SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” umocniło TVP1, ale osłabiło TVP2 (szczegółowe dane)

Pokazywany w TVP1 teleturniej „Jeden z dziesięciu” śledzi średnio 2,77 mln widzów, co jest o około 620 tys. wyższym wynikiem niż w TVP2. Średnia oglądalność Dwójki w byłym paśmie nadawania programu spadła o około 1,67 mln osób, ale Jedynka dzięki emisji audycji Sznuka zyskała w tym paśmie 2 mln oglądających - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Telewizja Polska w trybie natychmiastowym zdecydowała o przeniesieniu kultowego teleturnieju „Jeden z dziesięciu” z TVP2 do TVP1. O tej zmianie poinformowano w niedzielnym wydaniu „Wiadomości” z 14 stycznia br., a emisja programu w Jedynce rozpoczęła się dzień później (audycja tak jak dotychczas jest pokazywana od poniedziałku do piątku o godz. 18.55).

Nadawca zdecydował się na taki zabieg po licznych prośbach widzów „Korony królów”, którzy chcieliby „Jednego z dziesięciu” oglądać w Jedynce tuż po emisji historycznej telenoweli. - Jest to zbieżne z naszą ogólną strategią profilowania kanałów oraz z naszą intuicją, że teleturniej jest klasycznym programem jedynkowym: misyjnym, wiedzowym, skierowanym do szerokiej publiczności. Dzięki temu mamy w TVP1 spójną i pełną ofertę od „Teleexpressu” do „Wiadomości”, a publiczność nie musi szukać swoich ukochanych pozycji w innych kanałach - uzasadniał Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej.

Średnia widownia pierwszych czterech odcinków „Jednego z dziesięciu” pokazanych na antenie Jedynki wyniosła 2,77 mln osób, co przełożyło się na 18,72 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+, 9,32 proc. w grupie komercyjnej 16-49, 12,81 proc. w grupie 16-59 i 25,77 proc. w grupie 50+ - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group.

Dla porównania, w tygodniu poprzedzającym (tj. od 8 do 11 stycznia) audycję Tadeusza Sznuka w Dwójce oglądało średnio 2,15 mln widzów. Oznacza to, że teleturniej pokazywany w Jedynce po pierwszym tygodniu gromadzi o 620 tys. osób więcej.

Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” spowodowało jednak gwałtowny spadek oglądalności TVP2 w byłym paśmie emisji teleturnieju - wyniósł on 1,67 mln osób (pokazane w zeszłym tygodniu powtórkowe odcinki „Rodzinki.pl” śledziło 484 tys. widzów).

Z drugiej strony program Sznuka wyraźnie podniósł widownię Jedynki w swoim paśmie - było to 2 mln względem 774 tys. oglądających „Komisariat” w tygodniu poprzedzającym.

Emisje „Jednego z dziesięciu” mogły mieć wpływ na wzrost oglądalności poprzedzających i następujących pozycji programowych. Na przykład telenowela „Korona królów” od 15 do 18 stycznia miał 2,56 mln widzów, a tydzień wcześniej było to średnio 2,22 mln osób (wzrost wyniósł 340 tys. oglądających). Z kolei dziennik „Wiadomości” od 15 do 18 stycznia śledziło 2,55 mln widzów, a w analogicznym okresie tydzień wcześniej (8-11 stycznia) było to 2,24 mln oglądających (oznacza to wzrost o 310 tys. osób).

Brak emisji „Jednego z dziesięciu” w TVP2 mógł spowodować delikatny spadek oglądalności następującej po sobie pozycji programowej czyli powtórek „Barw szczęścia”. Serial ten od 1 do 11 stycznia miał średnio 1,01 mln widzów, a w okresie od 15 do 18 stycznia było to 955 tys. (strata wyniosła około 50 tys. oglądających). Jednak widownia premierowych odcinków „Barw szczęścia” jednak wzrosła z 3,49 mln do 3,56 mln osób.

- Dokonana zmiana ramówka i przeniesienie z teleturnieju „Jeden z dziesięciu” z TVP2 do TVP1 przyniosła sumarycznie wzrost AMR w analizowanym paśmie o około 210 tys. widzów w grupie 16-59, czyli grupie komercyjnej TVP i kluczowej z punktu widzenia podejmowania przez nich decyzji biznesowych – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Andrzej Hofmann-Delbor, junior video planner/buyer w Havas Media Group. - Mogła mieć również wpływ na inne pozycje w ramówce - spadek oglądalności powtórkowych emisji serialu „Barwy szczęścia” na TVP2 ale równocześnie wzrost oglądalności wieczornego wydania „Wiadomości” na TVP1, choć oczywiście na te zmiany mogło mieć wpływ wiele innych czynników - dodaje.

Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” z TVP2 do TVP1 wyraźnie podwyższyło średnie wyniki oglądalności Jedynki miedzy godz. 17.00 a 20.00 oraz obniżyło wyniki Dwójki. Gdy zsumujemy ze sobą średnie wyniki obu stacji w obu okresach to ich wyniki się zwiększyły.

Również w ujęciu całodobowym zabieg Telewizji Polskiej spowodował wzrost oglądalności TVP1 i spadek TVP2 (porównując sumaryczne wyniki obu stacji nastąpił wzrost).

- Wzrost sumarycznego udziału TVP1 i TVP2 w pasmie 17.00-20.00 również był wyższy niż wzrost sumarycznego udziału całej doby w analizowanym okresie - zauważa ekspert z Havas Media Group.

Teleturniej „Jeden z dziesięciu” jest emitowany od 1994 roku. Od początku jego istnienia gospodarzem jest dziennikarz radiowy Tadeusz Sznuk. Program jest emitowany w edycjach, z których każda obejmuje 21 odcinków: 20 eliminacyjnych oraz jeden finałowy.

Udział Jedynki w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2017 roku wyniósł 9,59 proc., a Dwójki - 7,87 proc.

Dołącz do dyskusji: Przeniesienie „Jednego z dziesięciu” umocniło TVP1, ale osłabiło TVP2 (szczegółowe dane)

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
to po tej zamianie TVP zyskała czy straciła?
odpowiedź
User
O_O
WOOOOOOOOW!!!!! A przecież w tej chwili jeden z dziesięciu to są tylko powtórki, a taka świetna oglądalność!!!! Wyobrażam sobie co będzie wiosną kiedy zaczną się odcinki premierowe!!!! Oglądalność przewyższy 3 miliony!!!!!!!!!!!!! Brawo TVP, brawo Jacek kÓrski, tak trzymać i nie przejmować się hejterami!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
odpowiedź
User
Hannnn
Jeden z dziesięciu to jest teleturniej z klasą. Ostatni taki w telewizji, gdzie liczy się olbrzymia wiedza zawodników. Dużo zdrówka dla Tadeusza Sznuka i oby jak najdłużej dla nas go prowadził.
odpowiedź