W kolejnej odsłonie podsumowania 2013 roku w polskim internecie i marketingu zajmujemy się segmentem e-commerce. O ostatnich 12 miesiącach w tej branży i prognozach na przyszły rok opowiadają osoby kierujące czołowymi e-sklepami, działami e-commerce dużych wydawców, porównywarkami cenowymi i organizacjami branżowymi.

Aneta Zawiślak, kierownik działu e-commerce w Wirtualnej Polsce
Wydarzenie roku2013 nie obfitował w spektakularne wydarzenia. Mijający rok to raczej kontynuacja trendów z 2012, takich jak wchodzenie do e-commerce kolejnych znanych marek offline’owych, popularyzacja kuponów rabatowych oraz wzrost sprzedaży treści cyfrowych.
Sukces rokuHandel w sieci rośnie. Kryzys wpływa korzystnie na stabilny rozwój tego sektora, bowiem w dobie spowolnienia gospodarczego konsumenci szukają oszczędności, okazji i promocji. To wszystko znajdują właśnie w sklepach internetowych. Na pewno sukcesem jest wzrost obrotów w e-handlu o 15 proc.
Porażka rokuW 2013 roku nie było, moim zdaniem, dużych e-commerce’owych porażek. Mówiąc zaś o niepowodzeniu, z którym należy liczyć się w biznesie, wspomnieć można o Grupie Nokaut. Wejście na giełdę w 2012 roku miało zapewnić firmie dynamiczny rozwój, m.in. pozyskanie środków na inwestycje i przejęcia. Zmiany w algorytmach Google niekorzystanie wpłynęły na kondycję finansową spółki, która zobligowana była w tym roku m.in. do zmiany planów i wdrożenia dość rygorystycznej polityki optymalizacji kosztów. Oby kłopoty były przejściowe.

Człowiek rokuBezsprzecznie i nieustannie e-konsument, coraz bardziej świadomy zakupowo, coraz bardziej aktywny i coraz bardziej… wybredny. Musimy dbać o to, by wybierał mądrze, kupował bezpiecznie i polecał sprawdzone miejsca w sieci.
Trend rokuNacisk na bezpieczeństwo zakupów. Niestety zdarzają się nadużycia w e-sklepach, psujące wizerunek podmiotom, które ciężko pracują nad jakością swoich usług. W tym roku bezpieczeństwo zakupu stało się dla konsumenta ważniejsze niż okazja cenowa.
Prognoza na 2014E-commerce czekają zmiany podyktowane wejściem w życie dyrektywy unijnej, dzięki której przepisy o e-handlu będą takie same we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Rodzimy rynek czekają więc zmiany, m.in. nowe zasady reklamacji, zwrotu towarów oraz informowania klientów. Czeka nas ciekawy rok.

Piotr Zemło, dyrektor ds. e-commerce w Media Saturn Holding Polska
Wydarzenie rokuW 2012 i 2013 roku nastąpiło masowe uruchamianie rozwiązań klasy multi-channel przez funkcjonujące sieci handlowe. Wystarczy wymienić Leroy Merlin, Media Markt czy Saturn. Sieci wbudowywały e-commerce jako integralną cześć swojego sposobu funkcjonowania. Także rozwój i stabilizacje e-commerce w branży spożywczej potwierdza tę tendencję.
Sukces rokuTrudno wskazać pojedyncze wydarzenie zasługujące na to miano. Niewątpliwie wejście naszych sklepów internetowych mediamarkt.pl i saturn.pl postrzegamy jako pozytywne wydarzenie dla klientów. W pierwszej dziesiątce rankingu sklepów internetowych według Money.pl znalazły się wszystkie trzy nasze sklepy, z czego dwa już w pierwszym roku swojego funkcjonowania.

Porażka rokuNiskie tempo wypracowywania przez dostawców jasnej i konsekwentnej strategii funkcjonowania w różnych kanałach sprzedażowych.
Trend rokuPersonalizacja oferty dla klientówHandel mobilny.
Człowiek rokuBrak. Raczej trzeba mówić o sukcesach organizacji niż pojedynczych osób.
Prognoza na 2014Dalszy dwucyfrowy wzrost handlu e-commerce. Zarówno poprzez poszerzanie się o nowe obszary, jak i efektywny rozwój już istniejących branż.Walka Google z porównywarkami cenowymi.Narzędzia potentatów internetowych przeznaczone dla handlu tradycyjnego, takie jak Ceneo Lokalnie.

Norbert Kowalski, dyrektor serwisu Promocyjni.pl (Grupa Interia.pl)
Wydarzenie rokuWejście Googla w rynek porównywarek cen. Pokazanie klientowi, gdzie kupi interesujący go produkt najtaniej, na pewno pokrzyżuje plany porównywarkom obecnym już na polskim rynku.
Sukces rokuTrudno wyróżnić jedno wydarzenie, które określiłbym takim mianem. W moim odczuciu warto wspomnieć tutaj o sukcesywnym wzroście rynku reklamowego w ostatnich kwartałach, który jest dowodem końca kryzysu i optymistyczną zapowiedzią kolejnych miesięcy.
Porażka rokuBrak.
Człowiek rokuCodziennej pracy jest tak dużo, że brakuje mi czasu, aby chodzić na gale i móc typować, kto powinien zostać wyróżniony takim mianem.
Trend rokuJak wcześniej zakupy grupowe, tak obecnie serwisy z kuponami wyrastają jak grzyby po deszczu. Być może to wpłynie na rozwój rynku, ale ja mam obawy, że brak obecności poza internetem i niska świadomość usługi wśród użytkowników są zbyt dużymi barierami wzrostu na tym etapie.

Warto zwrócić uwagę na rosnącą ilość zakupów online realizowaną przez kanał mobilny. Może to oznaczać, że decyzje zakupowe są podejmowane w sklepie, przy półce z cenami, które porównywane są do cen produktów w sklepach internetowych.
Ostatnia kwestia, którą chciałabym poruszyć, to cena ruchu do serwisów e-commerce, która jest bardzo niska. Ruch to krwiobieg e-commerce i kupowanie dobrego ruch poniżej ceny jego wytworzenia zawsze kończy się upadkami…
Prognoza na 2014Smartfon jako wiodący interfejs w e-commerce. Ale także i inne podmioty internetowe powinny brać pod uwagę telefon jako pierwszy ekran kontaktu użytkownika z medium czy produktem. Tak więc Responsive Web Design to nie fanaberia, tylko obowiązek.
Karty płatnicze odchodzą do lamusa? Płatności komórką na razie są w fazie testów, ale już teraz można uznać, że to rozwiązanie możne stać się wygodniejszym sposobem regulowania rachunków.
Michał Jaskólski, wiceprezes i dyrektor research&development Grupy Nokaut
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku jest powstanie i formalna rejestracja eCommerce Polska, czyli Izby Gospodarki Elektronicznej. Za sprawą Grzegorza Wójcika, ojca-założyciela Izby, po raz pierwszy w historii polska branża e-commerce ma swoją silną reprezentację. Konkurujące ze sobą na co dzień podmioty, m.in. Grupa Nokaut i Grupa Allegro, potrafiły się porozumieć i stworzyć organizację, która reprezentuje ich wspólne interesy - nie tylko w Polsce, ale i w Brukseli.
Sukces rokuZa sukces roku uważam Złote Wyprzedaże. Mimo modelu biznesowego budzącego różne opinie (flash sales) i sceptycyzmu ze strony branży, Jacek Szlendak wraz z zespołem udowodnił, że potrafi w błyskawicznym tempie rozwijać biznes, łącząc analityczne podejście do budowania bazy klientów ze sprawnością operacyjną, jednocześnie skutecznie konkurując z międzynarodowymi graczami takimi jak Fashion Days.
Porażka rokuPorażką roku jest to, że sklepy takie jak 66procent.pl czy retrobut.pl - które kusiły markowymi produktami po bardzo niskich cenach, ale nie realizowały opłaconych przez klientów zamówień lub wysyłały im tanie podróbki - mogły tak długo bezkarnie funkcjonować, przyjmując płatności i promując się w polskim internecie nawet wtedy, gdy było już wiadomo, że oszukują swoich klientów. Liczba poszkodowanych osób przekracza 100 tys., a wartość przyjmowanych, ale nierealizowanych zamówień sięgała nawet kilkuset tysięcy złotych dziennie. Nie można też spodziewać się szybkiego rozwiązania sprawy w sądzie - chociażby dlatego że zgodnie z obowiązującym prawem wymaga to przesłuchania przez prokuraturę dziesiątek tysięcy kupujących, zaś firmy prowadzące tego typu „sklepy” często były zarejestrowane poza Polską. Oznacza to, że podobne sytuacje mogą się powtórzyć, niszcząc zaufanie Polaków do zakupów w sieci.
Człowiek rokuNa tytuł człowieka roku zasługuje z pewnością Dominika Żak, założycielka i właścicielka DeeZee.pl. W ciągu ostatnich kilku lat, dzięki ciężkiej pracy u podstaw, udało się jej stworzyć właściwie od zera nie tylko sklep internetowy, ale wręcz własną markę modową, która budzi emocje tysięcy konsumentek i jest często wybierana przez celebrytów. Rok 2013 był przełomowy w historii DeeZee, m.in. ze względu na poszerzenie oferty. Nie można wykluczyć, że za parę lat DeeZee stanie się marką wymienianą jednym tchem z brandami należącymi do LPP.
Trend rokuZa trend roku można uznać stopniowe przechodzenie sprzedających z Allegro.pl do darmowych serwisów ogłoszeniowych. Równocześnie coraz więcej osób kupujących dotąd na Allegro zdało sobie sprawę, że ze względu na stosunkowo wysokie prowizje pobierane przez tę platformę, często szukane produkty można kupić taniej w sklepach internetowych znalezionych dzięki porównywarkom cen takim jak Nokaut.pl.
Prognoza na 2014Najbliższy rok może być decydujący jeśli chodzi o rozwój zakupów mobilnych w polskim internecie. Praktycznie wszystkie elementy układanki są już na miejscu. W związku z tym, że Polska - ze względu na w miarę dobrą sytuację gospodarczą oraz ogromny potencjał zakupów internetowych - jest teraz na celowniku globalnych graczy, można też spodziewać się prób ich wejścia na nasz rynek. Spodziewam się także, że czołowe polskie portale - dotąd zarabiające głównie na reklamie - będą szukać też innych źródeł przychodów. Jednym z nich może być e-commerce.
Wojciech Tomaszewski, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w Answear.com
Wydarzenie rokuJako wydarzenie roku w Polsce wybieram mocne przyspieszenie działalności e-Commerce Polska oraz rejestrację Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby), która w sierpniu rozpoczęła formalną działalność. Misją e-izby jest rozwój polskiej branży e-commerce poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz reprezentację wspólnych interesów w rozmowach z instytucjami polskiej i europejskiej administracji rządowej. Uważam, że należy wspierać projekt, którego głównym celem jest rozwój e-commerce, a w ramach którego możliwa jest m.in. współpraca między różnymi biznesami internetowymi, w tym samymi e-sklepami.
Na świecie szerokim echem odbił się transfer Angeli Ahrendts, dotychczasowej szefowej Burberry, do Apple, gdzie jako wiceprezes odpowiadać będzie za strategię rozwoju, ekspansję i funkcjonowanie sklepów detalicznych i internetowych.
Ale co tam wydarzenia w wielkim świecie, gdy na naszym podwórku codziennie walczymy o to, żeby polski ustawodawca nie zaskakiwał nas nowym prawem, które tylko utrudnia nam pracę, zamiast pomagać, żeby budować zaufanie do zakupów online, żeby nasze paczki na czas dochodziły do nabywców, żeby wierni klienci nie przechodzili do konkurencji, gdy ta wystawi produkt o złotówkę taniej niż my i żeby choć co dwudziesta osoba odwiedzająca nasze sklepy ostatecznie zdecydowała się na zakup :) To są codzienne problemy, ale także i wydarzenia, którymi żyje przeciętny polski sklep internetowy.
Sukces rokuBiorąc pod uwagę spowolnienie gospodarcze, wydaje się, że wszystkie e-biznesy, które zanotowały znaczne wzrosty przychodów - przy zachowaniu zeszłorocznych kosztów lub ich mniejszym wzrośnie - zasługują na pochwały.
Pochwalę się, że Answear.com, który reprezentuję, należy do takich firm. Przy tej okazji nie mogę dodatkowo nie wspomnieć, że zdobyliśmy w tym roku osiem nagród, w tym dla najlepszego sklepu internetowego, najlepszego e-sklepu w branży „Moda / Fashion”, strony internetowej roku, najlepszego e-commerce przełamującego nieufność do zakupów w sieci. Także nasza kampania promocyjna została uznana, przez dwie różne instytucje, za najlepszą i zdobyła tytuł „kampanii marketingowej roku 2013”. Już myślałem, że na tym koniec, wszakże mamy już końcówkę grudnia, ale kilka dni temu doszła do nas miła informacja o tym, że nasza strona mobilna została nominowana do nagrody Mobile Trends Awards w kategorii „najlepszy m-commerce”.
Porażka rokuChętnie powiedziałbym, że mamy do czynienia z tak kwitnącym kanałem sprzedaży, iż nie zaobserwowałem żadnych spektakularnych porażek. Niestety, także i w tym roku mieliśmy do czynienia z e-commerce’owymi oszustwami na dużą skalę. Byłem przekonany, że po zeszłorocznych aferach związanych z takimi e-sklepami jak 66procent czy pilkasklep, które oszukały łącznie kilkadziesiąt tysięcy osób, w tym roku będziemy mądrzejsi. Niestety, pojawił się kolejny „malediwski” (choć tym razem pod nowojorskim szyldem) szwindel, do niedawna dostępny pod domeną retrobut.pl. Ostrożne szacunki mówią, że oszukanych może być kilkadziesiąt, jeśli nie sto, tysięcy osób, a oszuści mogli wyłudzić w sumie co najmniej kilka milionów złotych. Podobno już kilka tysięcy osób złożyło swoje zeznania w tej sprawie na policji. To jeden z największych przekrętów w historii polskiego e-commerce, który niestety kładzie się cieniem na całej sprzedaży online. Tysiące osób zostały oszukane, a setki tysięcy osób usłyszały, że zakupy przez internet są obarczone dużą dawką ryzyka. Boję się, że przez długie miesiące będziemy odbudowywać pozytywną atmosferę wokół zakupów online, a hasło „sklep internetowy + znana marka + duża obniżka cen” będzie dla wielu synonimem oszustwa.
Na koniec tego wątku nie sposób nie wspomnieć, o kontrowersyjnym zachowaniu portali i innych dużych gazet i wydawców internetowych. Z jednej strony pisali oni o nieuczciwych e-biznesach, a z drugiej strony, w tych samych serwisach, można było zobaczyć reklamy tychże firm. Rozumiem ideę rozłączania redakcji od struktur sprzedażowych, wydaje się ona całkiem słuszna, jednakże czasami powinny one ze sobą współpracować. Wtedy, kiedy interes ich czytelników bywa zagrożony. Wydawcy, szczególnie ci o ugruntowanej pozycji, w tym wszystkie największe polskie portale internetowe, muszą pamiętać, że poniekąd legitymizują firmy, które reklamują na swoich stronach. To duża odpowiedzialność. I czasem trzeba ją wziąć na siebie, mimo że wygodniej jest przyjąć pieniądze i nie pytać, co się za nimi kryje.
Człowiek rokuMedia uwielbiają wybitne, znane, głośne lub kontrowersyjne twarze i nazwiska. Takie nazwiska z kolei… sprzedają media, które o nich piszą. Jestem jednak daleki od wielbienia konkretnych postaci. Uważam, że za sukcesem projektów czy firm, i myślę w tym przypadku tylko i wyłącznie o biznesie, bardzo rzadko stoją pojedyncze osoby. Zwykle jest to wspólna praca większych grup. Od właścicieli i inwestorów, poprzez menedżerów, a skończywszy na specjalistach. Dlatego też jestem zwolennikiem ogłaszania i nagradzania „firm, marek lub biznesów roku”, a niekoniecznie „ludzi roku”. W tym ostatnim przypadku przypisujemy wszystkie zasługi, czasem niezasłużenie, tylko jednej osobie.
Trend rokuAnalityka. RTB. Remarketing. Mobile. Wideo. Marketing automation. Customer care.
Prognoza na 2014Mógłbym dużo mówić o google’owskiej usłudze Product Listing Ads, o mobilności (w tym przede wszystkim naprawdę sprzedających tabletach), o remarketingu dynamicznym, kupowanym także w modelu RTB, o coraz większym profesjonalizmie polskich sklepów internetowych i polskich usługodawców wspomagających e-sklepy (w tym także firmach logistycznych). Warto byłoby wspomnieć o ostatnich dużych graczach z rynku handlu detalicznego, którzy przygotowują lub przynajmniej analizują otworzenie kanału sprzedaży internetowej. O nowych przepisach dotyczących handlu wysyłkowego, które wejdą w życie w pierwszej połowie przyszłego roku. O kilku fuzjach, przejęciach i inwestycjach. I wszystko to pewnie ostatecznie będzie miało miejsce.
Zdecydowałem się jednak wspomnieć o temacie, o którym głośno opowiadam od jakiegoś czasu. Uważam, że trendem obowiązującym nie tylko w najbliższym roku, ale w ogóle w najbliższych latach będzie marketingowa / sprzedażowa praca nad różnymi bazami danych. Jestem absolutnie pewny tego, że już niedługo każdy e-commerce będzie mniej lub bardziej sprawnie pracował nad procesem zbliżonym do modelu: zbieranie danych - operacje na danych - analiza - wnioski - działanie. Gdzie pojęcie „działanie” może mieć wiele różnych znaczeń, że wspomnę tylko o e-mailingu, silnikach rekomendacji, marketing automation czy skutecznej i zróżnicowanej komunikacji marketingowej.
E-sklep przyszłości to sklep, w którym wiele elementów - a dokładnie treści w serwisie, począwszy od samej strony głównej - wygląda całkowicie inaczej dla różnych odwiedzających. E-sklep przyszłości to także biznes, który używa przeróżnych form i komunikatów marketingowych, w zależności od jednostki, do której ten komunikat jest kierowany. Jednostki, o której, co ważne, wiemy coraz więcej. Skąd przyszła, czy już u nas kupowała, a jeśli tak - co dokładnie, które produkty oglądała, które wrzucała do koszyka lub schowka. I w 2014 roku coraz więcej firm zacznie świadomie rozwijać te procesy w swoich organizacjach lub zlecać je na zewnątrz profesjonalnym firmom, które mogą świadczyć dla nich takie usługi.
Piotr Broniarczyk, CEO Okazje.info
Wydarzenie rokuWprowadzenie dodatkowych usług reklamowych i serwisu shoppingowego Google do Polski jest wydarzeniem, obok którego nikt w branży ecommerce nie przejdzie obojętnie. Dlatego w 2013 roku w Okazje.info dużo uwagi poświęciliśmy ofercie produktowej. Koncentrowaliśmy się na rozbudowie szerokości asortymentu, jakości klasyfikacji oraz prezentacji oferty w serwisie.
Sukces rokuW tym miejscu na pewno warto wspomnieć, że wspólnymi siłami udało nam się utworzyć Izbę Gospodarki Elektronicznej w całości zajmującą się wszystkimi sprawami z obszaru e-commerce w Polsce. Branża ma wreszcie swojego silnego przedstawiciela dbającego o nasze interesy i rozwój.
Porażka rokuNadal pojawiają się sprzedawcy zakładający sklepy internetowe w celu nadużyć lub po prostu oszukania klientów. Cierpią na tym wszyscy, ponieważ spowalnia to dynamikę rozwoju branży, zwłaszcza w przypadku internautów, którzy nadal mają opory przed kupowaniem w sieci. Z tego względu mechanizmy wykrywania nielegalnych lub podejrzanych podmiotów i szybkość reakcji powinny być konsekwentnie udoskonalane przez platformy e-commerce. Między innymi z tego powodu Okazje.info zbudowało i rozwija Program Wiarygodne Opinie. Jest on skierowany do sklepów internetowych, które chcą świadomie budować swój wizerunek i rzetelność wśród klientów.
Człowiek rokuOsoby, które za pomocą blogów, forów lub innych kanałów udzielają, często bezinteresownie, cennych i merytorycznych porad, pomagając innym w prowadzeniu działalności, zrozumieniu rynku, w aspektach prawnych, a także ekonomicznych.
Trend rokuE-commerce na dobre staje się jednym z kanałów dystrybucji. Poza tym Real-Time Bidding ugruntował swoją pozycję w e-commerce i wyznaczył wiele nowych ścieżek optymalizujących sprzedaż.
Prognoza na 2014Produkty Google silnie zaznaczą swoją obecność na rynku e-commerce i będzie to jedna z prób dla dotychczasowych podmiotów ukazująca zdolność planowania i optymalizacji procesów w nowych warunkach. Będziemy bacznie obserwować zmieniający się rynek, sami podnosząc jakość produktu i szukając dodatkowych wartości wspierających decyzje zakupowe dla użytkowników Okazje.info.
Jakub Radkowski, doradca zarządu Merlin.pl
Wydarzenie roku 2013Być może będzie to nieco egocentryczne, ale uważam, że za takie wydarzenie możemy uznać zakup Merlin.pl przez Czerwoną Torebkę. Spółka z ogromnym doświadczeniem w biznesie deweloperskim i handlu detalicznym przejmująca jeden z najbardziej znanych sklepów internetowych to chyba najbardziej interesująca w tym roku próba połączenia biznesu offline i online.
Sukces roku 2013Dla handlu internetowego na pewno ogromne znaczenie miało powstanie Izby Gospodarki Elektronicznej. Izba w szybkim czasie stała się organizacją popularyzującą e-commerce, ale co najważniejsze - poważnym partnerem dla polskich legislatorów: Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji czy Ministerstwa Sprawiedliwości. Dotychczas brakowało instytucji, która tak jasno i rzetelnie reprezentowałaby e-commerce w Polsce.
Porażka roku 2013Zdecydowanie obowiązki informacyjne nakładane przez unijnego i polskiego ustawodawcę. Inwazyjne informacje o polityce cookies skutecznie przeszkadzają nie tylko klientom e-commerce, ale też pozostałym internautom. Czasami warto jest dopasować prawo do użytkowników, a nie odwrotnie.
Człowiek roku 2013Trudno jest wyodrębnić konkretną osobę czy nazwisko. W tej branży sukcesy opierają się na pracy zespołowej, a na osiągane efekty zawsze składa się wysiłek wielu osób. Dlatego też nie mogę wskazać tego jednego człowieka roku. Z całą pewnością jednak jest wiele zespołów, które osiągały większe i mniejsze sukcesy przez ostatnich dwanaście miesięcy, jednak nie chcę nikogo pominąć. Gratuluję im wszystkim, nie wskazując jednego konkretnego zwycięzcy tej kategorii.
Trend roku 2013Kurier i poczta już nie wystarczają. Sklepy internetowe uważnie śledzą trendy i wyciągają wnioski: Polacy nie mają do tych kanałów stuprocentowego zaufania. Paczka w Ruchu, punkty odbioru, Paczkomaty - każdy chce udostępnić klientom jak najwięcej kanałów logistycznych i rozległością tej sieci budować swoją przewagę konkurencyjną.
Prognoza na rok 2014Coraz więcej dużych firm, nie tylko stricte handlowych, wchodzić będzie na rynek e-commerce. Niektóre będą budować własne zespoły, rozwijając kompetencje w swoich rękach, ale spora część z nich zdecyduje się na strategiczne partnerstwo z okrzepłymi już markami, stabilnymi i solidnymi sklepami. Możliwe więc, że rok 2014 zaskoczy nas ciekawymi rozwiązaniami.
Mateusz Gordon, ekspert w firmie Gemius od handlu internetowego
Wydarzenie rokuPowstanie e-Izby Gospodarki Elektronicznej. Zaangażowały się w nią podmioty, które na co dzień ze sobą konkurują. Jej celem jest rozwój polskiego e-commerce.
Sukces rokuBoom branży odzieżowej. E-sklepy oferujące odzież mają obecnie największy zasięg wśród internautów. Z sierpniowych danych Megapanel PBI/Gemius wynika, że ponad 5,8 mln użytkowników przegląda ich ofertę w sieci.
Porażka rokuMiniony rok dla branży e-commerce kończy się sukcesem. Trudno mówić o jakiejkolwiek porażce.
Człowiek rokuGrzegorz Wójcik, prezes e-Izby Gospodarki Elektronicznej. Człowiek, któremu udało się posadzić przy jednym stole konkurentów i zrzeszyć ich w organizację, której nadrzędnym celem jest rozwój całego rynku e-commerce.
Trend rokuRosnąca wartość oryginalnych treści, czyli „content is the king” oraz Big Data. Algorytmy Google’a coraz bardziej doceniają wartość treści oraz wywoływane przez tę wartość zaangażowanie użytkowników. To pokazuje, że stare metody pozycjonowania odchodzą do lamusa. Z kolei Big Data stał się moim zdaniem najczęściej wypowiadanym słowem-kluczem, ale mało kto potrafi go przekuć w strategię firmy. Tymczasem nadrzędnym celem analiz Big Data jest segmentacja użytkowników i optymalizacja inwestycji ponoszonych na ich pozyskanie i monetyzację.
Prognoza na 2014Sukces badania gemiusShopMonitor, jako oficjalnego badania polskiego rynku e-commerce. Dzięki niemu e-przedsiębiorcy będą mogli porównywać swoją efektywność z konkurencją.
Anna Rak, country manager Trusted Shops w Polsce
Wydarzenie rokuDla całego e-handlu jednym z ważnych wydarzeń mijającego roku była konferencja zorganizowana przez Trusted Shops oraz Europejskie Centrum Konsumenckie. Spotkanie poświęcone było sprzedaży internetowej w Europie po wejściu w życie nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz internetowym mechanizmom rozstrzygania sporów pomiędzy kupującym a sprzedającym. Konferencja była okazją do wymiany poglądów między przedsiębiorcami a reprezentantami Ministerstwa Sprawiedliwości, którzy pracują nad projektem ustawy o prawach konsumentów. Nowe przepisy oznaczają bowiem szereg zmian zarówno dla sprzedających, jak i kupujących w internecie. Warto podkreślić, że było to pierwsze wydarzenie, które zgromadziło przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, UOKiK, właścicieli e-sklepów oraz prawników.
Sukces rokuZa zdecydowany przełom w branży uważam powstanie Izby Gospodarki Elektronicznej. Od kilku lat mówiło się o potrzebie stworzenia organizacji, która reprezentowałaby interesy polskiego e-commerce. Nikt jednak wcześniej nie doprowadził do zrzeszenia się sklepów na tak dużą skalę. Teraz rząd konsultuje z Izbą Gospodarki Elektronicznej projekty ustaw. Dzięki temu osoby, które na co dzień działają w branży e-handlu, mają realny wpływ na funkcjonowanie i rozwój sektora e-commerce w Polsce. Porażka rokuJednym z głośniejszych wydarzeń mijającego roku jest przypadek 12 tysięcy osób oszukanych przez sklep Retrobut.pl i trzy inne sklepy, które prawdopodobnie prowadzone były przez te same osoby. Niestety w tym przypadku zawiódł również system, który przez wiele miesięcy nie potrafił zablokować wymienionych sklepów. Jest to lekcja, z której wszyscy powinniśmy wyciągnąć wnioski. Ustawodawca powinien pomyśleć o wprowadzeniu nowych lub dopracowaniu obecnych mechanizmów kontroli, aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Z kolei klienci powinni zwracać większą uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Niska cena nie może być jedynym czynnikiem decydującym o zakupach. Na pierwszym miejscu kupujący powinni sprawdzić, czy dany sklep internetowy jest wiarygodny. Dzięki temu mogą mieć pewność, że nie zostaną oszukani, a transakcja będzie bezpieczna.
Człowiek rokuZamiast mówić o konkretnych osobach wolałabym wspomnieć o polskich przedsiębiorcach, którzy prowadzą małe lub średnie sklepy internetowe. Na przekór wszelkim trudnościom e-sprzedawcy coraz bardziej świadomie i coraz lepiej adaptują się do warunków panujących na rynku.
Ponadto na wyróżnienie zasługują pracownicy i prowadzący Fundację Polak 2.0, która jest inicjatorem cyklicznego wydarzenia - Targów eHandl. Przychodzą na nie zarówno wpływowe osoby z branży, jak również mali i średni przedsiębiorcy, którzy pragną dowiedzieć się czegoś więcej o nowych trendach i pogłębić swoją wiedzę na temat sektora e-commerce. Trend rokuCoraz więcej sklepów internetowych w Polsce zwraca uwagę na czas realizacji zamówienia. Według badania przeprowadzonego w 2012 roku przez Infas na zlecenie Trusted Shops, aż 88 proc. ankietowanych Polaków uważa szybką dostawę za czynnik decydujący o wyborze sklepu internetowego.
Właściciele koncentrują się więc na maksymalnym skróceniu czasu oczekiwania na dostawę. W mijającym roku duże sklepy internetowe starały się odpowiedzieć na oczekiwania klientów, oferując szybkie doręczenie zamówionych produktów. W tym miejscu warto wspomnieć o kampanii Weltbild.pl „Dziś zamawiasz - jutro masz!" czy też o polityce sklepu Alma24.pl, w którym minimalny czas realizacji zamówienia wynosi 4 godziny. Jest to trend, który z pewnością będzie widoczny następnym roku. Prognoza na 2014Kolejny rok upłynie pod znakiem dwóch trendów: inwestycji e-sklepów w bogatszy asortyment oraz większej konkurencji ze strony stacjonarnych sklepów uruchamiających sprzedaż online. Już teraz duże sklepy internetowe poszerzają asortyment, aby zapewnić klientom większy wybór produktów w swoich serwisach internetowych. Moim zdaniem powyższy trend będzie wzrastał w 2014 roku. Ponadto wiele sklepów stacjonarnych coraz lepiej radzi sobie w internecie. W tej sytuacji mniejsze sklepy będą musiały zdecydować, czy są w stanie z nimi konkurować. Aby pozostać konkurencyjnym na rynku, sprzedawcy powinny znaleźć swoją niszę oraz dbać o zaufanie i poziom obsługi klienta.
Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej, były CEO Grupy Allegro
Wydarzenie rokuŚwiat: Afera PRISM i jej wpływ na poczucie wolności obywateli. W sytuacji, w której coraz większa część społeczeństwa jest uzależniona od technologii cyfrowych, ujawnienie przez Edwarda Snowdena skali inwigilacji obywateli przez NSA, FBI i CIA odebrało jakiekolwiek złudzenia co do prywatności w sieci. Strategia globalnej ekspansji amerykańskiej za pośrednictwem liderów internetowych takich jak Google, Microsoft, Facebook czy Amazon, z dnia na dzień została postawiona pod znakiem zapytania, w szczególności że wszystkie te firmy opierają swoje przychody coraz bardziej na przechowywaniu wszelkich danych w chmurze.
Polska: Przejęcie Wirtualnej Polski przez Grupę o2. To ważna transakcja, choć jest jak klasyczny brazylijski serial. Najpierw wiele odcinków podchodów, w różnych konfiguracjach, choć i tak wszyscy wiedzą, że z punktu widzenia ekonomicznego scenariuszy wielu nie ma, to nikt na głos nie może nic powiedzieć. Potem scena z wyznaniem miłości i publicznym pocałunkiem (ogłoszenie decyzji), a następnie długie tygodnie oczekiwania na ślub, który jest uzależniony od zgody niezaangażowanych (UOKiK). Teraz konkurenci (Onet/RASP), aby zepsuć wesele parze młodej, wzmacniają swój wizerunek (podłączanie w Megapanelu wszystkich serwisów z grupy kapitałowej) i walczą o to, kto będzie miał piękniejszą rodzinę (nowe akwizycje). Polscy liderzy powinni wyznaczać trendy innowacyjnymi usługami, pozostaje więc wierzyć, że zwiększenie konkurencji pobudzi apetyt na działania typu „wyróżnij się albo zgiń”.
Sukces rokuŚwiat: Samsung i umocnienie się na pozycji lidera na rynku smartfonów oraz trendsettera w branży elektroniki konsumenckiej. Apple przez dość długi czas był prowadzącym w światowej sprzedaży telefonów dotykowych, jednak kilkanaście miesięcy temu okazało się, że Samsung bardzo szybko zdobywa wiodącą pozycję zarówno w segmencie telefonów niskobudżetowych, jak i phabletów. W trzecim kwartale 2013 sprzedał trzy razy więcej telefonów od Apple, a swoimi tabletami, pomimo wojen patentowych, mocno podgryza firmę z Cupertino. Jednocześnie na wielu rynkach Samsung jest utożsamiany z liderem innowacji w telewizorach (connected TV). Potężna rozbudowa sieci sprzedażowej i olbrzymia sieć showroomów stanowić będą gigantyczną przewagę konkurencyjną. Sukces Samsunga jest jednocześnie mocno powiązany z sukcesem Google’a - platformy Android, na której oparta jest większość urządzeń mobilnych południowo-koreańskiej firmy.
Polska: Kraków - pierwsza linia wsparcia dla polskich start-upów w wejściu do Doliny Krzemowej. W kwestiach nowych technologii jesteśmy dobrze znani jako efektywne zaplecze produkcyjne oraz centrum rozwoju i badań. Do tej pory jednak brakowało przedsiębiorców, którzy udowodniliby doświadczonym amerykańskim inwestorom, że są w stanie działać globalnie i posiadają komplet czynników uprawdopodabniających sukces. Do tego oprócz pomysłu, produktu i zespołu trzeba jednak pierwszych aniołów biznesu - inwestorów i bardzo dobrych mentorów. Krakowiacy stworzyli sobie klimat i mini-ekosystem, który jako pierwszy może pochwalić się sukcesami w pozyskiwaniu udziałowców legendarnych inwestorów Doliny Krzemowej.
Porażka rokuEuropa: Wprowadzenie unijnego obowiązku informowania o cookies. Przedsiębiorcy mieli tylko przejrzyście poinformować o tym, co serwują internautom, i w ten sposób uzyskać świadomą zgodę na wykorzystanie "ciasteczek". Konsumenci natomiast mieli być tylko zadowoleni z możliwości wyboru, podejmowania decyzji. W rzeczywistości użytkownicy zamiast czuć się poinformowani i świadomi wyboru są bezradni i mają dość wyskakujących tekstów o "ciasteczkach". Przedsiębiorcom zamiast zwiększonego zaufania internautów pozostała frustracja i potencjalna kara liczona jako procent od obrotu w przypadku naruszenia prawa telekomunikacyjnego.
Polska: Coraz gorsze konsekwencje funkcjonowania rejestru klauzul abuzywnych. Skala niepewności prowadzenia działalności w internecie osiąga rekordowy poziom. Fala pozwów i ,co gorsze, niespójnych oraz nielogicznych orzeczeń sądu powoduje, że nawet organizacje konsumenckie głośno zaczęły mówić, że coś z tym trzeba zrobić. Sprawę można by porównać do sytuacji przeciętnego kierowcy, któremu co miesiąc przybywałoby do nauczenia się kilkadziesiąt nowych znaków drogowych, a do zdania egzaminu (też co miesiąc) konieczna byłaby kompetencja odczytywania ich na żywo, nawet jeśli są w połowie zamazane.
Człowiek rokuŚwiat: Edward Snowden - za odwagę ujawnienia programu PRISM i otworzenie oczu obywatelom na skalę cyfrowej inwigilacji ich tożsamości oraz pokazanie niekonsekwencji czołowych polityków, którzy w pierwszej chwili prezentują reakcję „zaskoczenia”, aby po negocjacjach podpisać umowę o „wzajemnym niepodsłuchiwaniu się”
Polska: Rafał Brzoska - za dynamiczny, międzynarodowy rozwój Grupy Integer.pl, z flagowym projektem dla branży e-commerce - siecią Paczkomatów. Jeszcze kilka lat temu niewielu traktowało poważnie plany ekspansji. Dziś wartość giełdowa Grupy Integer.pl to ponad dwa miliardy złotych i jest ona obecna w kilkunastu krajach na świecie. Korzyści z innowacyjnego modelu dotarcia do konsumentów w Polsce poczuli już giganci, jak Poczta Polska oraz Orlen. Walki o rynek nie będzie można nie zauważyć.
Trend rokuŚwiat: Bitcoin - waluta-fenomen porównywalny do odkrycia mediów społecznościowych. Pierwszy na skalę międzynarodową system płatności, który nie posiada centralnej administracji, pieniądze są odseparowane od ekonomii kraju czy systemu politycznego, a moc obliczeniowa procesora pozwala na wzbogacenie się. Nikt nie jest właścicielem, nawet autor nie wie, jak potoczą się losy jego wynalazku. Jakie granice naszej wyobraźni przekroczy waluta, która jak na razie przekracza granice między krajami bez sankcji celnych?
Polska: Płatności online - każdy konkuruje z każdym, ale prawie każdy ma z konkurentem umowę poufności. Polski rynek bankowy jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie. Płatności elektroniczne są niezbędnym elementem ekosystemu wspierającego rozwój handlu elektronicznego. W tle dyskusji europejskiej o zróżnicowanych stawkach interchange, których Polska jest liderem, a także o prowizjach za wsparcie realizacji płatności, pojawił się wachlarz konkurencji szukających optymalnych rozwiązań i koalicji wśród wybranych sieci dyskontów. To początek kolejnej fazy konwergencji niebankowych instytucji płatniczych, podmiotów bankowych oraz telekomów. Wszyscy uważnie śledzą, z czego konsument będzie korzystał na komputerze oraz w swoim telefonie. Wspólna inicjatywa czołowych banków w zakresie płatności mobilnych może mieć zupełnie nowy wymiar, jeżeli w jej efekcie powstanie, niezależny od Visy i Mastercarda, narodowy operator kart płatniczych.
Prognoza na 2014Usługi w chmurze - liczę na pierwsze poważne odczucie zmiany, o której do tej pory się głównie dużo mówiło, ale mało kto to jeszcze zaczął realnie wykorzystywać - zaniku oprogramowania pudełkowego i migracji interfejsów użytkownika do chmury w modelu SaaS. Po pierwszych obawach o kwestie prawne i bezpieczeństwa, wygoda użytkowania, ekonomia przechowywania i analizy online danych dostępnych w dowolnym miejscu i czasie przemówi do rozsądku decydentów w niejednym przedsiębiorstwie.
Eksport dzięki e-commerce - do niedawna można było mówić, że są firmy tradycyjne oraz firmy z branży e-commerce. W ciągu kilku lat wszystkie firmy będą musiały być firmami e-commerce i poznać możliwości cyfrowej oferty, e-marketingu, e-sprzedaży i e-płatności. Dzięki nowej unijnej dyrektywie konsumenckiej, która zharmonizuje prawo w całej Europie, wiele firm tradycyjnej gospodarki wdroży swoje strategie e-handlu i rozpocznie pierwsze eksperymenty ze sprzedażą transgraniczną.











