SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamy na mobile’u są chętniej blokowane niż na komputerach (analiza)

419 mln internautów blokuje reklamy na swoich urządzeniach mobilnych. To dwa razy więcej niż użytkowników korzystających z adblockerów w przeglądarkach desktopowych. Najwięcej osób bloku reklamy na mobile’u w Chinach, Indiach i Indonezji - wynika z raportu firmy PageFair.

Adblockery rosną w siłę. 22 proc. wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z oprogramowania do blokowania reklam na swoich smartfonach i tabletach. Najpopularniejszą formą adblockerów są specjalne przeglądarki mobilne, które nie wyświetlają reklam. Korzysta z nich 408 mln użytkowników. Reklamy na mobile’u blokuje łącznie 419 mln użytkowników. Wzrost użytkowników mobilnych adblockerów to 90 proc. w skali roku (od stycznia 2015 do stycznia 2016).

Dla porównania, z najpogularnieszjego desktopowego adblockera - Adblock Plus - korzysta 100 mln użytkowników.

W sklepach z aplikacjami jest w tej chwili dostępnych 45 różnych przeglądarek mobilnych, które blokują wyświetlanie reklam. Są one dostępne zarówno na urządzenia z systemem iOS jak i Android.  Najpopularniejszą przeglądarką tego typu jest UC Browser, która należy do chińskiego giganta e-commerce Alibaby. Różne jej wersje zostały pobrane więcej razy niż inne konkurencyjne rozwiązania razem wzięte.

Jak zaznaczają autorzy raportu „Adblocking goes mobile”, korzystanie z tego typu przeglądarek pozwala oszczędzić transfer danych na urządzeniach mobilnych. Firma PageFair nie podaje jednak konkretnych danych pokazujących o jakiej skali oszczędnościach może być mowa.

Do wzrostu popularności mobilnych adblockerów przyczynia się nie tylko Alibaba, która dostarcza użytkownikom przeglądarkę blokującą reklamy, ale także producenci urządzeń mobilnych. Apple w 2015 roku wprowadziło możliwość instalacji aplikacji do blokowania reklam, ale nie cieszą się one gigantyczną popularnością - łączna liczba pobrań adblockerów na iOS to 4,5 mln. Asus natomiast zapowiedział, że w 2016 roku adblockery zostaną preinstalowane na 30 mln urządzeń mobilnych tego producenta.

Mobilne adblockery są najpopularniejsze na rynkach wschodzących, gdzie użytkownicy zwracają szczególną uwagę na transfer danych. Top 5 państw pod względem liczebności użytkowników przeglądarek mobilnych blokujących reklamy to Chiny (159 mln użytkowników), Indie (127 mln), Indonezja (38 mln), Pakistan (10 mln) i Rosja (4,7 mln). W Stanach Zjednoczonych reklamy na smartfonach i tabletach poprzez specjalne przeglądarki blokuje 2,3 mln internautów.

PageFair nie podaje ilu użytkowników z Polski blokuje reklamy na urządzeniach mobilnych. Pokazuje dane dla krajów, w których jest więcej niż milion osób, które używa przeglądarek mobilnych blokujących reklamy. Wiadomo jaki odsetek polskich internautów blokuje reklamy na desktopie - jest to 22 proc. użytkowników internetu.

Firmy dostarczające „zwyczajne” przeglądarki mobilne dostrzegły rosnący trend i także zaczynają oferować możliwość blokowania reklam w swoich produktach. W mobilnej wersji Firefoksa od Mozilli można zainstalować wtyczkę blokującą reklamy. Ta sama opcja została wprowadzona w Operze Mini. Z mobilnego Firefoksa korzysta 173 mln osób, a z Opery Mini kolejne 120 mln. PageFair prognozuje, że 30 mln użytkowników Firefoksa na Androida blokuje reklamy.

Blokowanie reklam jest dziś możliwe nie tylko w mobilnych przeglądarkach, ale także w aplikacjach. Dzięki wykorzystaniu technologii VPN, programiści dostarczają użytkownikom specjalne aplikacje do blokowania reklam w innych aplikacjach. Nie są one jednak tak popularne jak przeglądarki blokujące reklamy - w pierwszym kwartale 2016 roku korzystało z nich 738 tys. użytkowników.

Dołącz do dyskusji: Reklamy na mobile’u są chętniej blokowane niż na komputerach (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl