SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy

Ministerstwo Zdrowia zgłosiło pod obrady rządu projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności zakładający m.in., że reklamy piwa będą mogły być emitowane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 23-6. Przepisy mają wejść w życie w połowie przyszłego roku.

fot. Shutterstock.com Article

Zgodnie z obecnymi przepisami reklamy piwa mogą być pokazywane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 20-6. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia od kilku miesięcy zapowiadali, że chcą ograniczyć ten limit do godz. 23-6.

Ministerstwo Zdrowia: reklamy zachęcają młodych do picia alkoholu

W miniony piątek projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności, wprowadzający m.in. tę zmianę, został złożony pod obrady rządu. W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że w Polsce średnie spożycie alkoholu jest wyższe niż średnia w Unii Europejskiej, a według prognozy Światowej Organizacji Zdrowia nasz kraj jest wśród pięciu państw europejskich, w których to spożycie wzrośnie najbardziej do 2025 roku. Przypomniano też, że ograniczenie reklam piwa w mediach do godz. 23-6 obowiązywało do września 2002 roku, zanim nie uchwalono poprzedniej nowelizacji ustaw.

- Powrót do uprzedniego stanu prawnego jest motywowany troską o zdrowie publiczne, a w szczególności o zdrowie osób małoletnich. Ograniczenie godzinowe, o którym tu mowa, zostało wprowadzono, by przeciwdziałać zgubnemu wpływowi, jaki reklama w środkach masowego komunikowania może mieć na osoby małoletnie - czytamy w uzasadnieniu. - Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - dodają przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.

Powołują się też na badania Światowej Organizacji Zdrowia z 2001 roku, według których w krajach z zakazem reklam alkoholu (w Norwegii i Islandii obowiązuje całkowity zakaz, we Francji, Danii, Szwajcarii, Szwecji i Finlandii - całkowity w telewizji, a częściowy w innych mediach) pożycie alkoholu jest po 16 proc. niższe, a liczba wypadków drogowych - nawet o 23 proc. niższa. Natomiast sondaż w USA wskazuje, że całkowity zakaz reklamowania alkoholu zmniejszyłby odsetek sięgających po niego niepełnoletnich z 25 do 21 proc.

W uzasadnieniu przypomniano też wyniki badania Ofcomu, brytyjskiego regulatora mediów i telekomunikacji z 2011 roku. W tym sondażu wśród dzieci w wieku 4-15 lat trzy czwarte reklamy piwa widziało w telewizji przed godz. 21, a większość z pozostałej jednej czwartej - w godz. 21-22. Z kolei wśród osób w wieku 16-24 lat takie spoty po godz. 21 obejrzało 30 proc. - Wyniki najnowszych badań amerykańskich wskazują także, że młodzi ludzie chętniej sięgają po napoje alkoholowe, które widzieli w reklamach, niż te których w reklamach nie widzieli - zaznaczono.

Nadawcy nie stracą, bo zwolniony czas reklamowy kupią inne firmy?

W ocenie skutków planowanej nowelizacji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia stwierdzili, że nie wywoła ona znaczącego spadku wpływów reklamowych telewizji. - Przyjmuje się, że czas antenowy w godz. 20-23 zostanie wykupiony przez reklamodawców z innych branż, zmiana godzin emisji w niewielkim stopniu wpłynie więc na nadawców telewizyjnych - napisano.

Nadawcy telewizyjny z racji emisji spotów alkoholu ponoszą opłaty na rzecz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczestników nadzorowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Stanowią dwie trzecie podmiotów zasilających ten fundusz. Według resortu zdrowia ograniczenie czasu emisji reklam piwa o trzy godziny nie spowoduje obniżenia tych opłat.

W nowelizacji zapisano, że przepisy ograniczające ten czas wejdą w życie z końcem czerwca przyszłego roku.

Ruszają konsultacje branżowe

Nowelizacja zakłada też kilka zmian dotyczących dystrybucji i spożycia alkoholi, m.in. zakaz handlowania alkoholem w formie proszku, kryształu, żelu lub pasty, zakaz jego sprzedaży i picia na terenie szpitali, przychodni i innych obiektów, gdzie udzielane są świadczenia zdrowotne, oraz w jednostkach pomocy społecznej, a także obowiązek podawania na opakowaniach wszystkich alkoholi (obecnie dotyczy to tylko trunków o zawartości alkoholu do 1,2 proc.) wykazu składników oraz informacji o wartości odżywczej i energetycznej.

Resort zdrowia ogłosił konsultacje publiczne nowelizacji. Zaproszono do nich 40 podmiotów, przede wszystkim organizacje z branży ochrony zdrowia, pracodawców i producentów piwa. Branżę marketingową reprezentuje Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Opinie w ramach konsultacji będzie można zgłaszać przez 30 dni.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
Wszystkiego niech zakażą najlepiej! Reklamy w kinie po 23? Powodzenia
11 5
odpowiedź
User
ZET
Same zakazy. A gdzie wolność?
9 4
odpowiedź
User
Marcin
Ta... Reklamy piwa zostaną zastąpione reklamami padajcie krzyżem w kościele...
Ciekawe czy Ci prawi politycy, dbających o naszą moralność nie piją piwa i innych trunków... Wątpię... Ale za kogoś fajnie się decyduje...
7 6
odpowiedź
User
Lazz
A wino mszalne będzie można pić w trakcie mszy? Kościół, teoretycznie miejsce publiczne więc... :D
4 4
odpowiedź
User
track
Dzisiaj czytałem, że spożycie alkoholu wśród nieletnich jest małe jak nigdy bez durnych przepisów. Gdzie tu logika?
2 2
odpowiedź
User
MR
nareszcie te kretynskie reklamy koncernów corpo-piwnych spadna po 23. "Ż"ygac sie od nich chce. tak samo jak od ich spirytusowych produktów piwo-podobnych.
5 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing