SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił 47 mln zł, ponad dwa razy więcej niż Telewizja Polska

Telewizja Polsat - jak dotąd - dzięki Euro 2016 zarobiła dwa razy więcej na reklamach niż TVP, mimo że to transmisje w Telewizji Polskiej przyciągają więcej widzów. Wśród największych reklamodawców są Polkomtel, PepsiCo, Orange i Kompania Piwowarska.

Brawurowa parada Łukasza Fabiańskiego. Foto: PAP/EPA/TVPBrawurowa parada Łukasza Fabiańskiego. Foto: PAP/EPA/TVP

- Rozgrywki Euro 2016 cieszą się bardzo dużym powodzeniem u reklamodawców. Nie jest to zaskoczeniem po dość dobrym pierwszym półroczu w telewizji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Paweł Więckowski, investment manager TV head w MediaCom Warszawa.

Z wyliczeń domu mediowego MediaCom Warszawa - przygotowanego dla portalu Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Nielsen Audience Measurement - wynika, że od startu Euro 2016, czyli od 10 czerwca do 26 czerwca br. przychody reklamowe (cennikowe, tylko z emisji tradycyjnych spotów) Telewizji Polskiej z tej imprezy wyniosły ok. 22 mln zł, a Polsatu - ok. 47 mln zł. Pierwszy nadawca pokazał w tym czasie pięć meczów: spotkanie inaugurujące turniej i cztery mecze polskiej reprezentacji, a Polsat każdego dnia rozgrywkowego w swoim głównym kanale i Polsat Sport pokazywał jeden mecz, w sumie było to 15 transmisji.

Paweł Więckowski zwraca uwagę, że uwzględniając rabaty przyznawane przy spotach na Euro 2016 możemy szacować, że TVP zanotowała 10 mln zł przychodów netto, a Polsat - 26 mln zł.

- Należy przy tym pamiętać, że w TVP mieliśmy do tej pory 5 meczów na żywo, a w Polsacie już 15, przy czym oglądalność spotkań polskiej reprezentacji była nieco wyższa w TVP, a te generują najwyższe oglądalności i przychody - dodaje Więckowski.

Stacja

Wydatki Rate Card

Wydatki Net/Net

TVP

22 mln zł

10 mln zł

Polsat

47 mln zł

26 mln zł

Większość reklamodawców najbardziej aktywnych podczas mistrzostw zdecydowała się na obecność tylko w jednej stacji. Według Pawła Więckowskiego spory wpływ na to miały strategie sprzedażowe biur reklamy stacji telewizyjnych, premiujące większymi rabatami za wyższe wydatki w danej stacji.

Warto również przypomnieć, że ceny reklam przy transmisjach Euro 2016 są znacznie droższe w TVP1 niż w Polsacie. Dla porównania - emisja 30-sek. spotu przy meczu Polaków ze Szwajcarami kosztowała wg cennika w Polsacie maks. 93,7 tys. zł, a w TVP1 - do 116,6 tys. zł (netto, bez rabatów).

Transmisje Euro 2016 w kanałach Polsatu

Reklamodawca

Wydatki Rate Card

Polkomtel/Polsat

4 844 880

PepsiCo

2 134 430

Procter & gamble

1 759 890

P4

1 672 710

Coca-Cola

1 479 080

Media Saturn

1 383 615

Orange

1 260 100

Hyundai

1 036 500

Grupa Żywiec

1 025 610

Booking.com bv

999 300

Najbardziej aktywnym reklamodawcą jest grupa Cyfrowego Polsatu, która korzystając z możliwej autopromocji na własnej antenie przy tak ważnym i prestiżowym wydarzeniu wspiera intensywnie swoje marki. Mało widoczni są główni sponsorzy: Coca-Cola znalazła się najwyżej w zestawieniu, ale wyższe wydatki zanotował koncern PepsiCo. W czołówce znajdziemy także telekomy, producentów samochodów oraz piwa.

Przychody z reklam telewizyjnych to tylko część całkowitych wpływów jakie inkasują stacje. - Nie zapominajmy o programach powiązanych z mistrzostwami, bogatej ofercie w internecie, a przede wszystkim płatnemu dostępowi do wszystkich meczów. Z tego źródła stacje zarobią zbliżoną do kampanii spotowych kwotę - szacuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Więckowski.

Transmisje Euro 2016 w TVP1

Reklamodawca

Wydatki Rate Card

Orange

1 557 647

Kompania Piwowarska

1 426 000

Grupa Żywiec

1 383 200

General Motors

1 139 721

T-mobile Polska

1 135 182

Grupa Lotos

981 202

Toyota

955 572

UEFA

929 247

Grupa Santander

921 124

PKN Orlen

781 072

Dodatkowym źródłem dochodów Polsatu są m.in. wpływy ze sprzedaży praw do transmisji 11 meczów, które kupiła Telewizja Polska, licencji na publiczne odtwarzanie meczów oraz sprzedaż pakietu umożliwiającego oglądanie wszystkich meczów bez reklam.

Telewizja Polska w ramach sublicencji kupionej od Polsatu będzie transmitować jeszcze m.in. ćwierćfinałowy mecz Polski z Portugalią, który odbędzie się w czwartek, 30 czerwca br. o 21.00.

Z kolei Telewizja Polsat wszystkie 51 meczów turnieju pokazuje w Polsat Sport 2 HD i w Polsat Sport 3 HD, natomiast w otwartym Polsacie zaplanowano transmisje 24 spotkań w tym wszystkie mecze Polaków.

Dołącz do dyskusji: Polsat z reklam przy Euro 2016 zarobił 47 mln zł, ponad dwa razy więcej niż Telewizja Polska

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
krytyk
A miał być taki sukces z Wielkiej Piłki w TVP... Kurski chciał się ścigać i wyszło jak zwykle. On nie ma pomysłu na telewizję, więc chwycił się czegoś, na czym łatwo zyska. Pytanie tylko, czy będzie z czego zapłacić za ten szybki chwyt.
odpowiedź
User
belzebiusz
Sponsor Polkomtel, czyli Solorz sponsoruje Żaka. :P
odpowiedź
User
Lilio
A miał być taki sukces z Wielkiej Piłki w TVP... Kurski chciał się ścigać i wyszło jak zwykle. On nie ma pomysłu na telewizję, więc chwycił się czegoś, na czym łatwo zyska. Pytanie tylko, czy będzie z czego zapłacić za ten szybki chwyt.

Niektórzy, jak widzę, są w stanie napisać największe głupoty, byleby tylko dowalić Kurskiemu i spółce. No chyba, że naprawdę chciałbyś, żeby, podobnie jak na Polsacie, w TVP było co pół godziny emisji po pół godziny reklam non stop.
Obejrzyj sobie kiedy mecz w niemieckiej TV i zobacz ile tam jest reklam w przerwie meczu. Praktycznie zero. Tam lecą w przerwie jakieś wiadomości, a nie festiwal reklamy. I według Ciebie Niemcy są równie głupi jak Kurski?
odpowiedź