SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes UOKiK: Łamanie prawa nie może opłacać się firmom telekomunikacyjnym, będziemy zdecydowanie je karali

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta będzie sięgał coraz częściej po surowe kary względem nadawców telekomunikacyjnych, gdyż na nich jest najwięcej skarg - ostrzega w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marek Niechciał, prezes UOKiK. W ostatnim czasie Urząd ukarał czterech nadawców, kolejne sprawy są rozpatrywane.

W ciągu ostatnich tygodni UOKiK zdecydował, że reklamy firmy Vectra mogły wprowadzać odbiorców w błąd i nakazał, by firma zapewniła swoim obecnym i byłym klientom rekompensaty. Firma Orange została ukarana z kolei karą 30 mln zł  za bezprawne przedłużanie umów. Dwoma milionami kary karano także innego nadawcę - spółkę PGT, działająca pod nazwą Telefonia Polska Razem za podszywanie się pod innych operatorów. Natomiast T-Mobile dostał 15 mln kary od prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta za usługi włączane bez zgody klientów.

Czy sięganie po surowe kary to nowa polityka względem operatorów telekomunikacyjnych? Prezes Marek Niechciał w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl mówi, że - po pierwsze - biorąc pod uwagę obroty osiągane przez firmy naruszające przepisy, wysokość kar nie jest wcale duża. - Zasada jest jedna: kara musi być adekwatna do naruszenia. A naruszanie przepisów zarówno konsumenckich, jak i antymonopolowych nie może się opłacać. Jednocześnie kara ma też zniechęcić od kolejnych prób łamania prawa - pointuje prezes Niechciał.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zapowiada, że będzie się wnikliwie teraz przyglądał zarówno działaniom instytucji finansowych (na ten sektor jest najwięcej skarg), jak i rynkowi usług telekomunikacyjnych.

- Ten rynek zajmuje drugie miejsce pod względem sygnałów o nieprawidłowościach, przekazywanych nam przez konsumentów. Tam gdzie to możliwe szukamy rozwiązań polubownych. Sprawa może zakończyć się wówczas zobowiązaniem do zmiany praktyki bez kary finansowej. W przypadku najpoważniejszych naruszeń prawa, na pewno będziemy mieli bardziej restrykcyjne podejście i będziemy sięgali po sankcje finansowe. Trzeba jasno powiedzieć, że łamanie prawa nie może skutkować zyskiem dla firmy je łamiącej - mówi Marek Niechciał dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Zdaniem szefa UOKiK, ostatnie głośne sprawy związane z karaniem nadawców telekomunikacyjnych pokazują, że nadal jest dużo do zrobienia na tym rynku. - Bardzo ważna jest rekompensata dla konsumentów. Będziemy korzystać z tego instrumentu. Ale na tym nie poprzestaniemy. Ostatnie decyzje pokazują, że problemem nadal są reklamy, które wprowadzają w błąd. Karząc za to, wysyłamy jednocześnie jasny sygnał do firm łamiących prawo, jak i do konsumentów. Przedsiębiorcy widzą, że działania niezgodne z prawem nie ujdą na sucho, ich klienci, że dzięki naszym działaniom będą mogli liczyć na zrekompensowanie poniesionych strat - dodaje Niechciał.

Trzecim najczęściej zgłaszanym do UOKiK przez konsumentów problemem są umowy zawierane poza siedzibą firmy (np. podpisywane podczas wizyty przedstawiciela firmy w domach klientów). Tutaj także Urząd zamierza z czasem sięgać po coraz ostrzejsze kary, głównie po to, by chronić osoby starsze.

Marek Niechciał stanowisko prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów objął w maju 2016 roku.

Dołącz do dyskusji: Prezes UOKiK: Łamanie prawa nie może opłacać się firmom telekomunikacyjnym, będziemy zdecydowanie je karali

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kawka
Poproszę jeszcze aby ten Pan pogonił firmy dzwoniące i nagabujące na inwestycje na forexie i inne góry złota
odpowiedź
User
Amo
Zadziwiające, że UPC nie dostało kary, bo to co oni wyprawiają wobec swoich abonentów, to jest dopiero skandal.
odpowiedź
User
świadomy konsument
Trzeba przyznać, że prezes UOKIK jest chyba jedną z dwóch osób z PiS, które faktycznie zaczęli odwalać kawał solidnej roboty. Telekomy, banki i firmy windykacyjne - to są podmioty, z powodu których najbardziej cierpią konsumenci i ogromnie się cieszę, że wreszcie jakiś urząd zakasał rękawy i wreszcie robi to, co powinien był robić od lat. Dość oszukiwania i naciągania ludzi!
odpowiedź