SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Silny wzrost usług OTT kosztem sieci kablowych i platform cyfrowych

Przychody z usług OTT z kanałami telewizyjnymi, filmami i serialami wzrosną w Europie Zachodniej o 55 proc. w ciągu najbliższych sześciu lat – wynika z prognozy Digital TV Research. Stanie się to koszem sieci kablowych i platform cyfrowych, które stracą do 2029 roku prawie 9 mln abonentów.

Przychody usług OTT mają wzrosnąć z 31 mld dol. pod koniec 2023 roku do 48 mld dol. do 2029 roku. Jak informuje serwis digitaltveurope.com, liderem w tym sektorze będzie Wielka Brytania, której przychody ze streamingu za sześć lat wyniosą 10 mld dol. Kolejne miejsca zajmą: Niemcy (9 mld dol.), Francja (7 mld dol.) i Włochy (5 mld dol.).

Netflix największym wygranym

Największymi przychodami będzie mógł pochwalić się do 2029 roku Netflix. Wyniosą one w przypadku tej platformy w zachodniej części Europy 10,7 mld dol. 9,8 mld dol. mają stanowić przychody z SVoD (płatnych subskrypcji streamingowych), natomiast 0,9 mld dol. z AVoD (z hybrydowych subskrypcji z reklamami).

Dalej uplasują się Disney+ (4,9 mld dol., w tym 4,0 mld dol. z SVoD i 0,9 mld dol. z AVoD), Paramount+ (1,9 mld dol., w tym 1,5 mld dol. z SVoD i 0,4 mld dol. z AVoD), Amazon Prime Video (1,9 mld dol., w tym 1,7 mld dol. z SVoD i 0,2 mld dol. z AVoD), Max (1,1 mld dol., w tym 0,9 mld dol. z SVoD i 0,2 mld dol. z SVoD) oraz Apple TV+ (0,5 mld dol.). Pozostałe usługi SVoD i SVoD przyniosą łącznie 21,4 mld dol. przychodów w 2029 roku.

Spadki tradycyjnych operatorów

Lata wzrostów serwisów streamingowych oznaczają kłopoty sieci kablowych i platform cyfrowych. Ostatnio informowaliśmy, że dostawcy płatnej telewizji ze Stanów Zjednoczonych, którzy reprezentują 96 proc. rynku, stracili w 2023 roku 5,035 mln abonentów. Z danych Leichtmana wynika, że problemy sieci kablowych i platform cyfrowych pogłębiają się. W 2022 roku wypowiedzenia złożyło 4,590 mln osób.

Z nieco mniej spektakularnymi spadkami będziemy mieć też do czynienia w Europie Zachodniej. Coraz więcej osób woli wykupywać Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Paramount+, aniżeli wiązać się dwuletnią umową z platformą cyfrową czy siecią kablową. Subskrypcję SVoD można anulować w miesiącu, kiedy nie ma interesujących premier czy transmisji sportowych, tylko powtórki.

Digital TV Research poinformował, że liczba abonentów płatnej telewizji w Europie Zachodniej spadnie o prawie 9 mln do 93 mln w 2029 roku. Penetracja sieci kablowych i platform cyfrowych na naszym kontynencie ma spadać w wolniejszym tempie niż za oceanem. Na koniec 2023 roku w Europie Zachodniej wynosiła 58 proc., a w 2029 roku będzie to 53 proc.

W Polsce wciąż nie mamy do czynienia z exodusem abonentów, podobnym do tego z USA. Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) i Orange Polska informowały jednak o spadkach liczby klientów satelitarnych. Canal+ Polska od końca 2020 roku nie aktualizuje danych o liczbie klientów. Większość polskich operatorów stawia na usługi światłowodowe, natomiast Polsat Box i Canal+ na serwisy streamingowe Polsat Box Go i Canal+ online.

Dodatkowe przychody z reklam

Z prognozy Digital TV Research wynika, że zdecydowana większość przychodów serwisów streamingowych będzie pochodzić  z płatnych subskrypcji. - Spodziewamy się, że Netflix, Disney+, Max i Paramount+ razem wygenerują przychody AVoD w wysokości 2,4 miliarda dolarów do 2029 roku i dodatkowe 16,2 miliardów dolarów z SVoD - zauważył Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

Netflix i Disney+ zaczęły wprowadzać tańsze pakiety z reklamami pod koniec 2022 roku. Wciąż nie są one dostępne na polskim rynku. Niedawno na wybranych rynkach Amazon Prime Video wprowadził opłatę za wyłączenie reklam, których dotychczas nie oferował. Te zmiany również nie objęły subskrybentów nad Wisłą, choć niektórzy z nich zostali poproszeni w aplikacji na Smart TV o zgodę na wyświetlanie spersonalizowanych reklam.

HBO Max w USA już od kilku lat oferuje plany z reklamami. Pozostały w ofercie po rebrandingu tego serwisu na Max, która jest planowana w Europie na wiosnę 2024 roku. Nie wiadomo czy tańszy plan ze spotami promocyjnymi będzie dostępny także w Polsce. Amerykańskie media spekulują, że do wprowadzenia taniego planu przymierza się także Apple TV+.   
 

Dołącz do dyskusji: Silny wzrost usług OTT kosztem sieci kablowych i platform cyfrowych

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Emerytka
Telewizja powoli zdycha, ale parę lat jeszcze pociągnie
odpowiedź
User
Tomekk2803
Usługa OTT to przyszłość. Wiadomo że do tego trzeba dobrego a nawet bardzo dobrego internetu i że czasem zdarzają się awarie ale w porównaniu do kablówek platform cyfrowych nie trzeba podpisywać długich umów na usługę tv.
Możesz zapłacić raz i po miesiącu zrezygnować.
odpowiedź