SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Papierowe wydania dzienników będą tracić czytelników. „To proces nieodwracalny”

W styczniu br. liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich był „Fakt”, a „Gazeta Wyborcza” po raz pierwszy w historii spadła poniżej 100 tys. egz. Eksperci poproszeni przez portal Wirtualnemedia.pl o komentarz w tej sprawie twierdzą, że nie uda się zatrzymać procesu odchodzenia czytelników od gazet papierowych.

Article

Średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) w styczniu 2018 roku wyniosła 261 703 egz., czyli o 6,46 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. Drugie miejsce (sprzedaż ogółem 124 345 egz.) zajął „Super Express” (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 9,31 proc. Dalej była „Gazeta Wyborcza” (Agora) - spadek o 18,25 proc. do 96 668 egz. Niżej znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes), którego średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się o 8,91 proc. Natomiast „Rzeczpospolita” (Gremi Media) spadła na piąte miejsce, ze średnim wynikiem na poziomie 45 280 egz. (w dół o 16,52 proc.).

- Granica stu tysięcy egzemplarzy w przypadku "Gazety Wyborczej" kiedyś musiała zostać przekroczona. To nieodwracalna tendecja na rynku wydań papierowych - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Dariusz Sachajko, niezależny ekspert mediowy. - Ten proces pewnie się zatrzyma na jakimś poziomie. To wymaga jednak przemodelowania systemów sprzedażowych. Reklama w wydaniu papierowym powinna być jednocześnie oferowana we wszystkich możliwych źródlach dystrybucji. Takie są oczekiwania nie tylko domów mediowych, ale też klientów - dodaje Sachajko.

Według eksperta w przypadku opiniotwórczych dzienników spadki sprzedaży wydań papierowych są rekompensowane przez wzrosty wśród wydań cyfrowych. - Internauci zaczynają się gubić w zalewie treści dlatego coraz więcej czytelników poszukuje wiarygodnych informacji w portalach, które są wiarygodne i profesjonalne. Za takie treści czytelnicy są gotowi zapłacić. Wydawcy powinni jednak pamiętać, że konieczne jest zbudowanie wiarygodnej marki - podkreśla Sachajko.

Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema and new media w IPG Mediabrands potwierdza, że proces odchodzenia czytelników od wydań papierowych trwa już od kilku lat i się pogłębia.

- Odwrót od papieru jest dużo szybszy w dziennikach niż w magazynach. Oczywiście można zauwazyć spadki sprzedaży magazynów papierowych oraz odwrót od nich reklamodawców, ale dla wielu czytelników w przypadku magazynów nadal jest ważne papierowe wydanie - podkreśla Rychlica. Ekspertka uważa, że w przypadku opiniotwórczych dzienników czytelnicy chętniej wybierają wydania cyfrowe i są za nie skłonni zapłacić. - To powoduje, że rezygnują z papierowych gazet - podsumowuje Rychlica.  

Jerzy Jurecki, członek Stowarzyszenia Gazet Lokalnych przypomina, że spadki sprzedaży notują tak papierowe wydania dzienników ogólnopolskich jak i lokalnych.

- Nie uważam jednak, że następuje śmierć wydań papierowych. Odwrót czytelników w końcu się zatrzyma. Na przykład w Stanach Zjednoczonych ciągle znajdują się inwestorzy, którzy dają pieniądze na gazety papierowe, szczególnie na wydania lokalne. To mnie pociesza. Segment gazet regionalnych w USA jest ogromny. Wierzę, że w Polsce także czytelnicy będą wybierali opiniotwórczy dziennik zamiast darmowych, niepotwierdzonych treści z internetu - mówi Jurecki.

Optymistą nie jest natomiast medioznawca, prof. Stanisław Jędrzejewski z Akademii Leona Koźmińskiego.- Część czytelników jak wiadomo odpływa do wydań cyfrowych. Papierowa gazeta poranna nie jest już atrakcyjna, bo mówi o tym co wydarzyło się wczoraj. Wydawcy uważają, że cyfrowe gazety to domena ludzi młodych. Według nich, gdy czytelnicy się zestarzeją to wrócą do wydań papierowych. Na tym wielu buduje nadzieję, że papier nie umrze. To przewidywanie fałszywe i dla wielu źle się skończy - przestrzega Jędrzejewski.

Eksperci nie są zaskoczeni wysokim poziomem sprzedaży papierowych wydań "Faktu" i "Super Expressu". - W tym wypadku mamy do czynienia ze starszym czytelnikiem i z jego przyzwyczajeniem kupowania codziennej papierowej gazety. Czytelnicy dzienników opiniotwórczych są bardziej mobilni i nowocześni. Łatwiej im zrezygnować z papierowego wydania na rzecz cyfrowego - podkreśla Dariusz Sachajko.

Według Moniki Rychlicy czytelnicy tabloidów to na ogół starsze osoby ze średnim wykształceniem. - Pozostają wierni papierowemu wydaniu dziennika, stąd w przypadku "Faktu" czy "Super Expressu" nie widać odpływu czytelników - mówi Rychlica.  - Gazety opiniotwórcze czytają ludzie, którzy generują opinie. "Fakt" i "Super Express" są wybierane przez osoby mniej wymagające, przyzwyczajone do papierowych wydań. To czytelnicy bardziej zachowawczy - dodaje profesor Stanisław Jędrzejewski.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Papierowe wydania dzienników będą tracić czytelników. „To proces nieodwracalny”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sd
> Gazeta Wyborcza” po raz pierwszy w historii spadła poniżej 100 tys. egz.

Kto to pisał?
3 3
odpowiedź
User
seba
wyborcza niby spadła a na wykresie jest powyżej hmmm

a teraz zacznijmy od najciekawszego ... która z tych gazet jest opiniotwórcza? albo pełna polityka albo gorzej niż pudelek
2 0
odpowiedź
User
g
Proces nieodwracalny? Papierowe gazety same sobie strzelają w kolana publikując w necie artykuły , tak naprawdę sensacje powinny przedstawiać tylko w wersji papierowej i to bez wcześniejszych zapowiedzi w necie. Rola internetu jest o tyle przeceniana , że może on zostać wyłączony w każdej chwili w odróżnieniu od mediów będących w eterze.
8 3
odpowiedź
User
heniek5
reklama kocha tłumy a tłumy reklamę zaraz po papierzakach pójdą tv kablowe ppv płatne tylko media ogólnodostępne spiją reklamową śmietankę
1 0
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Nigdy nie uwierzą, że spadnie czytelnictwo Gazetki polskiej i Waszego dzienniczka. Nadal będzie na poziomie 1000 egzemplarzy ponieważ liczba osób z takimi zaburzeniami jest stałą statystyczną. No chyba, że zostanie wynaleziony skuteczny lek na zaburzenia psychiczne.
0 1
odpowiedź
User
poPO
Koncern medialny Agora zamiast GW będzie serwował parówki. Papierowa gazeta tez się przyda do pakowania produktów gastronomicznych. Będą to "parówki wyborcze". Zarząd wypłaci sobie po 10 mln. premii za innowacyjny pomysł, połączenia biznesu medialnego ze spożywczym.
1 1
odpowiedź
User
Makop
Co do papierowego wydania Wyborczej, to głównym powodem spadku czytelnictwa wersji papierowej jest....jej cena. Papierowe wydanie gazety codziennej nie może wynosić ok 4 zł, bo to po prostu za drogo. Przy założeniu średniej dziennej ceny gazety na poziomie 4 zł, czytelnik kupujący prasę tylko w dni pracy wyda 20 zł i miesięcznie 80 zł. To dużo. Zważywszy na fakt, że w częstych promocjach, cyfrową wersję prenumeraty miesięcznej można dostać za 19,90 zł. Jeśli ma się do wyboru wydatek 19,90 albo 80 zł, to chyba wybór jest prosty, każdy myśli przez portfel. Wydanie papierowe przy obecnej polityce cenowej Agory po prostu się nie opłaca.
3 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing