Na Twitterze fałszywe newsy rozchodzą się o wiele szybciej niż prawdziwe

Fałszywe newsy znacznie szybciej i szerzej niż prawdziwe informacje rozprzestrzeniają się na Twitterze. Poza tym to ludzie, a nie boty, w głównej mierze odpowiadają za dezinformację w serwisie - wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology.

km
km
Udostępnij artykuł:

Sinan Aral, Soroush Vosoughi i Deb Roy z MIT wzięli pod lupę 126 tys. historii, które zostały udostępnione na Twitterze 4,5 miliona razy przez ok. 3 miliony użytkowników serwisu, od początku jego powstania w 2006 roku do roku 2017. Informacje były zaliczane do prawdziwych lub fałszywych przy wsparciu sześciu niezależnych organizacji.

Analiza wykazała, że fałszywe informacje były o 70 proc. chętniej retweetowane niż te prawdziwe, a ponadto prawdziwe newsy potrzebowały sześciokrotnie więcej czasu, aby dotrzeć do 1,5 tys. użytkowników Twittera.

Poza tym prawdziwe newsy rzadko docierały do więcej niż 1 tys. osób, podczas gdy 1 proc. najpopularniejszych fałszywych informacji przeważnie znajdowało od 1 tys. do 100 tys. odbiorców.

W przypadku fałszywych newsów najczęściej rozprzestrzeniały się te o tematyce politycznej.

Badacze z MIT zastosowali także oprogramowanie automatycznie usuwające boty i okazało się, że bez nich fałszywe newsy rozprzestrzeniały się na Twitterze mniej więcej w takim samym tempie i wśród mniej więcej takiej samej liczby użytkowników. Naukowcy sugerują, że za taki stan rzeczy odpowiedzialna jest ludzka psychologia.

- Fałszywe wiadomości są bardziej oryginalne, a takimi informacjami ludzie częściej się dzielą i tacy ludzie są postrzegani jako mający większą wiedzę - stwierdził Sinan Aral.

W IV kwartale 2017 roku Twitter zanotował przychody wyższe rok do roku o 2 procent, a także po raz pierwszy osiągnął kwartalny zysk netto (wynoszący 91 milionów dolarów). Obecnie z portalu korzysta na całym świecie 330 milionów użytkowników miesięcznie.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?