Orange Polska z niższymi wpływami i 60 mln zł straty. Więcej klientów internetu, telewizji i abonentów mobilnych, mniej prepaidowców

W 2017 roku Orange Polska zanotował przychody niższe rok do roku o 1,4 proc., a także roczną stratę w wysokości 60 milionów. O 8,7 procent spadła liczba użytkowników mobilnych usług telefonicznych, wzrosła za to grupa odbiorców korzystających ze stacjonarnego internetu oraz usług konwergentnych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Orange Polska z niższymi wpływami i 60 mln zł straty. Więcej klientów internetu, telewizji i abonentów mobilnych, mniej prepaidowców

Przychody Orange Polska w 2017 r. wyniosły 11,381 mld zł i zmniejszyły się o 157 mln zł, tj. 1,4 proc. rok do roku. Jak zaznacza operator nastąpiła poprawa trendu przychodów z usług stacjonarnych, których spadek został ograniczony do 3,2 wobec 7,5 proc. w 2016 r. – mimo że spadek przychodów z tradycyjnych usług głosowych, wynikający z niekorzystnych czynników strukturalnych, utrzymał się na poziomie ok. 13 proc. Wzrosły natomiast przychody z usług stacjonarnego internetu: o 4,5 proc. w ub.r. wobec spadku o 3,9 proc. w roku 2016.

W raportowanym okresie Orange Polska wykazał wskaźnik EBITDA na poziomie 2,807 mld zł, co oznacza spadek o 11,3 proc. rok do roku. W ciągu roku zanotowano też stratę netto w wysokości 60 mln zł. Jak wyjaśnia spółka strata wynikała z zawarcia umowy społecznej na lata 2018-2019 w ramach której z dobrowolnych odejść będzie mogło skorzystać maksymalnie 2,68 tys. pracowników.

Orange Polska podał w prezentacji wynikowej, że zniesienie stawek roamingowych na terenie Unii Europejskiej (tzw. roam like at home) spowodowało, że wynik EBITDA w czwartym kwartale był o ok. 46 mln zł niższy niż w analogicznym okresie 2017 roku. W całym 2017 roku zniesienie opłat roamingowych obniżyło zysk operatora o ok. 119 mln zł.

grafika

W ub.r. liczba kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska spadła w zestawieniu z 2016 r. o 8,7 proc. i ostatecznie wyniosła ponad 14,4 mln. O 5 proc. wzrosła grupa użytkowników płacących abonament (do ponad 9,7 mln), natomiast o 28,1 proc. mniej było użytkowników korzystających z usług pre-paid. Korzystnie prezentują się wyniki dotyczące usług Orange w dwóch grupach – o 56,4 proc. wzrosła liczba ofert łączonych (konwergentnych), a o 10,5 proc. więcej klientów korzysta ze stacjonarnego internetu.

Przychody z usług telefonii komórkowej spadły do 1,517 mld zł z 1,679 mld zł raportowanych przychodów rok wcześniej, czyli o 9,6 proc. lub 7,4 proc. biorąc pod uwagę skorygowane przychody za czwarty kwartał 2016 roku. Wpływy ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych wyniosły 303 mln zł, wobec 366 mln zł przed rokiem.

- Ewolucja przychodów w obszarze komórkowym (spadek o 7,4 proc. rok do roku) odzwierciedlała koncentrację na wartości i konwergencji. Na pogorszenie trendu przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych wpłynął także efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku (po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart przedpłaconych) oraz niższe pozostałe przychody ze sprzedaży sprzętu - podano w raporcie Orange Polska.

Średnie miesięczne przychody z usług komórkowych spadły o 0,2 zł do 30,3 zł. Przychody spadły o 0,2 zł zarówno w segmencie abonamentowym (do 37,5 zł) oraz przedpłaconym (do 17,4 zł).

grafika

Orange Polska na koniec 2017 roku świadczył 2,438 mln usług internetu szerokopasmowego, co oznacza kwartalny wzrost o 61 tys. usług. W poprzednich kwartałach grupa również zwiększała liczbę usług o ok. 50-60 tys. kwartalnie. Liczba klientów usług ADSL spadła o 43 tys. (spadek podobny jak w dwóch poprzednich kwartałach) do 1,324 mln, a liczba usług światłowodowych wzrosła o 38 tys. (więcej o 7 tys. niż w trzecim kwartale) do 214 tys.

- W ubiegłym roku w istotny sposób zmieniliśmy nasze podejście komercyjne oraz przedstawiliśmy nowy plan strategiczny na lata 2017-2020 o nazwie Orange.one - przypomina w komentarzu Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska. - Skoncentrowaliśmy się znacznie bardziej na budowaniu wartości, a jednocześnie osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki komercyjne. Nasza strategia konwergencji się sprawdza. Przygotowaliśmy właściwy produkt i nadaliśmy mu najwyższy priorytet komercyjny, a jednocześnie stale podnosimy jakość sieci. W strukturze przyłączeń brutto na rynku konsumenckim, około 70 proc. klientów stacjonarnego Internetu oraz blisko 50% klientów mobilnych usług głosowych wybiera pakiety Orange Love. Na koniec 2017 roku, dokładnie połowa naszych klientów usług szerokopasmowych korzystała także z naszych usług mobilnych. Uważamy, że w konwergencji nadal tkwi duży potencjał, który będziemy starali się wykorzystać w 2018 roku.

Na 2018 r. zarząd Orange Polska przewiduje stabilną poprawę wyników biznesowych przy wskaźniku EBITDA na poziomie 3 mld zł.

- W 2018 r. utrzymamy priorytety określone w strategii Orange.one - zapowiada Jean-François Fallacher. -  Naszym celem jest zbudowanie modelu biznesowego, który zapewni stabilny wzrost przychodów i zysków. Będziemy realizować nasz ambitny plan komercyjny, badając jednocześnie nowe, potencjalne możliwości biznesowe. W dalszym ciągu będziemy zmieniać biznes, zwiększać efektywność oraz dostosowywać naszą działalność i kulturę wewnętrzną do wymagań współczesnego, cyfrowego świata.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące