„Nie płacę za pałace” - kampania przeciw opłacie reprograficznej i ZAiKS-owi (wideo)

Producenci sprzętu elektronicznego rozpoczęli kampanię „Nie płacę za pałace”. Protestują przeciwko rozszerzeniu opłaty reprograficznej i zbyt wysokim dochodom ZAiKS-u. - Dotrzemy do szerokiego grona Polaków - zapewnia Wirtualnemedia.pl Michał Kanownik, koordynator akcji.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Kampania jest reakcją na dwa wydarzenia. Pierwsze to inicjatywa Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS) zmierzająca do objęcia opłatą reprograficzną nowej kategorii urządzeń elektronicznych, między innymi smartfonów i tabletów (więcej informacji tutaj). Drugie to spór pomiędzy fryzjerem Marcinem Węgrzynowskim, od którego ZAiKS zażądał opłaty za wykorzystywany w zakładzie fryzjerskim odbiornik radiowy nadający muzykę. Spór ostatecznie trafił do sądu, który przyznał rację Węgrzynowskiemu (zobacz szczegóły).

Organizatorem kampanii jest Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego (ZIPSEE). Jego przedstawiciele nie ukrywają, że akcja jest wymierzona przede wszystkim w ZAiKS. - Na koniec 2013 roku ZAiKS miał na koncie ponad miliard złotych, których nie potrafił rozdysponować artystom - podkreśla w komunikacie Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE i współkoordynator inicjatywy „Nie płacę za pałace”. - Jednocześnie organizacja ta żąda nałożenia kolejnych opłat, tym razem na dekodery, aparaty, tablety i smartfony. Dodam, że według analizy mediów społecznościowych przeprowadzonej przez Instytut Monitorowania Mediów 93 proc. wpisów w social mediach na temat opłaty reprograficznej ma wydźwięk negatywny, a więc ludzie wyraźnie jej się sprzeciwiają - zaznacza Kanownik.

Twarzą kampanii jest Węgrzynowski, który zwraca uwagę na to, że nie chodzi w niej wyłącznie o planowane rozszerzenie opłaty reprograficznej. - Włączyłem się w akcję „Nie płacę za pałace” dla zasad - wyjaśnia. - Jestem uczciwym człowiekiem i przedsiębiorcą i tego samego oczekuję od ZAiKS-u. Chodzi tu nie tylko o smartfony i tablety, ale również o drobnych przedsiębiorców - fryzjerów, kosmetyczki, szewców, stomatologów, którzy obciążani są absurdalnymi opłatami na rzecz ZAiKS za włączone radia w zakładach usługowych - wylicza.

W ramach kampanii „Nie płacę za pałace” została uruchomiona strona internetowa, na której umieszczono petycję domagającą się zmian zasad funkcjonowania ZAiKS-u i większej transparentności w kwestii finansów tej organizacji. Petycję może podpisać każdy chętny, a następnie wysłać ją elektronicznie do organizatorów akcji.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Kanownik zaznacza, że po zebraniu stosownej liczby podpisów petycja zostanie przekazana kilku adresatom - premierowi RP, ministrowi kultury i dziedzictwa narodowego, a także posłom i senatorom. - Termin, w którym wyślemy naszą petycję, zostanie ustalony mniej więcej po tygodniu składania podpisów - wyjaśnia szef ZIPSEE. - Musimy się zorientować, w jakim tempie będzie przybywało osób wspierających naszą inicjatywę. Nie ma jednak żadnej granicznej liczby podpisów, która miałaby warunkować przesłanie petycji. Dokument będzie miał nie tylko formę elektroniczną. Zostanie też wydrukowany i będzie dostępny w wielu miejscach w kraju – w sklepach oraz zakładach usługowych. Poza tym nie wykluczamy innych działań informujących o naszej akcji, także w mediach. Sądzę, że dotrzemy z naszym przekazem do szerokiej rzeszy Polaków - zapowiada Kanownik.

W petycji jest mowa między innymi o zarobkach niektórych pracowników ZAiKS-u sięgających kwoty 10 tys. zł, a także zakupieniu przez tę organizację pałacu w Janowicach za 4,6 mln zł.

Według danych TNS Polska przytaczanych przez organizatorów kampanii „Nie płacę za pałace” 78 proc. Polaków nie słyszało o tym, że w cenę urządzeń służących do kopiowania (na przykład kserokopiarek czy odtwarzaczy MP3) wliczana jest opłata dla takich organizacji jak ZAiKS. ZIPSEE ostrzega także, że rozszerzenie opłaty reprograficznej na inne urządzenia - na przykład smartfony i tablety - może spowodować wzrost rynkowej ceny tego sprzętu nawet o 100 zł za każdy egzemplarz. Obecnie projekt zmian w opłacie reprograficznej znajduje się w fazie konsultacji, które mają się zakończyć pod koniec stycznia lub w lutym br. Od wyników tych konsultacji będzie zależało co dalej stanie się z projektem.

Przedstawiciele ZAiKS-u o rozpoczęciu kampanii „Nie płacę za pałace” dowiedzieli się od Wirtualnemedia.pl. Nie chcieli na gorąco komentować tej inicjatywy, obiecali zająć stanowisko w późniejszym terminie, po zapoznaniu się z celami i treścią akcji.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów