więcej niż smartfon. :) :D
11 23
odpowiedź
User
Nie dla TVPiS
I bardzo dobrze, że coraz mniej czasu spędzają przed tv. A zwłaszcza przed takim bezwartościowym, kłamliwym, siejącym nienawiść i propagandę kanałem jakim jest TVP INFO, które kocha i uwielbia MACIEJ KONSERWATYWNY. Poczytaj lepiej książkę. Uczy samodzielnego myślenia.
11 10
odpowiedź
User
Jurek
A kogoś to w ogóle dziwi? Telewizor dla mlodych to już zwykły mebel, który można mieć albo nie mieć. A to co proponują nam kanały w Polsce to kompletne dno.

Zgadzam się, że większość kanałów telewizyjnych to dno i wodorosty, ale na szczęście są też kanały o dużej wartości merytorycznej. Na przykład TVP Info - obecnie najlepszy (nie mylić z najbardziej oglądanym, bo to nie to samo!!!) kanał informacyjny w Polsce. Wielu konserwatywnych prowadzących to gwarancja wysokiej jakości. Również TVP Kultura i TVP Historia prezentują się bardzo ciekawie. TVP1 i TVP2 to może za dużo komercji, ale nawet tutaj znajdzie się sporo misyjnych pozycji programowych. Dzięki telewizji publicznej nie jest najgorzej z poziomem telewizji w Polsce.

Współczuję młodym ludziom, którzy oglądają treści wideo na małym ekraniku smartfona i słuchają muzyki przez głośniczek smartfona. To muszą być "niesamowite" doznania. Całe szczęście, że młodym nie jest się wiecznie i jest nadzieja, że tym ludziom kiedyś wzrosną wymagania i dojrzeją do czegoś więcej niż smartfon.


To jest pisowskie trolowanie. Przecież nikt kto słyszy lub widzi nie uważa TVP Info za cokolwiek sensownego teraz. Połączyłbym to z całkowitym brakiem kompetencji na obszarze medialnym. Człowieku myśl (ale jak kupiona agencja ma myśleć): VoD to nie tylko smartphone, nawet nie tablet i nawet nie komputer. To również AppleTV, Chromecast, albo streamowanie ze smartphone na TV w HD.
Poza tym nie ma porównania pomiędzy sieczką kanałów otwartych (w szczególności tzw. dużych równających do najniższego wspólnego mianownika aby walczyć o oglądalność) vs. VoD, który może pozwolić sobie na produkcję seriali niszowych (Black Mirror).
Temat TV tradycyjna jest schodzący. 5 lat i nikt o tym nie będzie pamiętał. Dla mnie znaczące w komentarzu jest, że do ciągłego powtarzania przez domy mediowe i ich przedstawicieli, że młodzi się zestarzeją i wrócą przed komputer doszedł nowy wątek - "[...] SVOD [...] może zmienić bieg wydarzeń w przypadku obecnej młodej generacji". Wreszcie ktoś to już tam widzi. Ale wiem, że ten głos przechodził przez ściśnięte gardło.
Widać, że wcześniejszy komentarz to wata z tezą za 20 groszy. Idź oglądaj "Pucz" z kradzionymi materiałami jeszcze raz. Millenialsi oglądają w tym czasie "Ucho prezesa".
10 7
odpowiedź
User
macintosh
Za to ciekawostką jest fakt, że w 2016 r. średni miesięczny zasięg TV (5 min.) w grupie A1624 wzrósł po raz pierwszy od kilku lat. W Polsce. No i jak mądrale? Co powiecie na to?
2 0
odpowiedź
User
prawnik
Za to ciekawostką jest fakt, że w 2016 r. średni miesięczny zasięg TV (5 min.) w grupie A1624 wzrósł po raz pierwszy od kilku lat. W Polsce. No i jak mądrale? Co powiecie na to?


Że jeśli trend się utrzyma, to będzie interesujący.
Ale był to rok mistrzostw i igrzysk olimpijskich. Oraz igrzysk polityce.

Drgnięć trendów nie wolno lekceważyć, ale nie należy też ich przeceniać. By "drzewa nie przysłoniły lasu".
7 0
odpowiedź
User
mradar
po co ogladac tv jak tam sa same reklamy, nawet w kanale muzycznym vh-1,ktorego juz nikt nie oglada jeste wiecej reklam niz blokow muzycznych
5 1
odpowiedź
User
ricky
i ta wiadomość bardzo boli GW i TVN...
5 2
odpowiedź
User
macintosh
Za to ciekawostką jest fakt, że w 2016 r. średni miesięczny zasięg TV (5 min.) w grupie A1624 wzrósł po raz pierwszy od kilku lat. W Polsce. No i jak mądrale? Co powiecie na to?


Że jeśli trend się utrzyma, to będzie interesujący.
Ale był to rok mistrzostw i igrzysk olimpijskich. Oraz igrzysk polityce.

Drgnięć trendów nie wolno lekceważyć, ale nie należy też ich przeceniać. By "drzewa nie przysłoniły lasu".


Zgoda, to zaledwie muśnięcie. Ale nie przeceniałbym imprez sportowych, poszczególne trendy dla głównych stacji są na minus: Polsat (-0,2%), TVP1 (-2,1%), TVP2 (-2,2%). Wracamy do punktu wyjścia :)
1 0
odpowiedź
User
RZE.FM
Zgadzam się ze wszystkimi, że w telewizji nie ma co oglądać. Same prania mózgów jak np. Ukryta Prawda, Szkoła, Szpital, Mam Talent i tym podobne dziadostwa. Tylko newsy i goście polityczni jedynie nadają się do oglądania i w weekendy transmisje sportowe.
3 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing