o2 dorównuje Wirtualnej Polsce w lifestyle’u i społecznościach, razem powalczą z Onetem i RASP (analiza)

Do połączonej struktury Wirtualnej Polski i Grupy o2 zdecydowanie większy zasięg w internecie wniesie ten pierwszy wydawca. Wspólnie serwisy WP i o2 mają podobną odwiedzalność jak serwisy Onetu i Ringier Axel Springer Polska.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
o2 dorównuje Wirtualnej Polsce w lifestyle’u i społecznościach, razem powalczą z Onetem i RASP (analiza)
Shutterstock.com

Jak poinformowano w środę, Wirtualna Polska zostanie kupiona od Orange Polska przez Grupę o2 za 375 mln zł pozyskane od funduszu Innova Capital. Finalizacja transakcji, po uzyskaniu zgody OUKiK-u, ma nastąpić w I kwartale przyszłego roku (przeczytaj więcej na ten temat).

Tym samym dojdzie do połączenia wydawców z czołowej dziesiątki polskiego rynku internetowego - drugiego (WP.pl) i piątego (o2.pl) najpopularniejszego portalu horyzontalnego. Przy czym znacznie większy zasięg do wspólnej firmy wniesie Wirtualna Polska, której serwisy - liczone w Megapanelu wspólnie z nieobjętymi transakcją stronami Orange.pl i Neostrada.pl - w lipcu br. zanotowały 13,08 mln użytkowników i 2,39 mld odsłon (z czego zaledwie 88,6 mln odsłon przypadło na Orange.pl i Neostrada.pl).

Tymczasem serwisy Grupy o2 miały w lipcu łącznie 9,36 mln użytkowników (czyli o 29 proc. mniej niż WP i Orange) oraz 761 mln odsłon (a więc ponad trzy razy mniej niż strony WP). Sam portal WP.pl zanotował wyższą odwiedzalność - 11,65 mln użytkowników i 1,75 mld odsłon.

Wśród serwisów Wirtualnej Polski zdecydowanie najpopularniejszy jest WP.pl, który jest o wiele bardziej rozbudowany w sekcje tematyczne niż o2.pl, notując w efekcie wielokrotnie wyższą odwiedzalność - w lipcu miał prawie trzy razy więcej użytkowników, prawie siedem razy więcej odsłon i ponad trzy razy dłuższy czas korzystania przez przeciętnego użytkownika.

Obaj wydawcy mają kilka serwisów wideo, przy czym Wirtualna Polska od kilku lat stawia na treści autorskie, które dominują na WP.tv i Tosiewytnie.pl, natomiast Grupa o2 własne treści wideo produkuje mniej więcej od roku - przez kilka miesięcy na Lajk.tv (więcej o tym serwisie), od półtora roku na Pudelek.tv, a w połowie września uruchomiła Kafeteria.tv (przeczytaj o tym więcej). Przy czym Grupa o2 prowadzi też popularne serwisy z multimediami zamieszczanymi przez użytkowników - Wrzuta.pl i Smog.pl.

Porównywalną odwiedzalność mają serwisy show-biznesowe Nocoty.pl (należący do Wirtualnej Polski) i Pudelek.pl (Grupa o2). Ten drugi jest o tyle ważny dla Grupy o2, że mając 1,5 mln użytkowników mniej od o2.pl notuje tylko niewiele mniej odsłon i nieznacznie krótszy czas przypadający na użytkownika, a dodatkowo firma w oparciu o jego markę uruchomiła dwa kolejne serwisy: Pudelek.tv i Pudelekx.pl, które w lipcu zanotowały po ponad milionie użytkowników. Za to zamykając z końcem września witryny Filmtok.pl i Mototok.pl, Grupa o2 mocno zredukowała markę Tok.pl (więcej na ten temat).

Ogółem od 2 do 3,5 mln użytkowników w lipcu zanotowało osiem serwisów Wirtualnej Polski i trzy witryny Grupy o2. Z kolei poziom miliona real users przekroczyło piętnaście stron WP i sześć o2.

 

Serwisy Wirtualnej Polski są zdecydowanie popularniejsze od stron Grupy o2 w kategoriach informacja i publicystyka, biznes, finanse i prawo, kultura i rozrywka, motoryzacja oraz sport. W każdej z nich witryny WP i Orange zajmują drugie lub trzecie miejsce, natomiast witryny o2 jedynie w kategorii kultura i rozrywka miały w lipcu porównywalną liczbę użytkowników (4 mln wobec 6,27 mln dla WP). Natomiast pod względem liczby odsłon serwisy o2 w każdej z tych kategorii zanotowały kilku-, a nawet kilkunastokrotnie gorsze wyniki.

Do wyników Wirtualnej Polski doliczany jest ruch ze stron Orange.pl i Neostrada.pl, ale znaczący wpływ na dane wydawcy ma to tylko w kategorii firmowe, gdzie strony WP i Orange w lipcu miały 2,93 mln użytkowników i 61,7 mln odsłon.

Z kolei w kategoriach edukacja, e-commerce, turystyka, nowe technologie, praca, mapy i lokalizatory oraz wyszukiwarki i katalogi serwisy Grupy o2 w ogóle nie znalazły się w czołowej dwudziestce. Za to strony WP są liderami w kategorii praca, a w kategoriach edukacja, turystyka i nowe technologie są w pierwszej piątce.

Tylko w kategoriach styl życia, społeczności oraz komunikacja Grupa o2 notuje porównywalne, choć wyraźnie niższe (z wyjątkiem liczby odsłon stron z kategorii społeczności) wyniki odwiedzalności od Wirtualnej Polski.

Komentując ogłoszone właśnie połączenie, przedstawiciele Grupy o2 i Wirtualnej Polski deklarowali, że chcą być wspólnie graczem numer jeden na polskim rynku internetowym. Jednak dane z lipca wskazują, że pod względem odwiedzalności może im przypaść trzecia pozycja wśród polskich wydawców, a czwarta w ogóle.

Jeśli bowiem scalić wyniki Wirtualnej Polski (bez serwisów Orange.pl i Neostrada.pl) oraz Grupy o2 z lipcowego Megapanelu razem mają 15 mln użytkowników (przy uwzględnieniu współodwiedzalności) i 2,716 mld odsłon krajowych. Takie dane dla Wirtualnemedia.pl przygotowała spółka PBI.

Tymczasem strony Grupy Onet i Ringier Axel Springer Polska mają razem 15,37 mln real users i 2,417 mld odsłon, a witryny Grupy Allegro i GG Network - 16,52 mln real users i 3,603 mld odsłon. Serwisy Allegro i GG od kilku miesięcy są już klasyfikowane w Megapanelu wspólnie, natomiast dane stron Onetu i RASP zostaną zapewne scalone w najbliższym okresie, kiedy ruszy wspólne biuro sprzedaży wydawców o nazwie Media Impact Polska (przeczytaj o nim więcej).

Zapowiada się zatem wyrównana rywalizacja dwóch głównych wydawców portali horyzontalnych: Onetu z Ringier Axel Springer Polska oraz Grupy Wirtualna Polska (pod taką nazwą po połączeniu będą funkcjonować Wirtualna Polska i Grupa o2).

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"