Rekordowe stawki za reklamy na Super Bowl. Jakie spoty obejrzymy w tym roku? (wideo)

Super Bowl również w tym roku przyciągnął największych reklamodawców. Portal Wirtualnemedia.pl analizuje, jakie spoty przygotowały 23 firmy, które wykupiły czas reklamowy przy transmisji z meczu.

Joanna Jasikowska
Joanna Jasikowska
Udostępnij artykuł:
Rekordowe stawki za reklamy na Super Bowl. Jakie spoty obejrzymy w tym roku? (wideo)

Dwudziestu trzech marketerów, którzy wykupili czas reklamowy przy transmisji tegorocznego finału ligi futbolu amerykańskiego NFL, czyli meczu Super Bowl, nie odstraszyły rekordowo wysokie ceny za emisję. W przypadku 30-sekundowych spotów stawka wynosiła 4 mln dolarów, a dla dłuższych nawet 4,5 mln dolarów. W porównaniu z rokiem ubiegłym ten koszt wzrósł o 200 tys. dolarów, a w skali dwóch lat - o ponad 500 tys.

Tegoroczny, 48. mecz Super Bowl, odbędzie się 2 lutego w New Jersey, a w USA transmitować go będzie stacja Fox TV.

grafika

Dla niektórych reklamodawców ceny okazały się jednak zbyt wygórowane. Z obecności przy tegorocznym finale NFL postanowił zrezygnować Subway, woląc przeznaczyć swój budżet na igrzyska olimpijskie w Soczi. Tony Pace, szef marketingu firmy, argumentował, że ceny za czas reklamowy przy Super Bowl były w tym roku „zwariowane”, a olimpiada daje marce szansę dotarcia do o wiele większej i bardziej zróżnicowanej grupy konsumentów.

Jak pokazują badania Nielsen Audience Measurement, w zeszłym roku finał Super Bowl obejrzało 108,5 mln osób, z czego 90 proc. stanowili mieszkańcy USA. Z kolei igrzyska olimpijskie w 2010 roku odbywające się w Vancouver przyciągnęły przed telewizory 190 mln osób w USA (tylu widzów obejrzało przynajmniej jedną transmisję).

Z badań Nielsena wynika ponadto, że w porównaniu z widzami relacji z olimpijskich aren, wśród oglądających Super Bowl jest więcej mężczyzn, w podobnej liczbie z każdej grupy wiekowej.

grafika
grafika

Mimo zastrzeżeń niektórych reklamodawców eksperci prognozują, iż w przyszłości marketerzy będą skłonni zapłacić nawet kwoty rzędu 10 mln dolarów za spot przy finale NFL, gdyż nie ma w USA lepszej okazji na zaistnienie w świadomości odbiorców i anonsowanie swoich produktów. Wydatki reklamodawców, którzy liczą, że zwrócą się one z nawiązką, są pewnym zyskiem dla stacji telewizyjnej transmitującej ten mecz. W ub.r. była to CBC, która zarobiła na samych reklamach blisko 230 mln dolarów. W br. będzie to Fox TV, która jak na razie nie ujawnia wysokości przychodów reklamowych z tej transmisji.

Spoty przygotowane na Super Bowl w większości są pilnie strzeżoną tajemnicą, przede wszystkim dlatego że reklamodawcy chcą zaskoczyć odbiorców. Wiadomo jednak, że w tym roku trzy firmy zaprezentują podczas meczu swoje nowe produkty: In-Bev dwie marki piwa, Nestlé - nowy baton marki Butterfinger, zaś SodaStream - napój mający konkurować z Coca-Colą i Pepsi.

Dla Amerykanów Super Bowl jest substytutem narodowego święta. Do mediów przedostają się informacje podsycające ciekawość i powodujące, że na emisję spotów czeka się z podobnie wytężoną uwagą, jak na sam mecz. Reklamodawcy obierają przed SuperBowl różne strategie marketingowe: od zupełnego embarga na informacje dotyczące spotów i zaprezentowanie ich dopiero w dniu imprezy, poprzez stopniowe ujawnianie szczegółów towarzyszących ich powstawaniu (np. występujących w nich gwiazd), do całkowitej jawności, która jednak jest zdecydowanie najrzadziej spotykana. Wszystko w jednym celu: zaciekawić widza i podtrzymywać to zainteresowanie jeszcze na długo po imprezie.

Wśród 23 firm, które w tym roku wykupiły czas reklamowy, najwięcej jest producentów żywności (11), a tuż za nimi plasują się koncerny samochodowe (7). Szczególnie widoczny jest brak szerokiej reprezentacji branży filmowej, z której firmy w latach ubiegłych pokazywały po kilka spotów. W tym roku będzie to tylko wytwórnia Paramount Pictures.

Oto, co na Super Bowl szykują w br. wszyscy reklamodawcy

AudiFirma zaprezentuje spot nowego modelu Sedana A3, który w sprzedaży pojawi się w 2015 roku. Spot dla Audi po raz siódmy przygotuje agencja Venables Bell & Partners.

Axe (UnileverO spocie marki nic nie wiadomo. Unilever nie chciał zdradzić żadnych szczegółów. Wiadomo tylko, że kreacją zajęła się agencja BBH London.

Butterfinger (Nestle)Premiera nowego produktu Butterfinger, który trafi niebawem do sklepów, zapowiedziana zostanie właśnie podczas Super Bowl. Marka zaprezentuje zupełnie nowe oblicze, zrezygnowała bowiem z obecności swojego brand hero - Barta Simpsona, znanego z serialu animowanego „Simpsonowie”. Kreacją reklamy zajmuje się Dailey Advertising.

grafika

Cheerios (General Mills)Kreacją nowej reklamy tej marki zajął się nowojorski oddział Saatchi & Saatchi, który odpowiada za sukces ubiegłorocznych spotów marki: „Just Checking” i „Nana”.

Na kolejnych podstronach - zapowiedzi pozostałych reklam na tegorocznym Super Bowl

Chevrolet (General Motors)W wykupionym czasie reklamowym  General Motors zaprezentuje aż 12 modeli samochodów osobowych i ciężarowych, które wprowadzi na rynek w tym roku.

Coca-ColaKoncern zapowiedział, że spot pokaże rolę, jaką Coca-Cola odegrała w historii Ameryki, a także skupi się na „ukazaniu wielkości narodu amerykańskiego”. Oto zeszłoroczna reklama koncernu przygotowana na Super Bowl:

Doritos (PepsiCo’s Frito-Lay)Doritos jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych, a przez to wyrazistych marek obecnych przy Super Bowl. Jej spoty naznaczone są purnonsensowym humorem. W tym roku Doritos zaprosił internautów do otwartego konkursu na stworzenie reklamy właśnie z myślą o Super Bowl.

Użytkownicy z ponad 30 krajów przysłali 4,5 tys. zgłoszeń, z których do ścisłego finału zakwalifikowano pięć. Marka umieściła je m.in. na swoim kanale na YouTube i zaprosiła internautów do głosowania na filmik, który podoba im się najbardziej. Ten, który zdobędzie największą liczbę głosów, zostanie wyemitowany w czasie transmisji. Dla autorów filmów przewidziano nagrody  pieniężne: od 25 tys. dol. do okrągłego miliona dla zwycięzcy głosowania.

Drugi spot Doritos, który będzie można obejrzeć podczas finału, zostanie wybrany przez dział marketingu Frito-Lay.

H&MMarka po raz pierwszy zaprezentuje się na meczu i to w spektakularny sposób. Podczas emisji spotu z udziałem Davida Beckhama użytkownicy telewizorów Smart TV będą mogli od razu nabyć reklamowany produkt. H&M realizuje ten projekt wspólnie z firmą Delivery Agent.

HeinzMarka po 16 latach przerwy zostanie znów zareklamowana podczas Super Bowl. Wiadomo, że spot będzie nawiązywał do prowadzonej od pewnego czasu przez Heinz kampanii „Show your smile”, zachęcającej konsumentów do dzielenia się uwagami o tym, jaką rolę w ich życiu odgrywa keczup Heinz.

grafika

Hyundai Motor AmericaHyundai wyemituje dwa spoty prezentujące modele aut, które wejdą do sprzedaży w 2014 i 2015 roku: Genesisi i Elantra. Pierwsza z tych reklam, zatytułowana „Dad’s Sixth Sense”, skierowana ma być do dojrzalszych odbiorców, którzy docenią wygodę i bezpieczeństwo oferowane przez model Genesis. Druga, „Nice”, będzie utrzymana w lżejszym tonie i adresowana do młodszych konsumentów. Hyundai nie chciał potwierdzić doniesień o udziale gwiazd w spotach, ale też temu nie zaprzeczył.

JaguarTo tegoroczny debiutant na Super Bowl. Firma promować będzie nowy model auta F-Type coupe. Jaguar zapowiada, że pragnie wykorzystać „renomę brytyjskich aktorów, którzy często stają się hollywoodzkimi rzezimieszkami”.

KiaKia zaprezentuje spot, do którego zatrudniła Laurence Fishburne’a. Filmik będzie nawiązywał do jego roli w filmie „Matrix”. Aktor zaoferuje parze czekającej w restauracji na swój samochód czerwoną lub niebiską pigułkę, która odpowiednio wpłynie na postępowanie bohaterów.

grafika

Mars30-sekundowy spot będzie reklamował jeden z czołowych produktów firmy - draże M&M’s lub baton Snickers. Kreację przygotowała agencja BBDO.

Paramount Pictures (Viacom)30-sekundowy spot ma promować czwartą część filmu „Transformers”, który światową premierę będzie mieć w czerwcu.

Pepsi (PepsiCo)PepsiCo jako jeden z nielicznych reklamodawców zdecydował się ujawnić już swój spot na Super Bowl. Jego kreacją zajęła się agencja TBWA/Chiat/Day. 

ToyotaW tegorocznym spocie marki ponownie wystąpi aktorka komediowa Kaley Cuoco. Oto zeszłoroczna reklama wyemitowana na SuperBowl:

VolkswagenMarka zaprezentuje 60-sekundowy spot, który - jak zapowiada - w „zabawny sposób naśmiewać się będzie z niemieckich inżynierów”.

Wonderful Pistachios (Roll International)Po zeszłorocznym zatrudnieniu do reklamy piosenkarza PSY, firma postawiła w tym roku na showmana Stephena Colberta. Kreację przygotowała agencja The Fire Station.

grafika

Zeszłoroczny spot Wonderful Pistachios:

 

Pozostałymi reklamodawcami przy tegorocznym Super Bowl są SodaStream, Oikos (Dannon), Chobani, GoDaddy.com, Intuit oraz Anheuser-Busch InBev.

 

Na koniec warto przypomnieć, jak wyglądały początki obecności reklamodawców w czasie Super Bowl. Pierwszą reklamą wyemitowaną przy meczu był spot Master Lock, który zachwalał niezawodne zabezpieczenia dostarczane przez firmę. Było to w 1974 roku.

 

Równie ważną reklamą był spot Xerox z 1976 roku przedstawiający całe spektrum korzyści, jakie daje posiadanie drukarki.

Kultowa stała się reklama Coca-Coli wyemitowana podczas Super Bowl w 1979:

 

Spoty reklamowe przygotowane z myślą o emisji na Super Bowl nierzadko wychodziły spod ręki uznanych reżyserów. Tak było w przypadku Apple i reklamy komputera Macintosh z 1984 roku, którą wyreżyserował Ridley Scott. Tytuł spotu odnosił się do daty wyprodukowania tego komputera, a treść nawiązywała do książki „1984” George’a Orwella.

Joanna Jasikowska
Autor artykułu:
Joanna Jasikowska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online