SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK nakłada 2 mln kary na Telefonię Polska Razem za podawanie się za innych operatorów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył maksymalnie wysoką karę na spółkę PGT, działającą pod nazwą Telefonia Polska Razem, za wprowadzanie klientów w błąd poprzez podawanie się za ich dotychczasowych operatorów telekomunikacyjnych. Kara wynosi 1,97 mln zł.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły liczne skargi dotyczące praktyk spółki PGT działającej pod marką Telefonia Polska Razem. Opisywano, że przedstawia ofertę telefonicznie, po czym kurier odwiedza klienta w domu. Konsumenci, głównie osoby starsze i ich rodziny, informowali, że zostali wprowadzeni w błąd: myśleli, że przedłużają umowę z dotychczasowym operatorem, a potem okazywało się, że podpisali nowy kontrakt - z PGT.

Dlatego Urząd wszczął postępowanie przeciwko PGT, a także wydał ostrzeżenie konsumenckie. Analizując sprawę, sprawdził m.in. rozmowy telefoniczne z konsumentami, a także przesłuchał świadków - byłych i obecnych pracowników podmiotów współpracujących z PGT.

Kolejnym krokiem do zawarcia umowy było dostarczenie dokumentów do podpisania przez kuriera współpracującego z PGT. Podtrzymywał on przekonanie, że jest przedstawicielem dotychczasowego operatora. Dodatkowo w błąd wprowadzało wyeksponowanie na pierwszej stronie umowy nazwy spółki, która do tej pory świadczyła usługi.

Działania PGT spowodowały, że konsumenci decydowali się na podpisanie niekorzystnej umowy. Nie zawarliby jej, gdyby mieli prawdziwą informację, że w rzeczywistości zmieniają operatora. Zawarcie umowy z PGT oznaczało bowiem rozwiązanie kontraktu z dotychczasowym operatorem i konieczność zapłacenia w wielu przypadkach opłaty z tego tytułu.

UOKiK stwierdził również, że PGT nie przekazywała konsumentom podpisanych umów, co jest niezgodne z dobrymi obyczajami, zgodnie z którymi kontrahent powinien otrzymać dokumenty potwierdzające warunki umowy. W tym przypadku spowodowało to, że konsumenci nie mieli świadomości, że zawarli nowa umowę oraz że mogli od niej bezpłatnie odstąpić w ciągu 14 dni. Po tym czasie rozwiązanie umowy skutkowało obciążeniem opłatami w wysokości od 500 do 1500 zł.

Zdaniem UOKiK-u PGT celowo wprowadzała w błąd, żeby pozyskać jak największą ilość klientów. Spowodowało to znaczne straty finansowe dla konsumentów. Spółka nie zmieniła swoich praktyk nawet mimo licznych skarg klientów oraz prowadzonego postępowania przez UOKiK. Urząd nie znalazł w tej sprawie żadnych okoliczności łagodzących, dlatego na firmę została nałożona maksymalna kara przewidziana przez przepisy - blisko 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku. Sankcja wyniosła ponad 1,97 mln zł.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dołącz do dyskusji: UOKiK nakłada 2 mln kary na Telefonię Polska Razem za podawanie się za innych operatorów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
prawnik
Ustawa powinna zezwalać na nakładanie kar o wyższych proporcjach.

Być może powinien być inny katalog kar. Może kara polegająca na czasowym zakazie zawierania jakichkolwiek umów z nowymi klientami.
odpowiedź
User
to zlodziejstwo
To zlodziejstwo i oszustwo. A złodzieje i oszuści powinni siedziec w więzieniu a majątek powinien byc skonfiskowanu.
odpowiedź
User
TM
Wreszcie ktoś się bierze poważnie za jawne przekręty, najpierw kara dla T-mobile teraz ta firma krzak, a kary powinny być wyższe
odpowiedź