SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play, Plus, TVN i Polsat wśród najcenniejszych polskich marek

W pierwszej dziesiątce rankingu najcenniejszych polskich marek według „Rzeczpospolitej” znalazły się Play, Plus i TVN, a w kolejnej - Polsat i Cyfrowy Polsat. Najwartościowszą marką internetową jest Allegro.pl, radiową - RMF FM, a prasową - „Gazeta Wyborcza”.

Wartość marki Play została oszacowana przez „Rzeczpospolitą” na 1,41 mld zł, co dało jej 5. miejsce w rankingu wszystkich polskich marek. Brand w skali roku zyskał aż 43 proc., co pozwoliło mu wyprzedzić Plusa, który zajął 8. pozycję z wartością wynoszącą 1,18 mld zł (1 proc. mniej niż w ub.r.).

W zestawieniu nie ma już dwóch pozostałych głównych operatorów telekomunikacyjnych - Orange i T-Mobile, którzy zrezygnowali z polskich marek (TP i Ery). Jednak nadal mają oni mniejsze polskie brandy. I tak należąca do Orange Neostrada jest warta 430,2 mln zł (spadek o 9 proc. w skali roku), zajmując 27. miejsce, a Heyah, kontrolowana przez operatora T-Mobile - 321 mln zł (5 proc. więcej niż przed rokiem), co daje jej 42. miejsce. Wartość Netii została określona na 261,8 mln zł (50.pozycja w rankingu), o 14 proc. mniej niż w ub.r.

Wśród kanałów telewizyjnych najcenniejszą jest marka TVN - warta 827,8 mln zł, zajmując 10. miejsce w ogólnym zestawieniu. Przy czym ta wartość zmniejszyła się w skali roku aż o 38 proc. Zyskał za to brand Polsat - obecnie wyceniany na 792,5 mln zł (12. miejsce), czyli 16 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast straciły główne marki Telewizji Polskiej: TVP 1 - 11 proc., do poziomu 385,2 mln zł (32. miejsce), a TVP 2 - 8 proc., do poziomu 249,9 mln zł (53. miejsce).

Z kanałów tematycznych najwartościowsza jest marka TVN 24 - oszacowano ją na 157,5 mln zł (spadek o 1 proc., 84. miejsce). TVP Info jest warte 25 mln zł (8 proc. mniej niż przed rokiem).

W zestawieniu 300 najcenniejszych marek znalazły się jeszcze trzy mniejsze kanały ogólnotematyczne: TVN Siedem (wartość 65,5 mln zł, spadek o 4 proc. w skali roku), TV 4 (55,6 mln zł, wzrost o 12 proc.) i TV Puls (45,8 mln zł, wzrost aż o 143,9 proc.).

W czołowej dwudziestce rankingu znalazł się Cyfrowy Polsat (17. miejsce) - wartość jego marki to 668,9 mln zł (wzrost 16 proc. przez rok). Niżej znalazły się dwie pozostałe telewizyjne platformy cyfrowe: Cyfra + na 24. pozycji (496 mln zł, wzrost o 4 proc.), a N na 69. miejscu (191,3 mln zł, wzrost o 21 proc.). Przypomnijmy, że Cyfra+ i N w najbliższym czasie znikną z rynku i w efekcie fuzji zostaną zastąpione przez NC+ (przeczytaj o tym więcej).

Do zestawienia trafiły też czołowe sieci kablowe (oprócz globalnego UPC). I tak markę Vectra wyceniono na 172,2 mln zł (7 proc. więcej niż w ub.r.), a Multimedia na 168 mln zł (1 proc. więcej). Znacznie mniej cenne są Inea (42 mn zł) i Toya (37,1 mln zł).

W internecie najcenniejszą marką jest Allegro - jej wartość oszacowano na 415,6 mln zł (33 proc. więcej niż w ub.r.), przez co zajęła 30.miejsce. Znacznie mniej warte są brandy największych portali horyzontalnych: Onet.pl (139,6 mln zł, wzrost o 30 proc.) i WP.pl (93,7 mln zł, wzrost o 29 proc.). W zestawieniu znalazły się też inne niż Allegro serwisy e-commerce: Neo24.pl (85,6 mln zł, wzrost o 19 proc.), Merlin.pl (44,1 mln zł, wzrost o 72 proc.), Agito.pl (44 mln zł, wzrost o 44 proc.) oraz Gruper.pl (24,7 mln zł). Ponadto uwzględnione zostały NK.pl (30,8 mln zł, wzrost o 13 proc.), Pracuj.pl (27,3 mln zł) Tlen/o2.pl (19,9 mln zł, wzrost o 36 proc.) oraz GG (16,1 mln zł, wzrost o 6 proc.).

Najwartościowszą marką radiową jest RMF FM - oszacowano ją na 187 mln zł (1 proc. mniej niż w ub.r.), co dało jej 71. miejsce. Niżej znalazły się Radio ZET (128,7 mln zł, wzrost o 2 proc.) oraz Radio Eska (108,8 mln zł, 2 proc. więcej niż w ub.r.).

Czołowe marki prasowe w większości zanotowały spadki wartości. I tak „Gazeta Wyborcza” została wyceniona na 113,2 mln zł (23 proc. mniej niż w ub.r.), „Fakt” - na 72,1 mln zł (12 proc. mniej), „Rzeczpospolita” - na 57,7 mln zł (14 proc. mniej), „Dziennik Gazeta Prawna” - na 25,5 mln zł (15 proc. mniej), a „Polityka” - na 21,6 (14 proc. mniej). Z drugiej strony wartość marki „Tele Tygodnia” wzrosła o 7 proc. do poziomu 50,1 mln zł, „Wprost” - o 29 proc. do 28,2 mln zł, a „Twojego Stylu” - o 44 proc. do 24,6 mln zł.

Cały ranking - przygotowany przez „Rzeczpospolitą” wspólnie z firmą Acropolis - objął 300 marek. Na czele zestawienia znalazły się Orlen (wyceniony na 3,84 mld zł), PKO BP (3,72 mld zł), Biedronka (2,75 mld zł) i PZU (2,42 mld zł). Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto.

Dołącz do dyskusji: Play, Plus, TVN i Polsat wśród najcenniejszych polskich marek

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ml
żeby toto jeszcze coś produkowało, poza idiotami z użytkowników
odpowiedź
User
buahahahhaa
Jak moze tefalen byc cenny, skoro tonie.......co za zenada..
odpowiedź
User
konraa
Cenność marki to jedno, atrakcyjność drugie. Jak dla mnie w sieci najlepiej radziła sobie Heyah - bardzo autorska kreacja.
odpowiedź