Ponad 80 proc. polskich internautów korzysta jednocześnie z wielu ekranów i ogląda wideo na pirackich serwisach

83,2 proc. polskich internautów to multi-screenerzy, czyli osoby jednocześnie korzystające z kilku ekranów. 80 proc. miesięcznie ogląda wideo pochodzące z serwisów udostępniających treści nielegalnie, często nie mając nawet takiej świadomości - wynika z analiz IAB Polska.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

- Na pewno możemy mówić o  pewnym wzrostowym trendzie związanym z multi-screningiem, ale nie jest to duży wzrost - mówił podczas czwartkowego panelu IAB Polska Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań. - Jeśli weźmiemy pod uwagę osoby, które wielokrotnie w ciągu dnia korzystają z co najmniej dwóch ekranów, wskaźnik ten wzrósł z 15 do 25 proc. Jeśli uwzględnimy tych, którzy codziennie w ten sposób korzystają z mediów, odsetek ten wzrósł z 36 do 45 proc. - podkreślał.

Jego zdaniem nie ma tu mowy o błędzie statystycznym i jest to wyraźny trend, dotyczący korzystania z mediów i sposobu konsumpcji dostarczanych przez nie treści. Wzrost ten, zdaniem badaczy, nastąpił dzięki znacznemu nasyceniu rynku smartfonami i tabletami.

Co internauci najczęściej robią w sieci? Paweł Kolenda przekonuje, że 73 proc. korzysta z wyszukiwarki, 71 proc. sprawdza pocztę, a 59 proc. konsumuje treści wideo. Niewiele mniej, gdyż 56 proc. Polaków czyta artykuły na portalach, a 54 proc. korzysta z serwisów społecznościowych.

Zakupy i płatności elektroniczne najchętniej wykonujemy na komputerach, do wszelakiej komunikacji wykorzystujemy smartfonów, a tablet najczęściej umożliwia nam dostęp do treści typowo rozrywkowych (m.in. gry).

grafika

Z kilku ekranów korzysta 83,2 proc. internautów, z czego 78,7 proc. w modelu telewizja z internetem. Badacze uważają, że media te (pasywna telewizja i angażujący internet) doskonale się uzupełniają, a na pewno nie kanibalizują. Połowa interneutów korzysta jednak jednocześnie z dwóch urządzeń podłączonych do sieci (np. pracując na laptopie, sprawdza wiadomości na smartfonie).

Podczas oglądania telewizji 31 proc. badanych korzysta z internetu, 16 proc. z serwisów społecznościowych, 13 proc. gra w gry, a 11 proc. korzysta z aplikacji.

grafika

Co najczęściej robimy, oglądając telewizję? Zazwyczaj jemy. Przyznaje się do tego 64 proc. badanych. Z internetu korzysta także sporo osób, gdyż 31 proc. ankietowanych. Kolejne aktywności w sieci przed telewizorem dotyczą korzystania z serwisów społecznościowych (16 proc.), grania w gry (13 proc.) i wykorzystywania aplikacji (11 proc.).

grafika

Badanie IAB pokazuje również, że 60 proc. widzów telewizji wykazuje aktywność  związaną z markami w internecie. 43 proc.widzów telewizji szuka w sieci informacji o markach widzianych w tradycyjnej telewizji. Niewiele mniej, gdyż 42 proc. badanych szuka w sieci tego, co aktualnie ogląda w telewizji, a 41 proc. sprawdza ceny produktów, które akurat zostały zaprezentowane z telewizji.

grafika

Rozwój wideo w sieci jest hamowany przez serwisy pirackie, z których korzysta miesięcznie nawet 80 proc. internautów w wieku powyżej 7 lat. Z wyliczeń przeprowadzonych przez IAB i Deloitte wynika, że w 2012 roku legalne serwisy wideo zarobiły 85 mln zł, podczas gdy ich nielegalnie działający konkurenci ponad 40 mln zł i są to przychody wyłącznie serwisów streamingowych.

- Z naszych szacunków wynika, że przychody serwisów pirackich w 2013 roku mogły wzrosnąć nawet o 50 proc. - podsumowywał Paweł Kolenda.

W 2013 roku wydatki na reklamę wideo online wyniosły 168 mln zł (dane z badania AdEx). W pierwszym kwartale br. wynosiły 37 mln zł, podczas gdy rok wcześniej - 31 mln zł (co daje wzrost o 19 proc.). - Ta dynamika się „wypłaszcza”, ale też trudno było zakładać, ze będzie się ona utrzymywać na poziomie 40 czy 50 proc., dlatego że baza cały czas wzrasta i doprowadzi do poziomu stabilnego wzrostu - tłumaczył Paweł Kolenda z IAB.

Powoli zmienia się również struktura przychodów wydawców związana z wideo w sieci. Na przykładzie danych VideoExpert widać, że model reklamowy nieznacznie traci na rzecz modelu abonamentowego i PPV.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące