Poczta Polska zainwestuje 1 mld zł w e-commerce, powstanie Centralny Hub Logistyczny

Poczta Polska zainwestuje blisko miliard złotych w nową architekturę sieci logistycznej, aby sprostać wyzwaniu sprawnej obsługi coraz większej liczby przesyłek. Kluczowe będzie utworzenie Centralnego Hubu Logistycznego - sortowni do obsługi krajowego i międzynarodowego e-commerce, w tym rozwijającej się współpracy z Chinami.

km
km
Udostępnij artykuł:

Poczta Polska swoją decyzję o przeznaczeniu 1 mld zł na inwestycje w infrastrukturę tłumaczy rosnącą popularnością handlu e-commerce, a w konsekwencji dynamicznym rozwojem rynku KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych.

Operator podaje, że w 2016 r. dostarczył ponad 65 mln paczek, a w ciągu pięciu lat prognozowany jest wzrost ich wolumenu do 110 mln sztuk rocznie. Równolegle maleć ma liczba tradycyjnych listów - z 1,87 mld w ubiegłym roku do 1,5 mld w 2021 r. Ponadto zainteresowanie korespondencją listową może spaść jeszcze bardziej w wyniku wdrożenia systemu cyfrowej administracji.

Plan organizacji nowej infrastruktury pocztowej zakłada obniżenie kosztu świadczenia usług, zagwarantowanie realizacji zadań wynikających z roli pocztowego operatora wyznaczonego, konkurencyjność rynkową oraz maksymalne wykorzystanie obecnych zasobów organizacji. Dla sklepów internetowych wymierną korzyścią z wprowadzonych zmian ma być możliwość późniejszego przyjmowania zamówień od klientów, np. po godz. 15.00 z zachowaniem terminu doręczenia kolejnego dnia, a w przypadku przesyłek ekspresowych dla klientów instytucjonalnych także przed godz. 8.00.

- Zawarliśmy umowę o współpracy z Pocztą Chińską dotyczącą przewozu towarów na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, podpisaliśmy też memorandum z Pocztą Kazachstanu i współpracujemy z partnerami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć - stwierdził Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.

Jednym z aspektów wprowadzanych przez Pocztę Polską zmian są inwestycje w zakup sorterów, wózków widłowych i skanerów, które mają przełożyć się na usprawnienie procesów i zmniejszenie obciążenia pracą fizyczną. Sortery będą zaprogramowane w taki sposób, aby układać przesyłki zgodnie z trasą marszu listonoszy. Nowe punkty logistyczne zostaną usytuowane możliwie blisko obecnych lokalizacji, aby ułatwić pracownikom dojazd. Pomimo spadku wolumenu listów i automatyzacji wielu czynności wykonywanych dotąd ręcznie, operator nie zamierza zwalniać, ale zatrudniać, zwłaszcza na stanowiskach listonoszy paczkowych i kurierów.

Rozbudowie elementów infrastruktury towarzyszyć będą inwestycje w rozwiązania informatyczne i flotę pojazdów z alternatywnymi źródłami napędu, w tym testy samochodów elektrycznych. Trwa wdrożenie czterech nowych systemów IT, w tym jednego do optymalizacji procesów logistycznych, rozbudowywane są też aplikacje do cyfrowego zarządzania przesyłkami – Elektroniczny Nadawca i Mobilny Listonosz. Zgodnie z założeniami strategii rozwoju, powyższe inwestycje mają się przełożyć na wzrost przychodów, podniesienie jakości usług oraz podwyżki płac i zwiększenie zatrudnienia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style