WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Marcin Celiński o „Czterech stronach”: nie uwiarygadniałem „dobrej zmiany” w TVP, nie czuję się jej ofiarą

Gorący temat

Morawiecki o karze dla TVN24: sprawa zostanie bardzo szybko wyklarowana, istnieje swoboda wyrażania opinii przez media

0

Polsat na reklamach przy meczu Polska - Portugalia zarobił blisko dwa razy więcej od TVP1. Najbardziej promowały się Play, Plus i Orange

2016-07-01 A A A KOMENTARZE: 4 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Czwartkowy mecz polskich piłkarzy z Portugalczykami miał nie tylko rekordową oglądalność, ale i zapewnił emitującym go stacjom telewizyjnym największe w historii tegorocznego Euro wpływy z reklam. Jak wyliczył Starcom (Publicis Media), Polsat zarobił netto na reklamach przy tym spotkaniu 5,8 mln zł, a TVP1 - 3,2 mln zł.

Polsat na reklamach przy meczu Polska - Portugalia zarobił blisko dwa razy więcej od TVP1. Najbardziej promowały się Play, Plus i Orange

Ostatni na Euro 2016 dla polskiej reprezentacji piłkarskiej mecz, który rozegrano w czwartek obejrzało łącznie 15,97 mln osób, z czego 8,07 mln w TVP1, a 7,9 mln w Polsacie i Polsacie Sport - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Jest to najwyższa oglądalność transmisji sportowej od czasu wprowadzenia monitoringu telewizyjnego w połowie lat 90.

TVP przyciągnęła do siebie 1,5 mln widzów więcej niż w meczu ćwierćfinałowym ze Szwajcarią. Polsat i Polsat Sport wybrało wczoraj 2,5mln widzów więcej (bez kanałów płatnych Polsatu, które nie są monitorowane przez NAM).  - Pik oglądalności nastąpił pod koniec drugiej połowy spotkania ( 22:47). Wtedy przed telewizorami zasiadało 17 mln Polaków. Co ciekawe dogrywka i rzuty karne miały niższą oglądalność niż druga połowa. Być może część widzów nie była w stanie przeżyć dwóch piłkarskich horrorów w przeciągu kilku dni - komentuje Paweł Bronisz, senior multiscreen manager w agencji Starcom.

Rekordowe były również wpływy reklamowe z tego meczu. Dla obu stacji były to najlepsze wyniki na tych mistrzostwach. Widać, że reklamodawcy licząc na bardzo wysokie oglądalności znaleźli w swoich budżetach marketingowych potrzebne środki.

Zarówno Polsat jak i TVP zaproponowały wysokie ceny, ale w przeciwieństwie do poprzednich spotkań stawki dla obu anten były bardzo zbliżone. Cena cennikowa spotu 30-sekundowego po pierwszej połowie w TVP1 to 160 tys. zł,  a w Polsacie 158,4 tys. zł.

Estymacje uwzględniające rabaty jakie stacje zaoferowały reklamodawcom wskazują, że TVP1 mogła zarobić 3,2mln zł a Polsat 5,8mln zł. - Taka duża różnica wynika między innymi, z faktu, że Polsat rozpoczął swoje studio przed meczem o 20:11. TVP w tym czasie nadawała jeszcze Wiadomości Sportowe i Prognozę Pogody. Spoty emitowane przy tych programach ograniczyły możliwości emisji większej liczby reklam przed meczem. Dodatkowo studio meczowe w TVP1 pomiędzy I a II połową meczu, ograniczyło możliwość emisji większej ilości spotów. Te dwa elementy zmniejszyły potencjalny zysk  TVP o około 400 tys. zł - analizuje Bronisz.

Tak dobre wypełnienie bloków przy meczach w Polsacie (mimo, że ceny spotów opublikowane były w poniedziałek, więc reklamodawcy nie mieli dużo czasu na podjęcie decyzji), może też świadczyć o tym, że część czasu reklamowego była sprzedawana w tzw. zakupie pakietowym. Jest to tańsza forma od cennika. Biorąc pod uwagę ten element realne wpływy Polsatu mogły być o około 1mln zł mniejsze.

Stacja

Wpływy ratecard

Wpływy netto

Czas reklam.

Liczba spotów

GRP All 16-49

TVP1

6 172 560

3 207 686

00:23:45

60

780

Polsat

10 536 210

5 855 746

00:50:00

127

1 054

- Z punktu widzenia reklamodawcy lepszym wyborem wydaje się być Telewizja Polska. Mniejsza liczba reklam to lepsze zapamiętanie komunikatu płynącego ze spotu.  Kolejnym istotnym czynnikiem jest różnica w oglądalnościach pomiędzy stacjami. TVP miała średnio ponad 1,2 mln widzów więcej. Wyższe były też oglądalności bloków reklamowych. Przy porównywalnej cenie za spot TVP1 może się pochwalić niższym kosztem dotarcia do 1 proc. grupy celowej, a to jeden z najistotniejszych parametrów na jaki zwracają uwagę reklamodawcy - dodaje Bronisz.

Czas reklamowy przy transmisji meczu Polska - Portugalia

Stacja / Godzina

20:00:00

21:00:00

22:00:00

23:00:00

24:00:00

TVP1

00:11:36

00:08:45

00:05:10

00:11:20

00:11:45

Polsat

00:12:00

00:10:30

00:04:30

00:12:00

00:12:00

Przy meczu z Portugalią najmocniej reklamował się telekomy. Plus wygrał klasyfikację pod względem liczby wygenerowanych ratingów w grupie All 16-49. Największe wydatki cennikowe (bez uwzględniania rabatów) poniósł Play. Poza telekomami w zestawieniu znalazły się brandy ściśle kojarzone z Euro 2016 (Coca Cola, McDonalds, Bank Zachodni WBK, Lotos).

BRAND

Wydatki ratecard

Total GRP All 16-49

PLAY

1 067 000  

88

PLUS

862 590  

91

ORANGE

596 100  

66

T-MOBILE

528 270  

63

BOOKING.COM

527 700  

47

COCA COLA

432 800  

41

MCDONALDS

429 280  

52

ING BANK SLASKI

424 600  

46

BANK ZACHODNI WBK

366 100  

60

HELLENA

328 100  

24

LOTOS

318 400   

33

MEDIA MARKT

313 470  

41

WARKA

306 390  

54

VOLKSWAGEN

297 600  

26

PRAZUBR

286 290  

41

Od 10 do 26 czerwca br. cennikowe przychody Polsatu z reklam przy transmisjach Euro 2016 wyniosły 47 mln zł, a Telewizji Polskiej- 22 mln zł.

Autor: bg

Wiecej informacji: Euro 2016, Polsat, Polsat Sport, TVP1, Telewizja Polska, reklama telewizyjna, wpływy reklamowe, Plus, Play, Orange

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia